Då finns det kanske hopp. Vi har bra förutsättningar i marken och eftersom vi har gratis vatten så tänkte jag lägga droppslang i häcken och låta den gå på markfukt.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
När du har bestämt dig för vilken häck du vill ha, kan jag tipsa om att beställa barrotade plantor från Eggert:
https://www.eggert-baumschulen.de/se/

Vi beställde liguster därifrån för fem år sedan och den häcken har blivit väldigt fin.

Annars är väl tipset att gräva ordentligt när du ska plantera och jordförbättra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Planen är att nu i vår plantera en rätt lång häck av hybrid-idegran. Vi tänkte köpa plantor som är ca 80 cm höga. Detta blir en investering i både tid och pengar för oss, och vill givetvis att planteringen ska bli lyckad, så ber därför om råd/tips här!
Har någon här tips om leverantör som är bra, pålitliga och prisvärda? Eller kanske om någon man bör undvika?
Andra tips inför plantering?

Häcken kommer planteras i zon 4, norra Västergötland. Marken är i princip sand. Häckens längd ligger ungefär i nord-sydlig riktning, med varierande ljusförhållanden pga byggnader och stora, höga träd. Den kommer att gå utefter en väg, men några meter in från vägen. Viss sluttning från vägen ner mot häcken.

Vi vet redan att idegran (och hybrid-idegran) är giftigt.
windestal windestal skrev:
Planen är att nu i vår plantera en rätt lång häck av hybrid-idegran. Vi tänkte köpa plantor som är ca 80 cm höga. Detta blir en investering i både tid och pengar för oss, och vill givetvis att planteringen ska bli lyckad, så ber därför om råd/tips här!
Har någon här tips om leverantör som är bra, pålitliga och prisvärda? Eller kanske om någon man bör undvika?
Andra tips inför plantering?

Häcken kommer planteras i zon 4, norra Västergötland. Marken är i princip sand. Häckens längd ligger ungefär i nord-sydlig riktning, med varierande ljusförhållanden pga byggnader och stora, höga träd. Den kommer att gå utefter en väg, men några meter in från vägen. Viss sluttning från vägen ner mot häcken.

Vi vet redan att idegran (och hybrid-idegran) är giftigt.
Hej! Vi köpte från Holland. Kom på lastbil på utsatt tid. Heijne pflanzen tror jag det heter. Mycket bra kvalitet o väsentligt bättre pris på vår lagerhägg. Vänligen Per Brunkwall
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Pellegnillot71
Vi vet redan att idegran (och hybrid-idegran) är giftigt.
Det man också ska veta är att idegranshäckar barrar något fruktansvärt om man tänker placera den i tomtgränsen intill någon grannes rabatt OCH FRAMFÖRALLT fåglarna älskar att hämta bären och släppa dom överallt vilket kan vara ett problem om man inte vill förgifta grannbarnen. Nu är ju bären det enda som inte är giftigt, men det är kärnan inuti.
Vi har blivit granne med en idegranshäck och får nu rensa bär hela hösten. Och skulle gärna sluppit alla barren i vår rabatt
 
  • Rabatt med spillda idegransbär och barr, omgiven av olika gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Claes Sörmland
PellePeps PellePeps skrev:
När du har bestämt dig för vilken häck du vill ha, kan jag tipsa om att beställa barrotade plantor från Eggert:
[länk]

Vi beställde liguster därifrån för fem år sedan och den häcken har blivit väldigt fin.

Annars är väl tipset att gräva ordentligt när du ska plantera och jordförbättra.
Har också goda erfarenheter av Eggerts Baumschulen.

För planteringen finns tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/det-haer-med-haeckdike.295075/
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Eggerts hemsida var så dålig att om företaget trots den finns kvar, borde plantorna vara riktigt bra. Just Idegran var de klart dyrare på än Heijnen som också nämnts och var den handlare jag själv lyckades hitta. Jag ska ta ett varv med den lokala handlaren för att ge dem en chans först.

Kanonbra tråd om plantering - tackar.

Att häcken barrar gör inget. Det som drabbas, förutom vår egen gräsmatta, är ingenmansland mellan oss och grannars parkering och en lekplats. Vi har ingen som jag tror kommer äta vare sig bär eller annat, men är det så att bären färgar av sig kan ju det vara irriterande. Gör de det?
 
windestal
yonna yonna skrev:
Nu gör jag återigen reklam för Bok/Fagus som bör klara zon 1/3 ev 4 (bör kollas). Om den sätts som smalklippta dubbelhäckar med ca 70 cm gång emellan så blir det garanterat insynsfritt hela året bortsett från ett par korta veckor i maj då den fäller bladen och fixar nya.

Nackdel: kräver klippning 2 ggr/säsong

Fördel: växer mycket snabbt och kan hållas låg eller mycket hög; kan bli mycket gammal och kan föryngras. Är prismässigt mycket billig.

