Status
Inte öppen för fler kommentarer.
thomasx skrev:
Menar du att hantverkaren skulle ha sämre kreditvillkor än sina egna kunder? Knappast va? Många hantverkare kräver ju dessutom förskott för t.ex. materialinköp.
Ja, generellt så är det så. Säg att ett projekt startar 1/1, det mesta av materialet köps ut då denna dag och fram till 5/1 och ska sen vara betalda av hantverkaren den 30/1-4/2. projektet fortgår fram till 15/2 eller kanske t o m längre om man inte kan vara på plats hela dagar varje dag, man kanske inte blir färdig förän 30/2 och då skickar faktura till kund som ligger på 20-30 dgar.....då kan du ju räkna ut själv hur länge företaget ligger ute med pengar för den kunden och hur viktigt det är för hantverkaren att ha en buffert samt att om det är ett kostsamt projekt eller företaget har fler projekt under samma period så har denne också kredit hos grossisterna till en viss gräns. Alltså...man måste dra in mer pengar än att låta företaget gå + - noll varje månad. Det går liksom inte att ha plånboksekonomi så som man har som privatperson.
 
MathiasS skrev:
Jag tycker du missar poängen i denna till synes ändlösa påslagsdiskussion.

1. Om ett företag, vilket som helst, uppfattas sätta oskäliga priser eller priser som kunden uppfattar som stötande är man ute på hal is och borde fundera på hur man A/ kan ändra sin prismodell /(inte nödvändigvis lägre priser totalt sett) B/ bättre kan förklara varför priset är som det är. Sett till diskussionerna här på forumet verkar inte något av detta ligga nära till hands för er hantverkare, med något undantag.

Om kunder anser att man är för dyr så handlar dom inte, man kan inte komma i efterhand och gnälla över priser om man själv inte tagit reda på kostnaderna. Jag som företagare har ju ingen skyldighet alls att gå igenom hela min prislista om inte kund frågar, däremot berättar jag att vissa saker som kund önskar är väldigt kostsamma men man märker ju på en kund om dom tror att en 1000 kr grej kostar 100 kr. Varför priserna är som dom är har det ju försökts förklarats ett antal gånger i trådar och passar det inte så handla inte. Så länge folk köper tjänster och material från samma ställe så kommer priserna att vara som dom är, det är inte upp till hantverkarna som får jobb att ändra på, varför är det så svårt att förstå det?
Om mina återkommande kunder och ev nya kunder skulle klaga över min prissättning så tittar jag ju självklart över det men då jag dels har mina kunder kvar och får nya så varför? I övrigt så ligger jag lägre på material än de flesta firmor i stan.

2. Att jämföra med ICA är inte relevant och det beror på att vi inte har något alternativt inköpsställe. Mjölk/mat kostar lika mycket överallt. Om någon började sälja Arlas 1l mjölk på nätet för 2kr skulle vi garanterat börja ha åsikter om att ICA vill ha 8kr til per liter. Dels vet vi att den som säljer mjölken på nätet också tjänar pengar, dels vet vi att ica har ännu bättre inköpspris på mjölk än vad du får på nätet, del känner vi att det ICA tillför inte är värt 8kr per liter.

Men...nu pratar du ju mot dig själv...det klagas över att tex VVS kör samma prissättning över hela landet och så ska man inte jämföra med annan branch som gör lika? Och sen för du ju diskutionen vidare på exakt det jag menar...så länge man kan jämföra och hitta billigare själv så är det ett jävla liv men kan man inte det så skiter man i andra branchers påslag...var lite konsekvent istället. Sen är det som så att nu när du jämför med nätet att elbutik tex har billigare inköp på det mesta än vad jag har då de köper direkt från fabrikant och jag genom en mellanhand då jag inte får köpa direkt från fabrikant, elbutik har fler produkter till samma utpris som jag har i inköpspris med rabatt.

