Som många andra ser jag både för och nackdelar. Att få schyssta svar direkt från en kunnig person = kanon. Att läsa svar på "fejkade" frågor (vilket man ser ibland) = mindre kanon. Jag förstår att arbetsbördan på moderatorerna ökar.
 
bonnier skrev:
Att läsa svar på "fejkade" frågor (vilket man ser ibland) = mindre kanon. Jag förstår att arbetsbördan på moderatorerna ökar.
Fejkade frågor och svar finns väl oavsett om man tillåter företag under deras riktiga identitet. Jag är inte säker på att moderatorernas arbetsbörda nödvändigtvis skulle öka genom att företag tillåts i någon form. Jag tror kanske snarare att en företagsrepresentant som inte på ett korrekt sätt håller sig till regelverket skulle bli ganska hårt ansatt av "forumkollektivet".
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Om företag får svara på frågor så är det väl inte helt osannolikt att tänka sig ett scenario där trådar med "rätt" frågeställningar dyker upp, och där företagen svarar till synes legitimt till skillnad mot idag. Visst, det är väl ganska sannolikt att medlemmarna avslöjar mycket av sådant, men risken att det inträffar borde väl vara större och därmed jobbet för moderatorerna att följa upp vem som startar trådar och vem som svarar.

Förhoppningsvis målar jag fan på väggen i onödan :)
 
bonnier skrev:
...
Förhoppningsvis målar jag fan på väggen i onödan :)
Det finns automatiska larm för detta i forumprogramvaran.
 
Alfredo skrev:
Om man nu släpper in företag på något sätt så är det inte för att hjälpa företagen. Syftet med att eventuellt släppa in företag är naturligtvis att förbättra kvaliteten på forumet och hjälpa medlemmarna.
Men varför ska företagen hjälpa medlemmarna på Byggahus? Företagen har väl egna hemsidor där de kan hjälpa sina kunder? Det finns inget som hindrar företagen att sätta upp egna forum.
 
bonnier skrev:
Om företag får svara på frågor så är det väl inte helt osannolikt att tänka sig ett scenario där trådar med "rätt" frågeställningar dyker upp, och där företagen svarar till synes legitimt till skillnad mot idag.
Fast skillnaden mot idag är väl att det tydligt framgår när ett företag svarar. "Riggade" trådar kan ju finnas även idag. Jag tror snarare att "riggade" trådar blir rätt sällsynt eftersom det rimligen medför både avstängning och dålig PR, då företaget i fråga faktiskt agerar öppet i sitt eget namn.
 
Nerre skrev:
Men varför ska företagen hjälpa medlemmarna på Byggahus?
Ett seriöst företag är rimligen intresserat av att deras kunder får mesta möjliga nytta av produkten(/tjänsten), då detta i förlängningen skapar nöjda kunder, ett starkt varumärke, merförsäljning och ökad vinst.

Nerre skrev:
Företagen har väl egna hemsidor där de kan hjälpa sina kunder?
Ja det har säkert många.

Nerre skrev:
Det finns inget som hindrar företagen att sätta upp egna forum.
Nej det finns det naturligtvis inte men vad har det med saken att göra?
 
Nerre skrev:
Men varför ska företagen hjälpa medlemmarna på Byggahus? Företagen har väl egna hemsidor där de kan hjälpa sina kunder? Det finns inget som hindrar företagen att sätta upp egna forum.
Du har rätt. Det blir svårt att kräva det av dem.
Men om de vill bidra, skall det stoppas?
 
Klart företagen kan sätta upp egna forum, men med tanke på den oändligt mycket större träffyta byggahus.se har i sammanhanget, vill de nog gärna undvika badwill här i första hand. De kan aldrig övertyga en konsument med goodwill på en egen sida. Alla förstår att det är reklam och ignorerar det.

Det är hela grejen för företagen: Undvika badwill och tråkiga rykten. Större företag, t.ex. Telia har hela arbetsgrupper som ägnar sig åt att jaga fatt på missnöjda kunder som skrivit tråkigheter för att försöka erbjuda dem något bra (om de kan).
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Tror också att det i stort är självsanerande. Större risk i så fall att en ÅF på provision blir 'ivrig'. Men det tar snabbt tillverkaren/importören snabbt han om.
 
Jag är helt emot reklam, men jag är för att företag ska få delta i diskussioner för att vägleda oss konsumenter, som många påpekat så är det mesta gissningar idag och det kan främja oss att företagen som kan sina produkter får gå in och ge tips, jag tycker det är bra att företagen är intresserade av att ge oss detta gratis, det om nåt är väl en bra anledning. Dock moderera bort reklam om det behövs, gör tydligt att dom inte för göra reklam för specifika produkter utan endast råd och tips. Ibland kan det ju vara bra att man även får andra sidan av storyn i andra diskussioner med.
 
xdigger skrev:
som många påpekat så är det mesta gissningar idag
Min uppfattning är att de flesta medlemmarna låter bli att gissa, håller näbben när man inte vet och delar med sig av sina erfarenheter. Skitbra! Att säga att forumet till större delen består av gissningar idag borde ge smäll på fingrarna med träkäpp. Jättehårt.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Min uppfattning är att de flesta medlemmarna låter bli att gissa.
Det är väldigt mycket gissningar, ibland totalt felaktiga råd och tips som kan ställa till det ordentligt för totalnovisen som tror att allt som skrivs här är dagens sanning, det är så det blir på internetforum oavsett om det handlar om hus eller bilar.
 
Min uppfattning är att konsumenterna som diskuterar här tillsammans är oändligt mycket smartare än företagen är, som ändå bara är ute efter att sälja mer av just sin produkt. Det är ju det som är hela vitsen med forumet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
xdigger skrev:
Det är väldigt mycket gissningar, ibland totalt felaktiga råd och tips som kan ställa till det ordentligt för totalnovisen som tror att allt som skrivs här är dagens sanning, det är så det blir på internetforum oavsett om det handlar om hus eller bilar.
Var hittar du alla dessa gissningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.