Hep Hep skrev:
Det är till och med så illa att jag är helt säker på att det var avenbok. Lika säker på det som att jag inte klarade av att läsa ditt inlägg och förstå vad det handlade om.

Fast om vi släpper min usla läsförmåga och ger oss på en helt omöjlig jämförelse mellan avenbok och idegran i mitt karga Vallentuna. Snabb googling ger att båda ger insynsskydd året om fast på lite olika sätt, båda blir tillräckligt höga för oss även där häcken kommer stå lägre än vägen, köper jag lite mindre plantor har tålamod är det ungefär samma pengar och enligt de som säljer så är båda lättskötta och klarar klimatet.

Så vad ser ni som fördel/nackdel för de två typerna, om vi bortser från att man kan såklart tycka bättre om blad eller barr? Den ena är alltid grön medan den andra växer dubbelt så fort - är det de två egenskaperna det kokar ned till om man enbart ser till funktionen som häck? Stämmer det förresten i verkligheten att avenboken växer en halvmeter om året, eller gäller det bara i växthus på kontinenten med gödsling varannan vecka?
Först: glöm avenbok och satsa på bok (Fagus).
Har kostnaden ingen betydelse: sätt idegran (taxus). Kosta i så fall på en bevattningsslang. Sätt den inte för gest och välj småplantor som etablerar sig lättare och är också smidigare att komplettera. Åren går fort och man vinner förvånansvärt lite på att ta större plantor. Bägge häckalternativen kan bli 100 år!
 
Redigerat:
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Inte så att kostnaden inte har betydelse, men min fru som är den som drar in mest pengar säger att om det inte är mer än 30-40 000 per omgång (det blir troligen 50 m per år i tre år tills alla byggen och fix är klara), så är det bara att köra.

När jag jämförde var det mellan avenbok och idegran och då var det runt 4-500 kr per meter för halvmeterhöga buskar, så om det stämmer är det ingen prisvinst med avenbok. Ni säger du att jag ska se på vanlig bok istället och då får jag göra om prisjämförelsen, men om det inte skiljer sig jättemycket är det mer en fråga om vad vi vill ha än om pengar.

När jag jämför bok och avenbok, så verkar det som att boken är lite känsligare för växtzon, lite petigare med jord och placering och svårare att beskära för att få den bra. För mig som är mer intresserad än kunnig - är det en risk att ta med i valet?
 
Hep Hep skrev:
Inte så att kostnaden inte har betydelse, men min fru som är den som drar in mest pengar säger att om det inte är mer än 30-40 000 per omgång (det blir troligen 50 m per år i tre år tills alla byggen och fix är klara), så är det bara att köra.

När jag jämförde var det mellan avenbok och idegran och då var det runt 4-500 kr per meter för halvmeterhöga buskar, så om det stämmer är det ingen prisvinst med avenbok. Ni säger du att jag ska se på vanlig bok istället och då får jag göra om prisjämförelsen, men om det inte skiljer sig jättemycket är det mer en fråga om vad vi vill ha än om pengar.

När jag jämför bok och avenbok, så verkar det som att boken är lite känsligare för växtzon, lite petigare med jord och placering och svårare att beskära för att få den bra. För mig som är mer intresserad än kunnig - är det en risk att ta med i valet?
Bok är lite kinkigare än avenbok vad gäller växtförhållanden, det är riktigt. Avenbok tål allt...
Beskärningsmässigt är det inget som skiljer.

Fördelen med bok är att den har vackert släta, kopparfärgade blad under vintern (dvs inte släpper bladen när de vissnat) Avenboken behålla till största delen också sina vissna blad över vintern men de ger ett rufsigare intryck och är mer rostfärgade.

Boken är känsligare för blåst under etableringen. Jag rekommenderar vindskydd om det är ett blåsigt och utsatta läge.

Varken bok eller avenbok ger samma intryck som idegran. Det är så klart en fråga om tycke och smak samt möjligen omaket med det giftiga klippet om det finns betande djur i närheten som avgör. Om inte priset är avgörande.

Ni verkar vilja ha samma häckväxt runt hela trädgården? Det som är trevligt med bok resp avenbok är årstidsförändringen. Idegran blir mer statistikt. Ett alternativ är att ha olika häckar i olika delar av trädgården.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag pratade med min fru nyss och hon sa "sluta tramsa om vilken som är billigast - jag betalar". En bra fru.

Vi har rätt stor tomt avdelad med ett antal byggnader och nivåer, så vi ser ingen risk med att det blir för statiskt med bara en sorts häck. Den grönaste delen med en massa fruktträd och gräsmatta avslutas med en trädridå, så där har vi något som bryter av.

Så det som egentligen talar mot idegran är väl att det tar rätt många år innan den blir en ordentligt tät häck. Giftigheten bryr jag mig inte så mycket om. De enda djur som äter grönt här är rådjur som i vanliga fall äter mina träd och buskar. Om de väljer att mumsa giftig idegran istället ska jag gärna bjuda på det.

En kollega som såg mitt häcksurfande undrade om vi funderat på lagerhägg. Det hade vi inte. Borde vi det?
 
Hep Hep skrev:
... om vi funderat på lagerhägg.... Borde vi det?
Nää;)
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag pratade med min fru nyss och hon sa "sluta tramsa om vilken som är billigast - jag betalar". En bra fru.

