Status
Tråden går ej att kommentera.
tille1 skrev:
Helt ok om man kör med privatbilen ? jag drar inte runt privatbilen på 18,50
jag är helt övertygad att många kunder tycker det mesta är dyrt så även jag, Men om jobbet utförs bra glöms det ekonomiska o man rekommenderar o nyttjar proffset igen
glöm inte att det är för pengarna man jobbar allafall jag
Mvh Tille
Syftade inte på att man drar runt den privata bilen på 18:50 / mil utan mer på att det är då man kan ta ut det skattefritt...

Naturligtvis jobbar vi alla för att tjäna pengar för att överleva...

Gör du ett bra jobb kan du ta bra betalt...
Gör du ett dåligt jobb vill inte folk betala dig för detta...

Sköt korten rätt och det är inga problem att debitera så man tjänar pengar på det man gör. ;)
 
Milkshaken
Paul-Staffanstorp skrev:
Syftade inte på att man drar runt den privata bilen på 18:50 / mil utan mer på att det är då man kan ta ut det skattefritt...

Naturligtvis jobbar vi alla för att tjäna pengar för att överleva...

Gör du ett bra jobb kan du ta bra betalt...
Gör du ett dåligt jobb vill inte folk betala dig för detta...

Sköt korten rätt och det är inga problem att debitera så man tjänar pengar på det man gör. ;)
javisst är det så som du säger Paul... men man måste ju göra sig ett namn oxå... Och det kan jag inte enligt min mening genom att skrämma bort kunder med transportkostnader hit och dit....
Därför kör jag på med det skattefria systemet med min privata bil ja.....
Efterhand när Pengarna har genererats i firman så kan jag köpa en firmabil, och då snackar vi andra belopp helt klart....
Men som sagt, för att komma dit måste jag göra mig ett namn och visa att jag är duktig.

Har inte haft så många kunder än...
 
å andra sidan är det alltid svårt att höja debiteringen
Ringer dom till mig för jag är billig eller bra ?
mvh tille
 
tille1 skrev:
å andra sidan är det alltid svårt att höja debiteringen
Ringer dom till mig för jag är billig eller bra ?
mvh tille
Höj med 50 kr/h varje halvår så märker du d^_^b
 
MathiasS skrev:
Just det. Så den som inte gillar att jobba 9 och debitera 5h kan ju alltid låta bli.....;)

Bli konsult istället !

Jobba 5 och debitera 9h måste ju vara bättre !
 
Milkshaken skrev:
javisst är det så som du säger Paul... men man måste ju göra sig ett namn oxå... Och det kan jag inte enligt min mening genom att skrämma bort kunder med transportkostnader hit och dit....
Därför kör jag på med det skattefria systemet med min privata bil ja.....
Efterhand när Pengarna har genererats i firman så kan jag köpa en firmabil, och då snackar vi andra belopp helt klart....
Men som sagt, för att komma dit måste jag göra mig ett namn och visa att jag är duktig.

Har inte haft så många kunder än...
Naturligtvis ligger det lite i det du skriver men samtidigt ligger det en hel del i det "tille" skriver med, för det kan bli svårt för dig att höja drastiskt sen med...

Självklart ska man se till att det rullar på ett tag innan man skaffar en förhållandevis dyr leasad firmabil så man inte drar på sig dyra fasta kostnader.
Men sen drar ju körersättningen i princip runt bilen när det rullar på vilket är tanken.
Timpengen ska liksom drar runt så många andra omkostnader man dras med...



Det där med halva timdebiteringen... är ju jättesnällt av dig...

MEN...

Se det som att du är anställd på ett företag som snickare och har t.ex 150:-/tim i lön...
...men så säger basen till dig att du ska köra och hämta lite saker i en affär och hyra med dig några maskiner på vägen tillbaka till bygget...

Inte faaan vill du väl bara ha 75:- i timmen för att du gör detta som basen vill du ska göra... ;)
 
Redigerat:
Milkshaken
Paul-Staffanstorp skrev:
Naturligtvis ligger det lite i det du skriver men samtidigt ligger det en hel del i det "tille" skriver med, för det kan bli svårt för dig att höja drastiskt sen med...

Självklart ska man se till att det rullar på ett tag innan man skaffar en förhållandevis dyr leasad firmabil så man inte drar på sig dyra fasta kostnader.
Men sen drar ju körersättningen i princip runt bilen när det rullar på vilket är tanken.
Timpengen ska liksom drar runt så många andra omkostnader man dras med...



Det där med halva timdebiteringen... är ju jättesnällt av dig...

MEN...

Se det som att du är anställd på ett företag som snickare och har t.ex 150:-/tim i lön...
...men så säger basen till dig att du ska köra och hämta lite saker i en affär och hyra med dig några maskiner på vägen tillbaka till bygget...

Inte faaan vill du väl bara ha 75:- i timmen för att du gör detta som basen vill du ska göra... ;)
Hmm. O jag som nästan hade ångest för den debiteringen. Menar ni alltså att ni alla plockar både resa och arbetstid alltså? Hmm. Får tänka om lite alltså.
 
Sålänge du kommunicerar det med kunden å alla är överens så är det ju helt ok.
 