Som sagt, jag tror inte det bara handlar om marginalen i procent eller täckningsbidraget per såld vara, det handlar om att inte skapa känslan av att bli blåst.

Fortfarande så är det väl ingen som blåser någon, det finns folk som känner sig blåsta bara och det är ju så enklet...kolla upp priser, är det för dyrt handla på annat ställe. Jag vet vad jag måste omsätta per månad och skulle jag sänka priserna på materialet så höjer jag timpenningen men då 90% av kunderna stirrar blint på timpenningen när dom ska anlita någon så är det företaget som tar tex 400 kr timmen istället för 600 kr timmen som får jobbet och det spelar ingen roll om man gnyr om att man säljer materialet i det närmaste för inköpspris för då återkommer dom till samma eviga diskutioner som här i trådarna om att så är inte fallet osv osv osv. Vi har en prismodell i sverige så antingen får man som kund acceptera det elelr försöka göra något åt det för så länge man får/har kunder så kommer ett företag inte göra något. Det är inte företagens bekymmer att en kund tycker att materialet är dyrt när fakturan kommer om man inte kollat upp det först.

Tänk om den här diskussionen istället kunde handla om hur hantverkare inom olika områden ska ta betalt för att kunden inte ska känna sig blåst. Det skulle vara en bra diskussion för både konsument och hantverkare. Alla andra branscher jobbar aktivt med prissättning och prismodeller för att framstå som mer attraktiva för kunden - det verkar dock vara ett helt outnyttjat konkurrensmedel för er hantverkare.
Tänk om det kunde handla om att kunderna tänkte över sin egen ekonomi och frågade om priser, då hade ingen känt sig blåst.....det är så enkelt att skylla på andra när man gjort bort sig själv. Hantverkare konkurerar mer med att utföra bra jobb och få bra referenser därigenom än att hålla på att mixtra med priser hela tiden och som sagt, frågar man så får man oftast svar, vill man ha förändring så får man arbeta aktivt för det själv, inte tro att företagen gör det då det är ett ickeproblem för dom.
Sen ska du ha klart för dig (gäller främst större företag men i förlägningen även de små) efter krisen på 90-talet så gick hantverkarpriserna ner drastiskt då det både var dåligt med jobb och taskig ekonomi, då var det fight om kunderna och det har inte återhämtat sig till 100% sen dess, hade inte denna kris då inträffat så hade vi haft ett mycket högre timpris på hantverkare också, det kostar inte bara att anlita hantverkare, det kostar att driva hantverkarföretaget också.

Sen tycket jag att du nämnde att du inte ville jämföra med andra brancher, ändå gör du det men då jag gärna gör det så kan jag ju säga att arbeta aktivt gällande prissättning mot kund inom hantverkarbrancherna görs mer än vad du tror, bara det att behovet just nu och sen en tid tillbaka och säkert en tid framåt finns inte då det anlitas vilket fall som helst. Jag känner ingen inom de olika branchern i byggsvängen som har dåligt med jobb just nu, t o m konsultföretagena anställer.
 
MathiasS skrev:
Just det exemplet har jag svårt att tro att någon oponerar sig mot, iallafall med goda skäl till klagan. Håll med om att det inte riktigt är den typen av materialpåslag som brukar generera diskussioner här på forumet? I detta fall håller du ju dig till något som ingen kan känna sig blåst på: Extremt få privatpersoner har 25% rabatt på XL och ett 10% påslag kan motiveras med kostnader för att hantera inköpet (hämta, beställa, bestämma vad som ska köpas, fakturera osv).

Jag kanske har missat något, men det är väl inte ett tioprocentigt påslag på ett rabatterat pris som folk brukar protestera mot här?

EDIT: För tydligheten: DET tycker jag är en bra deal.
Folk protesterar generellt här för att det är ett påslag....dags att skilja på påslag och påslag. Jag har inget för de som går rakt efter grossiternas prislista och absolut inte de som har påslag på denna lista ut till kund. Däremot avräkna rabatten och sen göra ett påslag på x procent men som sagt.....det är väl påslaget generellt det klagas över.
 
