Jag saknar en linje och röd tråd mellan de olika skisserna. Jag förstår att idéer kommer till och att vissa bara är tester av typen”men-om-man-gör-såhär-då”, men det är ändå svårt när man inte känner till prioriteringarna.

Så, vilka funktioner är måsten och vilka vore kul att ha? Hur mycket är kostnad en avgörande fråga? Hur stora rum vill ni ha, och hur mycket är de stora rimmen en konsekvens av formen på nuvarande hus? Hur många rum vill ni ha, och vill ni ha flexibilitet i den frågan? Osv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Se noga över planeringen av köket, oavsett placering av det, så att det blir tillräckligt lättarbetat med bra arbetsytor och korta avstånd mellan det som används mycket. I ritningen ser det ut att vara lite trångt mellan diskhon och förmodad plats för hällen.
Tack, köket är redan inköpt från en av mina kunder, det var ett visningskök med ett pris därefter, det går ju absolut att ta bort / lägga till skåp.. När jag stod i det och klämde och kände fick jag en överlag väldigt bra känsla. Se bild.

3D-rendering av ett vitt visningskök med överskåp, integrerad mikro, och öppna hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SysterNett SysterNett skrev:
Som någon tidigare varit inne på, huset kommer bli mörkt, jätte mörkt till och med.

Förstår tanken att öppna upp mot gården, men du kommer ju aldrig få in sol i kök och vardagsrum.
Okej, jag vet inte om jag håller med om att vi aldrig kommer få in sol i kök och vardagsrum. Vi kommer ju få kvällssol över vår/sommar/höst på innergården där vi även tänkt oss en liten uteplats. Pardörrarna är 16x21 helglas så inte direkt bunkerkänsla, skulle jag tro. Se bifogad solstudie, april till oktober, tidpunkt på dag kl 19 från April till September, Oktober kl 17. Observera att huset på bilden är en gammal rendering, men påminner om planlösningarna.

Sen går det inte att trolla hur mycket som helst. Skogen bakom oss i Söder och Öster äger vi inte. Det är tallskog med en del gran och har man tur kanske man kan få gallra ur lite, men inget vi räknar med. Så på vinterhalvåret kommer det bli mörkt på vår tomt.

Utsikten är åt där pardörrarna är, vilket gör att man gärna vill ställa matbordet där.

Rendering av en röd stuga med kvällssol och en uteplats i en skogsglänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rendering av ett rött, enplans trähus med helglasade pardörrar, omgivet av träd och en uppbyggd stenuteplats i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rödmålat hus med helglasade pardörrar och en solig innergård på eftermiddagen, omgivet av grönska och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rendering av röd trähus med helglasade pardörrar och uteplats i solljus omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rendering av ett rött hus med pardörrar och uteplats i en solig innergård omgiven av träd och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trävilla med helglasade pardörrar och uteplats i skogsmiljö med kvällssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rendering av ett rödmålat hus med helglasade pardörrar, uteplats och omgivande grönska vid kvällssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alternativet är ju isåfall att lägga utbyggnaden till höger om gamla huset istället för till vänster.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Alternativet är ju isåfall att lägga utbyggnaden till höger om gamla huset istället för till vänster.
Syftar du på att spegelvända, så att utbyggnaden hamnar på den västra sidan?

Det går inte riktigt då jordkällaren är där, samt att då skulle vi hamna någon meter från vägen, vilket innebär att alla som traskar förbi kan kika rakt in.

Med placeringen som det är nu får vi möjlighet till lite mer privat men ändock en rätt fin utsikt.
 
Precis vad jag menade. Ser ju på ritningen att tomten stämmer bättre för er plan och jag tror inte heller att det blir mörkt.
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag saknar en linje och röd tråd mellan de olika skisserna. Jag förstår att idéer kommer till och att vissa bara är tester av typen”men-om-man-gör-såhär-då”, men det är ändå svårt när man inte känner till prioriteringarna.

