A Anderscurl skrev:
Det lär inte försämra i alla fall. Ett stag till där bara mellan broms och kopplings cylindern så sitter det som berget sedan.
Precis, med ett stag finns det fortfarande möjligheter till en "vridning" av överdelen. Sätter du dit ytterligare ett stag som @Anderscurl föreslår så kommer stabiliteten.
 
För vridningen skulle jag föreslå struktur enligt lila linjer. Så kanske något undertill skulle hjälpa, men teste igen med det du byggt så kanske det ger tillräcklig förbättring.

Men det blir ju lite kluddigt så jag hade nog byggt en egen ställning och flyttat över delarna
Verktygsutrustning med markerade lila linjer som föreslagna strukturer för förbättrad vridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
R roli skrev:
Precis, med ett stag finns det fortfarande möjligheter till en "vridning" av överdelen. Sätter du dit ytterligare ett stag som @Anderscurl föreslår så kommer stabiliteten.
Jag har svetsat ett fäste, och ska belastningsprovet utföras på bromspedalen enbart så lär det vara mindre risk för vridning... Det är stumt nu... Jag måste kolla vad det står i SFRO-boken om provet...
 
  • Närbild på ett svetsat fäste med bromspedalen, klar för belastningsprov, i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
För vridningen skulle jag föreslå struktur enligt lila linjer. Så kanske något undertill skulle hjälpa, men teste igen med det du byggt så kanske det ger tillräcklig förbättring.

Men det blir ju lite kluddigt så jag hade nog byggt en egen ställning och flyttat över delarna
[bild]
Hade jag vetat från början att ett färdigt pedalställ var för klent så hade jag nog byggt något eget... Men nu har jag redan betalat för skiten... :rolleyes:
 
Jag hade satt ett till stag lika det som redan är satt enl. de blå skisslinjerna. För att få det stumt när man trampar på broms och koppling.
Förslag på stagposition markerat med blå linje på fotpedalsmekanism i en fordonskomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R roli skrev:
Jag hade satt ett till stag lika det som redan är satt enl. de blå skisslinjerna. För att få det stumt när man trampar på broms och koppling.
[bild]
Ja, det lutar nog åt det... Försökte mäta upp 100 kg med en våg igår, men vi hade bara en digital våg, och det var alldeles för svårt att få jämn belastning på den... Det blev bara "error"...
 
Du kan nog räkna med att testet går ut på att besiktningsmannen gör en "panik" bromsning och att pedalstället då ska klara sig utan för mycket flex. Du själv lär ju inte fundera på om du bromsar med 100kg kraft när det dyker upp ett oförutsett hinder på vägen. Utan helt enkelt trampa fullt på koppling och broms samtidigt.
 
Såhär blev det... Inte färdigsvetsat, men riktigt stabilt...
 
  • Metallram med delvis svetsade fogar och monteringsklämmor i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Du ska inte lättningsborra plattjärnen? ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du ska inte lättningsborra plattjärnen? ;)
Jag funderade på det... :rofl:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Nästan så du skulle kört med en vantskruv, då fick du justermån om du vill flytta pedalstället(noterade hålraden).

Annars kanske man kan använda gaffellänk, tyvärr ger ju inte någon vidare justermån.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nästan så du skulle kört med en vantskruv, då fick du justermån om du vill flytta pedalstället(noterade hålraden).

Annars kanske man kan använda gaffellänk, tyvärr ger ju inte någon vidare justermån.
Kollade på vantskruvar, men kunde inte hitta såpass korta... I mellanläget är det 90 mm mellan skruvhålen...
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag tror det blir toppen så. Det lär inte vara ofta du vill ändra i fält. Sen går det ju att ha ett par extra uppsättningar stag för flera lägen.
 
  • Gilla
Matskg och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Jag tror det blir toppen så. Det lär inte vara ofta du vill ändra i fält. Sen går det ju att ha ett par extra uppsättningar stag för flera lägen.
Nä, det är ju bara jag som kommer köra, och såvitt jag vet är det inte krav med justerbarhet... :D
 
Svetsat klart stödfästena, satt dit två rör för triangulering, och börjat på lite plåt..
Förarsidan på kardantunneln och den lilla "utbuktningen" som ska rymma huvudcylindrarna...
 
  • Svetsade stödfästen och rör för triangulering i ett byggprojekt med början av plåtarbete vid en kardantunnel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsade stödfästen och rör för triangulering samt påbörjad plåt vid förarsidans kardantunnel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.