Glufsglufs skrev:
Tänk om det kunde handla om att kunderna tänkte över sin egen ekonomi och frågade om priser, då hade ingen känt sig blåst.....det är så enkelt att skylla på andra när man gjort bort sig själv. Hantverkare konkurerar mer med att utföra bra jobb och få bra referenser därigenom än att hålla på att mixtra med priser hela tiden och som sagt, frågar man så får man oftast svar, vill man ha förändring så får man arbeta aktivt för det själv, inte tro att företagen gör det då det är ett ickeproblem för dom.
Sen ska du ha klart för dig (gäller främst större företag men i förlägningen även de små) efter krisen på 90-talet så gick hantverkarpriserna ner drastiskt då det både var dåligt med jobb och taskig ekonomi, då var det fight om kunderna och det har inte återhämtat sig till 100% sen dess, hade inte denna kris då inträffat så hade vi haft ett mycket högre timpris på hantverkare också, det kostar inte bara att anlita hantverkare, det kostar att driva hantverkarföretaget också.

Sen tycket jag att du nämnde att du inte ville jämföra med andra brancher, ändå gör du det men då jag gärna gör det så kan jag ju säga att arbeta aktivt gällande prissättning mot kund inom hantverkarbrancherna görs mer än vad du tror, bara det att behovet just nu och sen en tid tillbaka och säkert en tid framåt finns inte då det anlitas vilket fall som helst. Jag känner ingen inom de olika branchern i byggsvängen som har dåligt med jobb just nu, t o m konsultföretagena anställer.
1. Ja, det är kundens ansvar att ta reda på vad det kostar och har man inte gjort det ska man inte gnälla i efterhand. Det är vi helt överens om och jag tycker man har ett långtgående ansvar som köpare att ha villkoren klart för sig.

2. Du gör det för enkelt för dig när du säger: passar det inte så handla av någonannan. Har man kunder så det räcker och blir över kan man förstås unna sig lyxen med den inställningen. Jag inbillade mig att diskussionen handlade om ett bra sätt att hantera detta med påslag. "Passar det inte så skit i det" är inte ett bra sätt.

3. Sorry, jag förstår inte din invändning mot ica-exemplet. Jag har inte sagt att det är fel att jämföra med andra branscher, bara att just ditt exempel inte var bra. VVS har samma prissättning över hela landet förstår jag inte heller, vet inte vad det kommer ifrån och har inte kommenterat det vad jag vet. ICA är ett exempel för att visa att det är känslan av att bli uppkörd som är den utlösande faktorn för protesten, inte priset självt nödvändigtvis. Håller du inte med om att det är så?

4. Blåst eller inte, det beror ju på hur man ser det. Som säljare vill jag inte gärna lämna efter mig kunder som känner sig blåsta så jag försöker se till att kunden vet vad dom köper och förstår vad det kostar. Det pratas ju ofta om att man ska lita på sin hantverkare men om man i efterhand inser att rörisen tar 1500spänn för något som man själv kan köpa för en tusing så är det klart man känner sig blåst. Det är ju lätt att säga att "det inte är företagets bekymmer att en kund tycker materialet är dyrt när fakturan kommer", men i praktiken så är det ju det. Inte juridiskt, men vem vill lämna en besviken eller missnöjd kund efter sig. Det är inte så lätt för alla kunder att kolla upp att priserna är ok. Jag är säker på att det gäller även dig - att du undviker i möjligaste mån att lämna besvikna kunder efter dig? För att vara extra tydlig påpekar jag igen att jag dock tycker att kunden har ett långtgående ansvar att ta reda på vad han köper och vad det kostar.

5. Sviter efter kris på 90-talet. Om man ser till privatmarknaden för hantverkstjänster så tror jag du är rätt ensam om att tycka att det inte till 100% är en säljarens marknad. Vore det köparens marknad skulle de oseriösa låtsashantverkarna som ingen gillar ha försvunnit för länge sedan.