Så, vilka funktioner är måsten och vilka vore kul att ha? Hur mycket är kostnad en avgörande fråga? Hur stora rum vill ni ha, och hur mycket är de stora rimmen en konsekvens av formen på nuvarande hus? Hur många rum vill ni ha, och vill ni ha flexibilitet i den frågan? Osv.
Jag förstår!

Jag bryter ut din fråga -

Så, vilka funktioner är måsten och vilka vore kul att ha?

Ungefär det vi ritat nu är vad vi önskar, men vi är ju flexibla. 2 Badrum, 3 sovrum, 1 kontor, 1 tvättstuga/teknikrum, vardagsrum och kök i öppen planlösning.

Hur mycket är kostnad en avgörande fråga?

Absolut en viktig grej för oss. Vi har inte gjort klart budget ännu men 1.5-2mkr har vi räknat med, minst. Med mycket egenarbete.

Hur stora rum vill ni ha, och hur mycket är de stora rimmen en konsekvens av formen på nuvarande hus?

Se ovan kring antalet rum. Storleken på sovrum 1 och 2 samt allrummet är en konsekvens av torpets planlösning. Murstocken är där den är, i centrum, innerväggarna är timmer och det är inget man ändrar på. Det finns en öppning in från sovrum 1 till sovrum 2 idag, så teoretiskt skulle vi kunna dela av sovrum 1 på mitten och göra 2 sovrum av det, samt göra sovrum 2 till kontor och allrum kan fortsätta vara allrum. Vore inte dumt kanske.

Hur många rum vill ni ha, och vill ni ha flexibilitet i den frågan?

Se ovan, flexibilitet finns.
 
Då tycker jag att ni fått in bra funktionalitet! Jag tycker ändå hela tiden att det känns som en kompromiss att behöva gå genom vardagsrummet till köket eller vice versa på väg till och från sovrum, hall och toaletter.

Vad tror du om möjligheten att offra brunnen? Jag förstår att ni behöver en brunn, och att borra en ny går väl på 50.000, men ändå. I så fall tänker jag att man flyttar den nya huskroppen åt vänster, har köket mot skogen och vardagsrummet mot framsidan, men alltså att det gamla huset ansluter mer mitt på det nya.

Då kan man ha sovrum tre lite halvt ostört bakom köket och badrummet i mitten. Egentligen räcker det med att själva tillredningsköket är förskjutet till vänster, matbordet kan ju få en trevlig halvformell känsla av att mer hänga ihop med vardagsrummet än köket, om man bryr sig om sånt.

Men som sagt, det drar med sig kostnaden för en ny brunn, därtill kanske huset skuggar sig självt mer än önskvärt och möjligen kommer det för nära gränsen åt det hållet.
 
BirgitS
R ramafred skrev:
Det finns en öppning in från sovrum 1 till sovrum 2 idag, så teoretiskt skulle vi kunna dela av sovrum 1 på mitten och göra 2 sovrum av det, samt göra sovrum 2 till kontor och allrum kan fortsätta vara allrum.
Då skulle jag nog föredra att dela av stora sovrummet så att den mindre högra delen blir kontor. Apropå stora sovrummet och den klädkammare som är inritad där så tar klädförvaring 60 cm djup och nu ser det ut att vara lite drygt 1 m djup vilket, tror jag, kommer att kännas trångt när man ska röra sig där och inte ge mer utrymme än att ha skjutdörrarna direkt framför klädförvaring, dvs mer garderob än klädkammare, som då bara tar ca 70 cm djup. Med ett kontor till höger så kan man i stället ha garderoberna längs väggen mot det andra sovrummet så att man har nytta av fönstret mot skogen.

