Bra jobbat!

Men det är långt till fredag och mycket kan hända.
I morgon är det t. ex. Lillelördag, eller Piglördag, med alla dess frestelser.
Och fredag är den 13:e ajajaj.
Och så Alla hjärtans dag på lördag :wow:

Men får du 14-dagarslön?
Kanske därför du inte riktigt lärt dig att hushålla och spara ;)
 
KnockOnWood skrev:
Bra jobbat!

Men det är långt till fredag och mycket kan hända.
I morgon är det t. ex. Lillelördag, eller Piglördag, med alla dess frestelser.
Och fredag är den 13:e ajajaj.
Och så Alla hjärtans dag på lördag :wow:

Men får du 14-dagarslön?
Kanske därför du inte riktigt lärt dig att hushålla och spara ;)
Tack :)

Får lönen den 15e varje månad.
Tycker iaf att jag kunnat spara tidigare också. Dock har jag sett över det mesta senaste veckorna :) dragit ned på en hel del saker så jag räknar med att spara 2-4000kr per månad nu. Ska jobba mer på att få bättre struktur bland mina konton.

Tanken är bland annat att endast ha min lön på kort- och all-kontona och resten på E-sparkontot. Det ger en bättre bild av sparandet. Eventuellt föra över en viss summa (tex 3000 kr) till e-sparkontot när jag fått lönen. Går annars att sätta in de pengarna på Volvokort spar. Då syns de inte på internetbanken och jag kan lättare veta vad jag har att röra mig med :)
 
En liten reflexion:
Jag är som du säkert förstått ganska gammaldags.
Och sköter helst mina inköp med kontanter, i alla fall om det är småbelopp.
Och när man plockar fram den sista femhundringen ur plånboken,
så syns det så tydligt att pengarna bokstavligen försvinner.

När man, som många gör idag, betalar nästan allt med kort så är betalningen bara en teoretisk konstruktion.
Det är först efter några dagar som man märker att, OJ, vad lite pengar det är kvar på kontot!
Och då är det så lätt att föra tillbaka några tusenlappar från sparkontot till kortkontot.

Det är lite samma fenomen nu när man handlar rätt mycket på nätet.
Pengarna är bara abstrakta siffror som snabbt fladdrar förbi på skärmen,
det är lätt att förköpa sig.
Det är inte som när man förr måste räkna upp, och skiljas från, tjocka sedelbuntar :(

Vänta du tills du har fått ditt efterlängtade hus. Då skall du få se hur snabbt och lätt pengarna försvinner ;)

Detta var lite från avdelningen tramsprat.
Sedan ett litet konkret råd (som inte alltid är så lätt att följa):
Titta på era fasta kostnader, och försök minska dem.
Tidningsprenumerationer, abonnemang, medlemskap, gymkort, ja alla avgifter som är återkommande.
För det man pytsar ut månatligen blir ju 12 ggr så mycket per år.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Jag har också tjatat om prenumerationerna.

Ett bra sett att synliggöra kostnaden är att räkna på årskostnaden istället för månadskostnaden. Då syns det tydligare att man t.ex lägger 6000kr/år på tv-abonnemang och 8500kr/år på mobilabonnemang.
 
Nu är det så att TV-abonnemanget är något som vi faktiskt väljer att ha. Alla nöjer sig inte med basutbudet.

Kontanter är något jag helst inte har på mig. Inte mer än lite fickpengar. Jag tar det lugnt med handlande, det är min metod som fungerar bäst. Det och att regelbundet logga in på internetbanken för att hålla mig uppdaterad.
Sen hade jag dyra två sista månader på förra året men innan det (och efter) är det inga större utsvävningar.

Jag har alltid varit försiktig med pengar men ibland måste man unna sig saker. Vi har valt saker som vi helt enkelt vill ha. Som sagt så sparar jag oftast pengar varje månad. Sparade lite från december-lönen trots allt och väldigt bra från januari-lönen.