Milkshaken skrev:
Hmm. O jag som nästan hade ångest för den debiteringen. Menar ni alltså att ni alla plockar både resa och arbetstid alltså? Hmm. Får tänka om lite alltså.
Jag kan ju klart säga att alla i min närhet gör på detta viset och anser inte detta speciellt märkvärdigt då det är ett arbete man utför till kunden som inte vill göra detta själv.

Min tid är inte gratis och inte bilen heller.
(Tror ingen här i världen vill arbeta gratis faktiskt.)

Vill inte kunden betala är det ju upp till henom att ombesörja hämtning och inköp själv och jag kan ta "normala jobb" som genererar mig fulla timpengar. :rolleyes:
 
Glufsglufs skrev:
Iofs så anser ju rörfirmorna att dom tar med sig en verkstad ut på plats så egentligen kanske man inte ska gny så mycket över det då alternativet skulle vara att dom drar till firman/verkstaden för att svetsa, löda och kröka rör.

En tanke bara.
I det fallet som jag beskrev så var det absolut ingenting att åka någonstan med för att vare sig svetsa, löda eller kröka. Rörisen kunde mycket väl ha cyklat dit med de nödvändiga verktygen på pakethållaren. Så ser man det ur den synvinkeln blev jag ännu mer lurad.

Naturligtvis så får hantverkaren försöka få täckning för sina kostnader genom att ta avgift för bilen, det är inte det som är problemet. Men då ska han berätta det från början, när han får frågan vad det kostar. Det är bluffandet som vi kunder vänder oss mot.
 
andersmc skrev:
I det fallet som jag beskrev så var det absolut ingenting att åka någonstan med för att vare sig svetsa, löda eller kröka. Rörisen kunde mycket väl ha cyklat dit med de nödvändiga verktygen på pakethållaren. Så ser man det ur den synvinkeln blev jag ännu mer lurad.

Naturligtvis så får hantverkaren försöka få täckning för sina kostnader genom att ta avgift för bilen, det är inte det som är problemet. Men då ska han berätta det från början, när han får frågan vad det kostar. Det är bluffandet som vi kunder vänder oss mot.
Mjo, men om det nu skulle vara så som jag beskriver så får man ju tänka ett steg till, man kan få nytta av sin verkstad och vare sig verkstaden är fast på ett ställe eller flyttbar så är det ju ändå en kostnad som ska in och kostnader för ett företag tas ju in genom att fakturera kund.
Och jag håller med dig, all kostnad utöver timpris och eventuellt det dom kan säga i materialpris direkt ska ju också talas om.
 
Noseone skrev:
En sak till? Vadå kostnader. Om snickaren får köra i 1/2 timme för att komma till 1 kund så kostar det inte hans företag något. Han får väl jobba 8h EFTER att han tagit sig till kunden inte 7,5 timmar å ta betalt för 8 timmar.
Det var det mest korkade jag hört. Klart det kostar honom något. det är ju arbetstid som går åt. Man måste få betalt för ALL tid man lägger ner på kunden.
 
Snickare-Anders skrev:
Det var det mest korkade jag hört. Klart det kostar honom något. det är ju arbetstid som går åt. Man måste få betalt för ALL tid man lägger ner på kunden.
Men...både du och jag vet ju att om kunden håller med matutrymme, omklädnasrum med låsbart skåp samt toa, dusch och tvätt möjligheter som inte inskränker i byggnadsmiljön så kan ju kunden bli av med den kostnaden......så upp till kund bara om dom vill spara på körtiden ;)
 
Snickare-Anders skrev:
Det var det mest korkade jag hört. Klart det kostar honom något. det är ju arbetstid som går åt. Man måste få betalt för ALL tid man lägger ner på kunden.
Det är här det skiljer sig. Tror inte du förstått vad vi diskuterar.... Vanliga dödliga arbetare får inte betalt för att åka till sin arbetsplats (kunden).
 
Noseone skrev:
Det är här det skiljer sig. Tror inte du förstått vad vi diskuterar.... Vanliga dödliga arbetare får inte betalt för att åka till sin arbetsplats (kunden).
Det får inte hantverkare heller, att ta sig till företagets kontor tex för att hoppa in i sin servicebil gör man före arbetstid alternativt att arbetsplatsen har matutrymme, dusch och tvätt möjligheter samt ombytesutrymme med låsbara skåp, alltså en byggbod tex, något som finns på långa större projekt så att hantverkarna inte ska behöva utgå från firman kl 7 och spilla en massa tid på väg till den fysiska arbetsplatsen. En serviceperson startar sitt arbete då han/hon hoppar in i bilen och beger sig iväg kan man säga i korta drag.
En säljare tex som besöker kunder har ju ett fritt val om att ta sig till kund och vara där då arbetsdagen börjar eller åka från sitt kontor då arbetsdagen börjar, om man nu åker "gratis" till kund så är det antingen ett dåligt avtal mellan arbetsgivare och anställd och eller dålig koll på vad fack och arbetsgivarorganisation egentligen kommit överens om. Du får ta dig en koll på vad facket och andra organisationer kommit överens om gällande kollektivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.