R ramafred skrev:
Tack, köket är redan inköpt från en av mina kunder, det var ett visningskök med ett pris därefter, det går ju absolut att ta bort / lägga till skåp.. När jag stod i det och klämde och kände fick jag en överlag väldigt bra känsla. Se bild.
Okej, det är några frågetecken där som jag ser det.
På landet och med familj är det nog besvärligt att inte ha mer kyl och frys än det där. Det är ju inte bara ett par minuter till en affär om man märker att det är något man saknar till middagen utan man brukar vilja ha kunna ha mer hemma.
När man lagar mat är det praktiskt om ugnen är nära hällen så att man enkelt kan övervaka ugnen samtidigt som man lagar något på hällen.
Jag är osäker på hur ett 90x90 hörn fungerar för två personer, t.ex. kommer en person att blockera hela hörnet eller går det att få plats två stycken där.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då tycker jag att ni fått in bra funktionalitet! Jag tycker ändå hela tiden att det känns som en kompromiss att behöva gå genom vardagsrummet till köket eller vice versa på väg till och från sovrum, hall och toaletter.

Vad tror du om möjligheten att offra brunnen? Jag förstår att ni behöver en brunn, och att borra en ny går väl på 50.000, men ändå. I så fall tänker jag att man flyttar den nya huskroppen åt vänster, har köket mot skogen och vardagsrummet mot framsidan, men alltså att det gamla huset ansluter mer mitt på det nya.

Då kan man ha sovrum tre lite halvt ostört bakom köket och badrummet i mitten. Egentligen räcker det med att själva tillredningsköket är förskjutet till vänster, matbordet kan ju få en trevlig halvformell känsla av att mer hänga ihop med vardagsrummet än köket, om man bryr sig om sånt.

Men som sagt, det drar med sig kostnaden för en ny brunn, därtill kanske huset skuggar sig självt mer än önskvärt och möjligen kommer det för nära gränsen åt det hållet.
Angående brunnen, ja det kanske skulle gå att göra. Kostnaden för ny brunn är runt 60-90k, vet inte om vi vill ta det för att skjuta huset några meter. Vi vill ju ha köket i nära anslutning till innergården där det blir en liten uteplats någon gång, är tanken.

BirgitS BirgitS skrev:
Då skulle jag nog föredra att dela av stora sovrummet så att den mindre högra delen blir kontor. Apropå stora sovrummet och den klädkammare som är inritad där så tar klädförvaring 60 cm djup och nu ser det ut att vara lite drygt 1 m djup vilket, tror jag, kommer att kännas trångt när man ska röra sig där och inte ge mer utrymme än att ha skjutdörrarna direkt framför klädförvaring, dvs mer garderob än klädkammare, som då bara tar ca 70 cm djup. Med ett kontor till höger så kan man i stället ha garderoberna längs väggen mot det andra sovrummet så att man har nytta av fönstret mot skogen.


Okej, det är några frågetecken där som jag ser det.
På landet och med familj är det nog besvärligt att inte ha mer kyl och frys än det där. Det är ju inte bara ett par minuter till en affär om man märker att det är något man saknar till middagen utan man brukar vilja ha kunna ha mer hemma.
När man lagar mat är det praktiskt om ugnen är nära hällen så att man enkelt kan övervaka ugnen samtidigt som man lagar något på hällen.
Jag är osäker på hur ett 90x90 hörn fungerar för två personer, t.ex. kommer en person att blockera hela hörnet eller går det att få plats två stycken där.
Ja, jag provade rita in det och det var inga problem. Vi sa dock nu att vi kommer köra hela det stora sovrummet som ett rum, tills behovet uppstår, då delar vi av det. Ett av sovrummen får bli mitt arbetskontor tillsvidare. Känns dumt att skapa merjobb om rummen ändå kommer stå oanvända då vi inte har några småttingar. Håller med dig om klädkammaren så den ryker.

Ja, jag förstår, det lustiga är att vi har 5 minuter till Ica Maxi, 4km med bil. Det låter konstigt men vi bor på landet fast löjligt nära Erikslunds handelsområde. Men inte sagt att vi inte kan göra om köket lite för att få plats med en riktig kyl & frys.

Tänkte du på hörnskåpet?

En liten ny planskiss.

Vi har diskuterat lite och börjar faktiskt bli rätt nöjda med hur det börjar se ut efter våra förutsättningar.

