KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hoppas bara att du/ni inte blir så förvirrade av alla bra och dåliga råd så ni inte vågar sätta igång!
Vi ska nog sätta igång! :) Man måste ju sätta stopp för planerandet någon gång och ta tag i det. Sen måste man även ha ett visst mått av flexibilitet men det får inte gå till överdrift, för då är risken stor att man aldrig blir klar.

Sen aldrig glömma bort att det är vi som ska bo där, ingen annan. Vi gör detta för våran skull. Jag menar, de 3 pardörrarna, vi kanske inte kommer nyttja alla direkt hela tiden. Men det är snyggt, tycker vi!

Det är rätt bra dock att vi har tagit oss lite betänketid under rivandets gång, fått känna in tomten och hur solen rör sig, vinden ligger på med mera. Sitta en kvart och bara grunna lite på hur man kan göra medans man tar en kopp kaffe i solen.

Vi är riktigt glada att vi fick huset, tomten och läget. Trivs vansinnigt bra när man är där. Skulle helst vilja flytta dit så fort vi kan. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Gillar planlösningen men har några tankar som inte luftats angående placering och utformning av WC/D.

Personligen brukar jag undvika att placera WC/D med utgång rätt ut i kök eller vid matplats eftersom det inte alltid är hägg och rosor när man kommer därifrån... Samt jag tycker det är rimligt att ha med sig vissa funktionsmått även på en mindre WC eftersom jag är över medelmänniskan lång och inte tycker om att behöva bryta ner mig mot en vägg eller under ett handfat. På senaste skissen ser det ok ut, men på någon av de tidigare såg det väldigt tight ut.

En annan tanke är att placera en WC/D i närheten av sovrummen då det ofta är dit man går när man är nyduschad, och har man gäster kan det vara fint att slippa springa nakenfis genom hela huset.

Såg även att groventré till klädvården försvunnit på sista skissen, jag tycker det är bra med en ingång utifrån till klädvård så man kanske slipper dra väldigt skitiga kläder genom hela huset om man ska dit.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Gillar planlösningen men har några tankar som inte luftats angående placering och utformning av WC/D.

Personligen brukar jag undvika att placera WC/D med utgång rätt ut i kök eller vid matplats eftersom det inte alltid är hägg och rosor när man kommer därifrån... Samt jag tycker det är rimligt att ha med sig vissa funktionsmått även på en mindre WC eftersom jag är över medelmänniskan lång och inte tycker om att behöva bryta ner mig mot en vägg eller under ett handfat. På senaste skissen ser det ok ut, men på någon av de tidigare såg det väldigt tight ut.

En annan tanke är att placera en WC/D i närheten av sovrummen då det ofta är dit man går när man är nyduschad, och har man gäster kan det vara fint att slippa springa nakenfis genom hela huset.

Såg även att groventré till klädvården försvunnit på sista skissen, jag tycker det är bra med en ingång utifrån till klädvård så man kanske slipper dra väldigt skitiga kläder genom hela huset om man ska dit.
m


Tack för riktigt bra kritik. Tagit till oss detta.

Ändrade lite då jag börjat med A-ritningarna inför bygglovet. Vi inväntar besked på rivningsanmälan för den gamla utbyggnaden, så har gott om tid. :geek:

Skrev inte ut enskilda rum med mera. Hoppas det framgår. Tomten har inte förändrats sedan tidigare planritningar så vill man se den så finns den kvar där.

Arkitektonisk planritning av en byggnad med markerade rum, möbler och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renderade upp en del bilder, då jag ville se hur passage gjorde sig mot övriga huskropparna, samt lekt med lite fönsterstorlekar.

Blev även två bilder med ett uterum på gaveln, efter önskemål från regeringen.

Utvändigt -

Illustration av ett enfamiljshus med röda väggar och vita fönster omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renderad bild av hus med röd fasad, vita fönster och omgivande grönska, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av enplanshus i rött med vita knutar och tegeltak omgivet av grönt gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av rött hus med vita fönster och ytterdörr, stenläggning och utemöbler framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renderad bild av en röd timmerbyggnad med vita fönster och dörr, omgiven av trädgård och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renderad bild av röd enfamiljshusfasad med uterum och möblerad uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renderad bild av ett rött hus med vita fönster, stenar framför och en uteplats med möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt vardagsrum / kök / matsal, sjukt svårt att få det att se bra ut. Jag är inte särskilt bra på detta.

Renderad bild av ett kök med vit inredning, svart bänkskiva och en öppen planlösning mot matrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renderad bild av ett vardagsrum med matplats, modern kamin, och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rendering av ett modernt kök och matsal med öppen planlösning, köksö och matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt stora sovrummet.

Renderad bild av ett stort sovrum med träbjälkar, säng, fönster, tavlor och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renderad bild av ett stort sovrum med dubbelsäng, takbjälkar, fönster och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det ser rätt bra ut nu.
 
Är du inte särskilt bra på att rita upp inredningen? Jag tycker att de har lyckats väldigt bra. Vad är det för programvara du använder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.