Hej alla,
Jag har upptäckt några sprickor på mina takpannor, och de har börjat läcka vid kraftigt regn. Det mesta av taket är fortfarande i bra skick, så jag planerar inte att byta ut det helt just nu. Jag behöver dock en tillfällig lösning för att stoppa läckorna och förhindra ytterligare skador.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det specifika produkter eller metoder ni kan rekommendera för att täta sprickorna och stoppa läckorna? Alla snabba och effektiva lösningar tas tacksamt emot!

Tack på förhand för er hjälp!
 
  • Spruckna takpannor som visar tydliga sprickor på en takyta, vilket orsakar läckage vid kraftigt regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spruckna takpannor med synliga sprickor och spricklinjer på ett tak av åttkantiga grå plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av takpannor med synliga sprickor i en av pannorna, vilket orsakar läckage vid kraftigt regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av grå takpannor med synliga sprickor och skarvar där vatten kan läcka in vid kraftigt regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker överlag att ditt takshingel ser ganska slitet ut..

Men man kan ju byta ut dem som är trasiga, alternativt "limma" ihop dem/täta med nån form av tak tätningsmassa..

Tycker dock ni bör planera för ett takbyte inom snar framtid!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R
Ja dom spruckna behöver bytas ganska omgående!
 
Tack för ditt svar!


Jag håller med om att taket börjar bli slitet, men planen är att byta ut hela taket om ungefär två år. Just nu behöver jag bara en lösning som kan hålla tills dess. Att byta ut de trasiga takshinglarna låter som en bra idé, men jag är orolig för att det kan leda till extra skador eller att det blir ett större projekt än tänkt.


Tror du att det är bättre att byta ut de skadade shinglarna nu, eller skulle en tätning med tak tätningsmassa räcka för att skydda mot vatten tills jag byter taket helt?


Om tätning är ett bra alternativ, har du några tips på den bästa tak tätningsmassan för detta ändam


Tack igen för dina råd!
 
R
Tror ingen massa blir bra, kanske någon bituembit som värms på i så fall..
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Är det på ditt hus skulle jag inte vänta 2 år men jag tror det bästa du kan försöka med är takkit/asfaltkit. Det är inge vidare kul att jobba med men troligtvis det minst dåliga alternativet.

Har det faktiskt läckt igenom vatten är det i princip läge att täcka med pressening och byta taket asap...
 
  • Gilla
lampkontakten och 3 till
  • Laddar…
Sarhan Sarhan skrev:
Tack för ditt svar!


Jag håller med om att taket börjar bli slitet, men planen är att byta ut hela taket om ungefär två år. Just nu behöver jag bara en lösning som kan hålla tills dess. Att byta ut de trasiga takshinglarna låter som en bra idé, men jag är orolig för att det kan leda till extra skador eller att det blir ett större projekt än tänkt.


Tror du att det är bättre att byta ut de skadade shinglarna nu, eller skulle en tätning med tak tätningsmassa räcka för att skydda mot vatten tills jag byter taket helt?


Om tätning är ett bra alternativ, har du några tips på den bästa tak tätningsmassan för detta ändam


Tack igen för dina råd!
Skulle säga att oavsett om du ska försöka täta eller byta så är det överhängande risk för ytterligare skador vid detta arbete..

Om man inte byter så måste man ändå lyfta på den trasiga shingeln och sticka in ny bit under innan man limmar/tätar. Där kan man tänka sig att man antingen tar något nytt (typ en bitumenbit som @Rejäl föreslår) eller att man mha bitumentätningsmassa limmar befintlig takshingelbit under sig själv (där de gått av)..

Men oavsett är detta isåfall bara "livsuppehållande åtgärder" och man måste isåfall hålla noga koll på taket så det inte uppstår nya skador
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sarhan Sarhan skrev:
Hej alla,
Jag har upptäckt några sprickor på mina takpannor, och de har börjat läcka vid kraftigt regn. Det mesta av taket är fortfarande i bra skick, så jag planerar inte att byta ut det helt just nu. Jag behöver dock en tillfällig lösning för att stoppa läckorna och förhindra ytterligare skador.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det specifika produkter eller metoder ni kan rekommendera för att täta sprickorna och stoppa läckorna? Alla snabba och effektiva lösningar tas tacksamt emot!