Streckade rektangulära linjer i kök & v-rum är takfönster.

Planskiss av en enplansvilla med etiketterade rum, möblering, och takfönster markerade med streckade linjer, intill skog och brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
R ramafred skrev:
Vi sa dock nu att vi kommer köra hela det stora sovrummet som ett rum, tills behovet uppstår, då delar vi av det. Ett av sovrummen får bli mitt arbetskontor tillsvidare. Känns dumt att skapa merjobb om rummen ändå kommer stå oanvända då vi inte har några småttingar.
Låter sunt :)

R ramafred skrev:
Tänkte du på hörnskåpet?
Inte själva hörnskåpet utan sträckan där man kan stå. Jag har ingen egen erfarenhet hur det fungerar att ha ett hörn mellan hon och hällen, om man har 60 cm från hon till hörnet och 60 cm från hörnet till hällen så kommer en person som står där att blockera hela hörnet för den andra personen, som måste bära iväg med grejer till något annat ställe i köket för att t.ex. skära grönsaker. Men jag vet inte hur det blir när de två sträckorna är 90 cm, om det då går att stå två stycken där eller om det fortfarande är för trångt.

Men i ditt senaste förslag ser ju hörnet väldigt trångt ut och det är frågan om någon som står till höger om hon också blockerar en del av hällen.

För övrigt tycker jag också att din senaste ritning nu börjar bli riktigt bra.
Ett par detaljer dock:
Ovanför handfat vill man normalt ha en spegel och därför sätter man inte handfat under fönster.
I tvättstuga vill man nog bara ha en stor ho.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men i ditt senaste förslag ser ju hörnet väldigt trångt ut och det är frågan om någon som står till höger om hon också blockerar en del av hällen.
Instämmer!
Det borde ju gå bra att flytta spishällen åt höger (öster) en bra bit.

BirgitS BirgitS skrev:
Ovanför handfat vill man normalt ha en spegel och därför sätter man inte handfat under fönster.
Jag har motsatt uppfattning. Vid tvättstället tvättar man sig och borstar tänderna, där behövs ingen spegel, den kan sitta någon annan stans, t.ex. bredvid eller över toastolen.
Har det så i vårt lilla dusch/tvätt/toarum, och det är riktigt skönt att slippa se sig själv när man gör morgontoalett :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har motsatt uppfattning. Vid tvättstället tvättar man sig och borstar tänderna, där behövs ingen spegel, den kan sitta någon annan stans, t.ex. bredvid eller över toastolen.
Har det så i vårt lilla dusch/tvätt/toarum, och det är riktigt skönt att slippa se sig själv när man gör morgontoalett :)
Låter ofräscht att hänga över toaletten när man ska använda tandtråd, sminka sig och liknande. för att inte tala om hur ofräscht det är att plocka upp tappade linser ur toan :crysmile:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Låter ofräscht att hänga över toaletten när man ska använda tandtråd, sminka sig och liknande. för att inte tala om hur ofräscht det är att plocka upp tappade linser ur toan :crysmile:
Ja, har man sådan ovanor så har du säkert rätt ;)
Tycker själv att det är en sann njutning att titta ut över ängarna när jag tvättar händerna eller borstar tänderna.

Du kan inte tänka dig en sådan här
30581180_max.jpg
199 kr + frakt på https://www.fruugo.se/vagg-monterad...m=sminkverktyg-778&utm_content=a70_p695499493
 
Jag ber om ursäkt angående köket, jag hade faktiskt ritat in hällen fel från ritningen. Den är längre åt öster (höger). Får utan problem plats en till glad matlagande person där. :)

Angående spegelplacering och sådant på toaletten får ni lärda tvista om... ;):crysmile: Det löser sig nog..

Edit: Och förövrigt, stort tack för all hjälp och feedback.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R ramafred skrev:
Edit: Och förövrigt, stort tack för all hjälp och feedback.
Hoppas bara att du/ni inte blir så förvirrade av alla bra och dåliga råd så ni inte vågar sätta igång!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.