I min profil finns bild (längst ner) på hög enkelhäck där man ser hur den täcker insyn i december månad.

Taxus är underbart vacker men detta är ett alternativ.
Bok skulle ju vara trevligt, särskilt med tanke på att den verkar växa mycket fortare än hybrididegran. Men jag är lite orolig för att den inte kommer trivas här. Som jag förstått är den känslig för vind, och not vägen är det öppet så det blåser på rätt bra... Vad tror du?

Vad händer om man inte klipper den smal med tätheten? Något jag gillar med idegranen är att den får bredd också...
 
windestal
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Idegranshäck 'Groenland', 8-9 år gammal. Bild från idag:

[bild]

(I bakgrunden syns avenbokshäckar.)
Oj, nu blir jag lite orolig. Visst är häcken jättefin, men så låg efter 8-9 år?! Växer den sååå långsamt? Hur stora var de plantorna vid inköp?

Målet är att få något som dels ger skydd mot insyn (och gör att vi slipper se vägen) och dels något som hindrar barn och hund från att springa ut och bli påkörda, samt ger snygg inramning till gårdsplanen. Om det tar 8-9 år för den lilla höjden lär vi ju vara pensionärer innan den ger insynsskydd...
 
windestal
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har också goda erfarenheter av Eggerts Baumschulen.

För planteringen finns tråd här: [länk]
Gäller dessa råd även hybrididegran/barrväxter eller just avenbok/bok/löv? Och om "jorden" är nästan 100% ren sand, hur skulle du tänka då?
 
Claes Sörmland
windestal windestal skrev:
Oj, nu blir jag lite orolig. Visst är häcken jättefin, men så låg efter 8-9 år?! Växer den sååå långsamt? Hur stora var de plantorna vid inköp?

Målet är att få något som dels ger skydd mot insyn (och gör att vi slipper se vägen) och dels något som hindrar barn och hund från att springa ut och bli påkörda, samt ger snygg inramning till gårdsplanen. Om det tar 8-9 år för den lilla höjden lär vi ju vara pensionärer innan den ger insynsskydd...
Generellt är Taxus xmedia (hybriderna med sortnamn som vi talar om) mer svagväxande än vanlig idegran. Den mest starkväxande av dem är 'Hicksii' som växer uppåt och bildar en vasformig buske om du inte beskär.

Idén med en idegranshäck är ju vanligen att den ska vara formklippt. Och då kan man inte släppa upp den mer än kanske 10 cm per år för att hålla den tät. Då tar det ju 10 år att nå en meters höjd (man förlorar ju ett antal år i början när plantorna ska rots sig (1-2 år) och växa igen gluggarna mellan plantorna). Efter 20 år är den då 2 m hög om sorten tillåter det.

Så här ser t ex en klippt klot av 'Groenland' ut, den beskars våren 2021 senast så den skjuter 15-20 cm långa årsskott. Men dessa måste jag ju klippa ned nu i vår för att den ska hålla sig tät:

En tät och buskig Taxus xmedia 'Groenland' med årsskott, omgiven av andra växter och löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om hybriderna växer långsammare - vad är då fördelarna mot vanliga ickehybriden? Tålighet eller något annat?
 
windestal
Hep Hep skrev:
Om hybriderna växer långsammare - vad är då fördelarna mot vanliga ickehybriden? Tålighet eller något annat?
Vad jag förstått räknas den vanliga endast som härdig i zon 1-2 (ev även 3), så gör mig i zon 4 är risken stor att den inte klarar sig.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Om hybriderna växer långsammare - vad är då fördelarna mot vanliga ickehybriden? Tålighet eller något annat?
Hybriderna har fördelen för oss att de är påtagligt härdigare, fungerar på andra ställen än de mildaste zonerna av Sverige. De kommer från USA där man har kalla vintrar på sina håll. Men den fördel med dem som man ser nere på kontinenten jämfört med den vanliga idegranen är just att de har ett känt växtsätt (T ex växer uppåt eller kryper) och inte växer snabbt. Det passar bra i t ex Tysklands eller Nederländernas frimärksträdgårdar. Vill man ha en hög och bred jättehäck så sätter de vanlig idegran från södra Sverige och söderut.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Lägg pengar på automatisk bevattning typ https://www.bauhaus.se/bevattningskontroll-gardena-smart-water-control med sensor https://www.bauhaus.se/sensor-gardena-smart-control-set och bevattningsslang

Då kommer du ha bra fuktighet för din nyplanterade häck och kan bevattna under första åren

Köp sedan barrotade planter, dom kommer klara sig strålande. Du kommer få ett bra resultat om du bara är lite noggrann när du planterar och kostnaden för växter + bevattning blir samma eller lägre jämfört med att köpa krukodlade
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
windestal
Hur är det med bokhäck, behöver man sätta en stödpinne till varje planta som för avenbok, eller klarar den sig utan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.