Tack på förhand för er hjälp!
Vad är det det typ av material? Hur gammalt? Har du underlagspapp eller något lager under?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
skräm inte upp TS i onödan om nu bara gissar.

självklart går det göra lagningar och byten som är minst lika bra som övriga plattor.

det kan inte vara så att du tror att varje gång en platta blir skadad eller sliten så byter man taket?
på varje nybygge skadas garanterat 1 platta, tror du man byter hela taket då?
Violina Violina skrev:
Skulle säga att oavsett om du ska försöka täta eller byta så är det överhängande risk för ytterligare skador vid detta arbete..

Om man inte byter så måste man ändå lyfta på den trasiga shingeln och sticka in ny bit under innan man limmar/tätar. Där kan man tänka sig att man antingen tar något nytt (typ en bitumenbit som @Rejäl föreslår) eller att man mha bitumentätningsmassa limmar befintlig takshingelbit under sig själv (där de gått av)..

Men oavsett är detta isåfall bara "livsuppehållande åtgärder" och man måste isåfall hålla noga koll på taket så det inte uppstår nya skador
 
  • Gilla
widheg och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
O oliven1 skrev:
skräm inte upp TS i onödan om nu bara gissar.

självklart går det göra lagningar och byten som är minst lika bra som övriga plattor.

det kan inte vara så att du tror att varje gång en platta blir skadad eller sliten så byter man taket?
på varje nybygge skadas garanterat 1 platta, tror du man byter hela taket då?
Med asfaltshingel?
Pannor av betong eller tegel absolut men shingel spricker först när grundmaterialet är slut.
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det det typ av material? Hur gammalt? Har du underlagspapp eller något lager under?
Tack för din fråga!

Huset är byggt i slutet av 80-talet, och takmaterialet är som asfaltshingel. Jag är tyvärr inte helt säker på vad som finns under shingeln, alltså om det finns underlagspapp eller något annat lager under.

Om det hjälper kan jag försöka ta reda på mer om underlaget, men hoppas att den här informationen räcker så länge!

Tack för hjälpen!
 
Snart 40 år gammal takshingel måste nog anses ha överlevt sin tekniska livslängd med råge, och att planera ytterligare ett par års (?!) väntan med byte måste nog anses vara i det närmaste vansinne..

Risken är att du måste åtgärda hela den underliggande konstruktionen (om det inte redan är så illa) med längre väntan.. hur ser det ut uppe på vinden, hur omfattande är fuktgenomslaget på undertaket?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
skadad?
Rickard. Rickard. skrev:
Med asfaltshingel?
Pannor av betong eller tegel absolut men shingel spricker först när grundmaterialet är slut.
 
Tycker det ser ut som det spruckit "rakt över"? Kanske ett par råspontbrädor som rör sig? Shingel är bra men kräver ett bra underlag som igger still.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Snart 40 år gammal takshingel måste nog anses ha överlevt sin tekniska livslängd med råge, och att planera ytterligare ett par års (?!) väntan med byte måste nog anses vara i det närmaste vansinne..

Risken är att du måste åtgärda hela den underliggande konstruktionen (om det inte redan är så illa) med längre väntan.. hur ser det ut uppe på vinden, hur omfattande är fuktgenomslaget på undertaket?
Tack för din oro!

Jag har kollat på vinden, och det ser bra ut där. Jag kan inte se några tydliga skador, och jag har även mätt fuktigheten i träet – det visar 0%, så det verkar inte vara något fuktgenomslag på undertaket just nu.

Jag hoppas att det betyder att problemet inte har spridit sig till den underliggande konstruktionen ännu. Planen är fortfarande att byta ut taket om cirka två år, så jag hoppas att en tillfällig lösning kan hålla tills dess.

Tack igen för din hjälp och dina råd!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.