Status
Tråden går ej att kommentera.
Att jag påstår att du inte har en susning och du tar det som ett påhopp säger mer om dig och din trångsynthet än något om mig. Jag konstaterar bara att du inte verkar ha någon susning om det hela...that´s it.
kunskapen om att bedriva näringsverksamhet är väl A och O i hela diskutionen om varför det finns påslag....vad tror du påslagen används till? Inte går dom rakt ner i fickan...alltså, mitt påstående om din susnig tog sig ett steg närmare sanningen där kanske.
Sen kan du ju utveckla vad jag drar för slutsatser om vad du inte påstått som du då tydligen inte...jag kan inte se något sådant....
Hålla sig till sakfrågan...ja....vad var den egentligen??? Hmmm...jo, tilläggskostnader....och deras vara eller inte vara....hur sjutton ska man kunna förklara för någon om tilläggskostanders vara eller inte vara utan att förklara hur det hänger ihop med företagande? Är det bara jobbigt att få förklaringar förankrade i verkligheten när du är av annan åsikt eller?

Du verkar ju veta, ge mig lite kött på benen, vilka ligger inte med 10% och vad ligger då på istället? Skulle vara kul att veta vad du har för fakta bakom dina siffror och andra totala åsikter samt uttalande om företagande och då synnerhet byggbranchen.
 
Glufsglufs skrev:
Att jag påstår att du inte har en susning och du tar det som ett påhopp säger mer om dig och din trångsynthet än något om mig.
'

Jag tänker inte besvara dina frågor så länge du inte kan hålla en trevlig ton.
 
Ofattbart att det finns så mycket att diskutera angående hantverkare och deras sätt att få verksamheten att gå runt. Alla som beklagar sig tycks ha råkat ut för något så in i hästväg med att bli blåsta tydligen. Ni verkar helt oförstående till hur man är tvungen, att bedriva företagsamhet för att överhuvud taget få en dräglig lön. Jag antar att ni inte heller har se susning om hur er arbetsgivare prissätter den verksamhet ni själva arbetar i, för några företagare är ni uppenbart inte, endast löntagare. Glufsglufs har på allra bästa sätt försökt förklara men det skall tydligen missförstås eller bara klagas. Det största och avgörande problemet är att alla vill ha mer en vad dom har råd med och därmed är pajkastningen igång. Den klart avgörande anledningen till att jag lade ner min verksamhet och sade upp mina hantverkare var just det att man inte har tid och ork till att förklara för folk/kunder som ändå inte förstår eller vill förstå. Det är drygt 10 år sedan nu och sedan dess ägnar jag mig enbart åt affärer, skall man vara ärlig så förstår jag inte att någon ens vill driva eget i hantverkeri i dag. Till Glufsglufs jag beundrar dig ditt tålamod i denna ändlösa diskussion.
PS Det finns självklart vissa rötägg i hantverkeriet precis som i alla branscher DS
 
thomasx skrev:
'

Jag tänker inte besvara dina frågor så länge du inte kan hålla en trevlig ton.
Nä, gör inte det, du besvara ändå inte motfrågor eller reflekterar över de förklaringar som framförs i alla fall. Att undvika det genom att skylla på "tonen" är ju en enkel utväg att slippa krypa till korset för det uppenbara i diskutionen. q(;^;)p
 
Glufsglufs skrev:
har du en aning om hur dyrt det är att nyttja checkkrediten? men du kanske tycker vi ska höja priserna så att räntan på checkkrediten täcks upp?
Japp, inte bara en aning, jag vet precis. När jag startade mitt första företag så vad det första jag skaffade en ckeckkredit, och det har i princip alla företag. Men ska jag tolka ditt svar som att man inte använder checkkrediter inom byggbranschen?

Naturligtvis tar bankerna betalt för att låna ut pengar, de måste ju ha täckning för sina kostnader. Höja priserna är väl en definitionsfråga. I normala företag är kapitalkostnader redan inräknade i timkostnader och påslag eller hur man nu tar betalt. Om man exempelvis har 10% påslag på materialet så ryms kreditkostnaderna gott och väl i det påslaget.

Men som Thomasx påpekar, även som privatperson har jag 30-50 dagars kredit på byggvaror. Gör man större affärer så kan man förhandla sig till bättre villkor med sin leverantör. Det har jag tillämpat massor av gånger. Jag har även gjort sådana lösningar, så kunden betalar direkt till min leverantör, så jag inte behövt ligga ute med några pengar alls.
 
Tror faktiskt Ni nått "vägs ände" i just den här tråden så jag stänger den innan folk som jag vet brukar hålla god ton trots "hopplösa" ;) meningsmotståndare går över gränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.