Visst kan man avsluta alla abonnemang etc man har men det finns något som heter livskvalitet också :)
 
Redigerat:
Jo, men genom att ställa upp alla olika kostnader som en årskostnad så är det enklare att värdera om just den "guldkanten på tillvaron" är värd pengarna. Ett exempel taget ur verkligheten:

Fika för 4 personer varje vardag, 4 halvliters läsk a 15 kr styck och varsin delicatoboll a 10 kr styck, 100 kr om dagen, 500 kr i veckan, 25 000 per år. En 2-litersläsk a 25 kr och en 6-pack delicatobollar a 20 kr så sparar man 15 000 om året. Samma fika en gång i veckan för att verkligen göra det till guldkant och inte vardagstråk sparar ännu mer.

Motivet för personen ifråga att inte köpa storpacken, eller fikat för 5 kr på öppna förskolan som vi var på: "det ser snålt ut". För just den här personen gav det uppenbarligen lite guldkant att slänga ut pengar och framstå som om man har råd att göra det.
 
Jag förstår precis vad ni menar och mitt svar gällande TV-abbonemanget är ja. Mobilabonnemanget är det värre med och jag vill nedgradera det.

Fika och äta ute är större vansinne än ovanstående ekonomiska poster. Jag kan i stort sett räkna de gånger jag fikat ute i mitt snart 34-åriga liv på mina 10 fingrar. Det är helt onödigt. Jag är uppväxt med mammas bullar :)

Jag har matdosa hemifrån med mig varje dag. Någon gång i veckan beställer jag dock mat från lokala bykrogen. Det är även det något jag väljer själv. Dessutom äter jag inte mat 2 dagar i veckan; jag går på 5:2-dieten

Allting är en fråga om hur man själv vill ha det. Jag har trots allt sparat 6000kr totalt från lönerna i december och januari. Känner att jag är på rätt väg och har fan allt jag behöver :D :)
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vad jag menar är ju såklart inte att man inte ska unna sig saker, det viktiga är att man inte negligerar återkommande utgifter bara för att de är små. Jag skulle tro att om man går igenom alla dessa så kan det nog handla om en hel månadslön för många.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Helt klart. När det gäller abonnemang ska man inte ha mer än man behöver. Kan tex byta till billigare bredbandsoperatör och 10/10 mbits. Behöver inte 100/10. Försäkring på bilarna, mobilabonnemang mm går att dra in på. Många bäckar små
 
Bra månad :)
Jag sparade 4400kr och min sambo 2400kr. Totalt 6800kr
 
Perfekt.Fortsätt så!
Många tror på en börskrasch nu 2016 ungefär, så räkna inte med att räntan på bostadslån ligger kvar så lågt. Mycket spekulationer dock, men det ekonomiska läge tär knepigt.
 
Sälj din drömbil och lägg in pengarna till kontantinsats för drömhuset istället.
 
niklaspersson skrev:
Perfekt.Fortsätt så!
Många tror på en börskrasch nu 2016 ungefär, så räkna inte med att räntan på bostadslån ligger kvar så lågt. Mycket spekulationer dock, men det ekonomiska läge tär knepigt.
Visst, många tror på en krasch, däremot inte de riktiga experterna som med stora resurser i ryggen dagligen jobbar med att på bästa sätt förutspå framtiden, isf hade bankernas långa bundna lån varit betydligt dyrare.
 
niklaspersson skrev:
Perfekt.Fortsätt så!
Många tror på en börskrasch nu 2016 ungefär, så räkna inte med att räntan på bostadslån ligger kvar så lågt. Mycket spekulationer dock, men det ekonomiska läge tär knepigt.
Tack! Jag kommer ha kvar 2-3000kr från februari-lönen då alla räkningar nu är betalda och jag får lön nästa fredag :)

Molander skrev:
Sälj din drömbil och lägg in pengarna till kontantinsats för drömhuset istället.
Knappast en AMG-Merca för 450k jag har :D snarare en svennebil för 79,000 som jag får kanske 5-8000kr över efter jag löst lånet om jag säljer.
Påverkar inte min ekonomi något nämnvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.