Vi har rätt stor tomt avdelad med ett antal byggnader och nivåer, så vi ser ingen risk med att det blir för statiskt med bara en sorts häck. Den grönaste delen med en massa fruktträd och gräsmatta avslutas med en trädridå, så där har vi något som bryter av.

Så det som egentligen talar mot idegran är väl att det tar rätt många år innan den blir en ordentligt tät häck. Giftigheten bryr jag mig inte så mycket om. De enda djur som äter grönt här är rådjur som i vanliga fall äter mina träd och buskar. Om de väljer att mumsa giftig idegran istället ska jag gärna bjuda på det.

En kollega som såg mitt häcksurfande undrade om vi funderat på lagerhägg. Det hade vi inte. Borde vi det?
Välj det ni tycker blir snyggast. Då går nog avenbok bort. Jag har avenbok för att de är blåsigt och salt där den växer men jag hade hellre haft bok. Och om jag hade haft en stor trädgård hade jag haft en del av trädgården avskild med idegran i olika höjder och där odlat rosor och perenner... Tänk riddarsporrar, akantus, maidens blush, klematis,... mot en mörgrön, perfekt klippt häck... *Suck*
 
  • Älska
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Beställde igår 20 st bokplantor 17:-/st minsta storleken för komplettering till häck som inte får bli högre än 80 cm. De börjar buska till sig redan första sommaren... med god jord, vatten och lite kärlek. Men det är i Skåne;).
 
A
windestal windestal skrev:
Planen är att nu i vår plantera en rätt lång häck av hybrid-idegran. Vi tänkte köpa plantor som är ca 80 cm höga. Detta blir en investering i både tid och pengar för oss, och vill givetvis att planteringen ska bli lyckad, så ber därför om råd/tips här!
Har någon här tips om leverantör som är bra, pålitliga och prisvärda? Eller kanske om någon man bör undvika?
Andra tips inför plantering?

Häcken kommer planteras i zon 4, norra Västergötland. Marken är i princip sand. Häckens längd ligger ungefär i nord-sydlig riktning, med varierande ljusförhållanden pga byggnader och stora, höga träd. Den kommer att gå utefter en väg, men några meter in från vägen. Viss sluttning från vägen ner mot häcken.

Vi vet redan att idegran (och hybrid-idegran) är giftigt.
Idegran är fint, men växer mycket långsamt.
Giftigt? Barren är giftiga. De röda bären är inte giftiga, de är jättegoda! Men kärnan i bären är giftig. BAra att komma ihåg att spotta ut kärnorna.
 
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
En kollega som såg mitt häcksurfande undrade om vi funderat på lagerhägg. Det hade vi inte. Borde vi det?
Lagerhägg som häck är inget för Stockholm annat än på typ skyddade innergårdar eller annars i den täta innerstaden. De får hemska skador kalla vintrar i exponerat läge.

EDIT: i skuggigt läge kan det gå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Claes Sörmland
Idegranshäck 'Groenland', 8-9 år gammal. Bild från idag:

Lummig idegranshäck 'Groenland' i förgrunden med avenbokshäckar och rött lada i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(I bakgrunden syns avenbokshäckar.)
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lagerhägg som häck är inget för Stockholm annat än på typ skyddade innergårdar eller annars i den täta innerstaden. De får hemska skador kalla vintrar i exponerat läge.

EDIT: i skuggigt läge kan det gå.
Perfekt.För en gångs skull positivt att vi bor i Sibirien - vi slipper välja.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Idegranshäck 'Groenland', 8-9 år gammal. Bild från idag:

[bild]

(I bakgrunden syns avenbokshäckar.)
Snygg, tät och grön. Tyvärr inte så hög, men det beror ju på en massa olika saker. När jag kollade på priser så valde jag 50-60 cm, vilket kändes som en rimlig kompromiss mellan "bättre att köpa lite lägre" och viljan att få insynsskydd innan pensionen.
 
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Snygg, tät och grön. Tyvärr inte så hög, men det beror ju på en massa olika saker. När jag kollade på priser så valde jag 50-60 cm, vilket kändes som en rimlig kompromiss mellan "bättre att köpa lite lägre" och viljan att få insynsskydd innan pensionen.
Idegran är verkligen en häck till pensionen. Den slutar aldrig att växa men det går långsamt, långsamt i och med att man inte kan släppa upp den den mycket mer än 5-10 cm per år och samtidigt hålla den tät.
 
Så det som står hos varenda säljare att den växer mycket fortare är vanlig säljarlögn, eller klipper du den väldigt hårt för att få den riktigt tät och det går att få upp den snabbare på bekostnad av täthet? Tät är såklart trevligt, men vi tänkte inte vara nakna på tomten och göra fult, så om den är mittemellan din och en vanlig julgran är det helt ok för oss.

Ex:
https://www.hackvaxter-heijnen.se/idegran-taxus-media-hicksii-hybrididegran-60-80cm-rotklump
 
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Så det som står hos varenda säljare att den växer mycket fortare är vanlig säljarlögn, eller klipper du den väldigt hårt för att få den riktigt tät och det går att få upp den snabbare på bekostnad av täthet? Tät är såklart trevligt, men vi tänkte inte vara nakna på tomten och göra fult, så om den är mittemellan din och en vanlig julgran är det helt ok för oss.

Ex:
[länk]
Vill du ha den som en friväxande gles vasform så går det fortare. Men du bor ju Roslagen där regnsomrarna är ovanliga och det sällan finns tillräckligt med vatten för optimal tillväxt. Men med vatten, god och djup jord och gödsel så växer de på.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.