Jag har en granne sedan många år som nu vill bygga till sitt hus med ett plan. Detaljplanen tillåter två plan. Tyvärr är det en stor nackdel för mig som granne om deras hus blir ett tvåplanshus. Grannhuset ligger i sydvästlig riktning och ett tvåplanshus försämrar ljuset väsentligt både på min tomt och in i mitt hus. Grannen får dessutom full insyn på vår tomt från sin övervåning. Tomterna är små och husen ligger nära.

När jag kontrollerar detaljerna visar det sig att huset är för stort, byggnadsarean är klart över vad detaljplanen tillåter. För mig som granne är det mycket stor skillnad på ett enplanshus som är för stort och ett tvåplanshus som är för stort.

Någon som vet hur liknande fall hanterats?

Jag tycker inte en överklagan i det här fallet är av "okynne". Synpunkter?
 
Har du fått ett grannehörande eller har han varit till dig o berättat?
Vad står det i detaljplanen, visst antal kvadrat max byggnadsyta?
 
Fick reda på det av den tilltänkta entreprenören. Kommunen har inte hört av sig, och grannen hörde av sig med ett mail (!) efter att entreprenören kontaktat dem.

Detaljplanen säger max byggyta. De överskrider med minst 10%.
 
Det är upp till komunen att avgöra om det är ok eller inte, ang din utsikt så är det inget man tar hänsyn till. Kolla med komunen vad som är på G så kan dom säker förklara.
 
Kommunen har godtagit överklagan, dvs skickat den vidare till Länsstyrelsen.
 
O
Att överklaga bygget för att det är förstort är en sak , kanske lite okynne. Men att överklaga för att han ska bygga två våningar vilket han får enligt detaljplan, bara för att det skymmer din utsikt, det är okynnes. Och kommer inte leda någonstans. Då det finns en detaljplan som reglerar saken.
Jag tycker att det känns som hela överklagan bygger på att TS inte vill att grannen bygger sina två våningar, inte för att det stör att det är 10% större han bygger. Men okej, rätt ska vara rätt! man ska inte bygga mer än vad man har bygglov till.
 
Byggnadsyta är den ytan byggnaden tar upp på marken. Alltså spelar det ingen roll hur många plan det är.
 
Det är inte givet att det är ok att bygga på en våning när husets byggnadsarea överskrids med mer än 10%. Lycka till med överklagan.
 
Vad säger planen för maximal byggyta och hur stor är byggytan idag? Hur har du mätt deras byggyta?
 
Enligt de officiella ritningarna som ligger till grund för bygglov (som jag fått från från kommunen) är nuvarande byggnadsarea 16% över tillåten area enligt detaljplan (20% av fastighetens area).
 
Det är ju faktiskt rätt så rejält mycket mer än vad man får... Hur fick han det bygglovet från början?
 
Iom. att huset har för stor byggyta så är det en avvikelse från detaöljplanen, som granne så skall du så höras INNAN bygglov beviljas. Om du påpekar förfarandet för länstyrelsen så kommer de med största sannolikhet att upphäva bygglovet.

Sedan får grannen söka igen, och denna gång bör kommunen låta dig komma in med synpunkter innan de fattar beslut. Det är stor risk att kommunen ändå godkänner bygglovet, dina synpunkter blir bara en del av det material som kommunen har att ta hänsyn till.

Om kommunen godkänner ett bygglov som inte följer detaljplanen så måste de höra grannarna, detta även om just den åtgärd som lovet gäller inte ökar "brottet".

Det du möjligen kan hoppas att lyckas argumentera för är att en påbyggnad på bara en del av huset skulle vara mindre störande för dig.

Dvs om ett påbyggt hus med "rätt" byggyta skulle vara lika störande för dig som det nuvarande förslaget så kommer han med stor sannolikhet att få sitt bygglov.
 
Förutom att kräva sin formella rätt att yttra sig som sakägare kan man förstås också överklaga bygglovet.

Ju bättre underbyggda dina synpunkter är, dess större blir chansen att du får dem beaktade. Vill du vara riktigt grundlig ska du plocka fram alla beslut som föregick gällande detaljplan. Då framgår vilka avsikter man haft med planbestämmelserna, och hur viktiga de är att följa.

Ett annat råd jag kan ge är att dina synpunkter på insyn väger lättare än det faktum att din fastighet blir mer beskuggad. Rita gärna upp hur stora skuggorna blir mitt på dagen vid höst- och vårdagjämning! Och redovisa skillnaden med och utan utbyggnad. Byråkrater ÄLSKAR mätbara värden.
 
Något att ha i åtanke är att du själv inte funderar på att söka bygglov innan detta är avgjort......
 
Varför inte? Det viktiga är väl att varje ärende blir nogsamt prövat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.