Status
Tråden går ej att kommentera.
Noseone skrev:
Det är här det skiljer sig. Tror inte du förstått vad vi diskuterar.... Vanliga dödliga arbetare får inte betalt för att åka till sin arbetsplats (kunden).
Jag förstår precis vad vi diskuterar.

Nej, som anställd får du ju din lön oavsett om du sitter och petar navelludd hela dagarna. Som hantverkare och egen företagare så får man slita häcken av sig för att få ihop sina 8 debiterbara timmar om dagen. Mycket på grund av sånna som dig som tycker att man ska ge bort sin tid gratis.

Om jag jobbar 7-16 och måste åka till 4 kunder under dagen och resorna tar 30 min var. då går det bort 2 timmar på resor. vilket resulterar i 6 timmar hos kund. Vem tycker du ska betala för dom 2? Jag själv? Prova att dra bort 2 timmar från din lön varje dag så ska vi se vad du tycker om det.
 
Det är väl klart kunden får betala all tid man lägger ner på denna.
Där ingår resa till och från kunden, skriva faktureringsunderlag och långa telefonsamtal med korkade frågor!
 
Jag är fortfarande lite nyfiken: Hur debiterar man tid/reskostnad när man åker direkt mellan kunder? Om man nu gör det?
 
Hej
Om jag jobbar hos två grannar samma dag får en betala ditresan o den andra hemresan
Mvh Tille
 
EyEr0n skrev:
Det är väl klart kunden får betala all tid man lägger ner på denna.
Där ingår resa till och från kunden, skriva faktureringsunderlag och långa telefonsamtal med korkade frågor!
Intelligenta frågor då, är de gratis? Och vem avgör i så fall vad som är intelligent eller inte?
Jag förmodar att EyEr0n själv är hantverkare. Detta inlägg visar på ett tydligt sätt vilken inställning vissa hantverkare har till dem som betalar deras lön.
 
Vilken nivå vi har hamnat på vilken kom först hönan eller ägget finns inte kunden så finns inte hantverkaren
Mvh Tille
 
Jag kan hålla med om att det emellanåt lyser igenom lite väl tydligt vilken attityd som många har gentemot de mindre vetande kunderna. Det är inget unikt för hantverkare förvisso, jag jobbar själv i IT-branschen och vet ju hur jargongen är när det gäller användarna, som inte begriper något, det är ju exakt samma visa där.
 
tille1 skrev:
Hej
Om jag jobbar hos två grannar samma dag får en betala ditresan o den andra hemresan
Mvh Tille
Ok, men låt säga att du jobbar hos en kund som bor 2 mil från kontoret, sen åker du 3 mil till nästa kund och därifrån 1 mil hem till kontoret igen.

Hur debiterar man tiden/vägen mellan kunderna? Det rimliga, om man nu tar betalt för restid och resväg borde ju vara att alltid ta betalt för den väg och restid som man skulle ha haft om man åkt från kontoret?
 
andersmc skrev:
Intelligenta frågor då, är de gratis? Och vem avgör i så fall vad som är intelligent eller inte?
Jag förmodar att EyEr0n själv är hantverkare. Detta inlägg visar på ett tydligt sätt vilken inställning vissa hantverkare har till dem som betalar deras lön.
Fast...jag har inga kunder som betalar min lön, varken som anställd eller som företagare, antingen arbetsgivaren eller jag själv. Menar du också då att jag samt alla andra som betalar skatt betalar alla statliga och kommunalt anställda deras lön?

Detta inlägg visar på ett tydligt sätt vilken inställning vissa personer har till dem som finns till hands för dom som inte kan, förstår eller får utföra hantverkssysslor.
 
gronfelt skrev:
Ok, men låt säga att du jobbar hos en kund som bor 2 mil från kontoret, sen åker du 3 mil till nästa kund och därifrån 1 mil hem till kontoret igen.

Hur debiterar man tiden/vägen mellan kunderna? Det rimliga, om man nu tar betalt för restid och resväg borde ju vara att alltid ta betalt för den väg och restid som man skulle ha haft om man åkt från kontoret?
6 mil delat på 3 kunder så har ingen förlorat på det utan tjänat på det och lika så restid på samma sätt hur lång tid det nu kan ta. Detta under förutsättning att man inte behöver åka till kontoret/lager/grossist mellan någon av kunderna men om det kan undvikas och man själv tänker till och har alla prylar (om dom får plats) till dagens tre kunder så löser det ju sig. I regel så jämnar sånt där ut sig så att ingen behöver betala för något dom inte ska, varje dag, varje kund och varje resa är ju så olika så det finns ingen malla på hur man gör (inte för mig i alla fall och jag tar som sagt bara betalt utanför stan också och de flesta kunder för mig finns i stan samt resor "ut på landet" brukar oftast vara heldagsprojekt).
 
Hej
mina kunder betalar aldrig mer än resan mellan mig o dom därimot blir dom glada om jag har fler som delar på resan
Om man gör ett bra jobb o löser problem, är dom så tacksamma så betalningen blir en fröjd
Men är man en sån som aldrig är nöjd så är det omöjligt att leva upp till allt
mvh Tille
 
andersmc skrev:
Intelligenta frågor då, är de gratis? Och vem avgör i så fall vad som är intelligent eller inte?
Jag förmodar att EyEr0n själv är hantverkare. Detta inlägg visar på ett tydligt sätt vilken inställning vissa hantverkare har till dem som betalar deras lön.
All tid man lägger ner på en kund kostar.
Jobbar man 8 timmar så skall dessa 8 timmar faktureras någon eller hur?

Måste man prata med någon i en halvtimme så får denne betala det.
Är det orimligt?
 
tille1 skrev:
Vilken nivå vi har hamnat på vilken kom först hönan eller ägget finns inte kunden så finns inte hantverkaren
Mvh Tille
Sen är det ju en väldig skillnad på privatkunder och företag/kommun osv.
 
EyEr0n skrev:
Sen är det ju en väldig skillnad på privatkunder och företag/kommun osv.
Och anställd hantverkare kontra egen företagare
 
EyEr0n skrev:
All tid man lägger ner på en kund kostar.
Jobbar man 8 timmar så skall dessa 8 timmar faktureras någon eller hur?

Måste man prata med någon i en halvtimme så får denne betala det.
Är det orimligt?
Du tänker galet eller så uttrycket du dig tokigt. Du ska se till att ha täckning för dina kostnader plus marginal. Det är inte samma sak som att debitera alla timmar du jobbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.