jimata skrev:
Det är inte givet att det är ok att bygga på en våning när husets byggnadsarea överskrids med mer än 10%. Lycka till med överklagan.
Tack. Det är så jag resonerar också.

Det kan kanske vara ett acceptabelt avsteg från detaljplanen med ett 16% större enplanshus. Att det automatiskt skulle innebära att det är ett acceptablet avsteg om det gäller ett tvåplanshus är inte lätt att veta.

Ett för stort tvåplanshus är nåt helt annat än ett för stort enplanshus för mig som granne. Det är vad saken handlar om för mig i alla fall.
 
+16% på bygganadsarean är inte att räknas som en ringa ökning av vad detaljplan medger.
Iaf inte enl min kommun (vallentuna).

Om detaljplanen medger 2våningar kommer du inte ha stor framgång med ditt överklagande,sorry.
Även om solen kommer att skymma din tomt osv.
 
Skulle TS möjligtvis kunna kräva att man inte placerar fönster åt hans håll, för att åtminstone slippa insynen?
 
det är nog något som ts och grannen får komma överens om, jag tror inte att ts har så stort val än att gilla läget.

överklaga kan man alltid göra,men jag tror inte det skulle ge så mycket.
 
petersson79 skrev:
Det är ju faktiskt rätt så rejält mycket mer än vad man får... Hur fick han det bygglovet från början?
Det var inte så svårt att ta reda på. Så här står det i det ursprungliga bygglovet:

VILLKOR FÖR BYGGLOV
Största tillåtna byggnadsarea överskrids med 31 m2 (19%).
Som skäl för avvikelsen anges att huset uppförs med endast
en (1) våning mot att planen tillåter 2 våningar.
 
Då borde det va svårt å få bygga 2 våningar....
 
Det är ju fortfarande samma avvikelse fast han nu får 2 vån som planen medger....
 
  • Gilla
ASörd
  • Laddar…
Fast skälet till att han fick igenom avvikelsen var ju just att han inte skulle ha två våningar.
 
Villkoret finns i det ursprungliga bygglovet.

Det nu aktuella bygglovet, för det andra våningsplanet, tar inte med det ursprungliga bygglovet som ingående handling, och då har det högst väsentliga villkoret missats.
 
påtala detta för kommunen isf.
tänk dock att antagligen kommer att vara grannar ett tag till, så fundera om det är värt att gå vidare med det.

å andra sidan gäller det även din granne... hänsyn brukar man komma långt med..
 
Hänsyn och kommunikation är viktigt.
 
Absolut, kommunikation och hänsyn är viktigt
 
Hmm, intressanta nick... Hur har det gått med det här?
 
bygglov med villkor.
 
  • PUL lov-klipp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som det ursprungliga bygglovet, men hur har det gått med påbyggnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.