6. Nej jag har inte sagt att man inte ska jämföra med andra branscher. Jag tycker det vore bra om hantverkarbranschen lyfte blicken en aning.

7. "Jag känner ingen inom de olika branchern i byggsvängen som har dåligt med jobb just nu, t o m konsultföretagena anställer." Just det, det är inte köparens marknad.

8. Påslag: Jag kan bara prata för mig själv och jag tycker att rimliga påslag, typ ditt exemel, är ok. Inget att gnälla om.
 
Redigerat:
pappskallen skrev:
thomasx: Jo nu hittade jag! i inlägg 64 skriver du: Att motivera ett påslag med rabatter är inte heller gångbart, jag tror inte jag behöver förklara varför. (?)


Jo det behöver du nog, jag kan enligt mitt exempel inte förstå varför inte det skulle vara gångbart
Se #68 och #81
 
MathiasS skrev:
1. Ja, det är kundens ansvar att ta reda på vad det kostar och har man inte gjort det ska man inte gnälla i efterhand. Det är vi helt överens om och jag tycker man har ett långtgående ansvar som köpare att ha villkoren klart för sig.

2. Du gör det för enkelt för dig när du säger: passar det inte så handla av någonannan. Har man kunder så det räcker och blir över kan man förstås unna sig lyxen med den inställningen. Jag inbillade mig att diskussionen handlade om ett bra sätt att hantera detta med påslag. "Passar det inte så skit i det" är inte ett bra sätt.

Men ingen verkar förstå att det är upp till konsumenterna att få till ändring, så länge man har kunder som företagare så finns det ingen anledning att ändra på något, varför ska företagen ändra ett fungerande koncept? Företagen hanterar detta påslag genom att sälja för det priser dom anser passar dom, vill man som kund inte köpa för det priset så får man antingen förhandla eller köpa på annat ställe. Så gör jag iaf när jag ska handla.

3. Sorry, jag förstår inte din invändning mot ica-exemplet. Jag har inte sagt att det är fel att jämföra med andra branscher, bara att just ditt exempel inte var bra. VVS har samma prissättning över hela landet förstår jag inte heller, vet inte vad det kommer ifrån och har inte kommenterat det vad jag vet. ICA är ett exempel för att visa att det är känslan av att bli uppkörd som är den utlösande faktorn för protesten, inte priset självt nödvändigtvis. Håller du inte med om att det är så?

Handel är handel vad det än är man säljer så alla jämförelseexempel inom handel är samma sak, det där är också något som verkar vara svårt för gemene man att ta till sig. Ett hantverksföretag är inte bara ett hantverksföretag. Dels är man handlare i detaljbranchen, man vill sälja med vinst. Dels är man tjänsteutövare och vill göra ett bra jobb och sen då företagare med ansvar mot myndigheter och kanske aktieägare. Sen om man "känner" sig lurad inom en viss sektor bara för att företaget vill gå i vinst men inte kan inse att det är så i alla brancher så har man inte förstått sig på marknaden. Alla har en valmöjlighet, jag kan sälja gipsskruv för 20 kr styck om jag vill men jag lär ju inte sälja nån men jag kan även ha ett pris på 1 öre dyrare än på nätet och fortfarande få skit för påslag, det finns ingen konsekvens i klagandet.
Angående VVS påslaget så är det ett påstående generellt bara, lika som att elfirmor utgår från samma nettolista hos sina grossister över hela landet och man utgår med sina priser från det, vissa med samma pris som listan, en del med påslag på den listan samt en del då med påslag från egna rabatter.

4. Blåst eller inte, det beror ju på hur man ser det. Som säljare vill jag inte gärna lämna efter mig kunder som känner sig blåsta så jag försöker se till att kunden vet vad dom köper och förstår vad det kostar. Det pratas ju ofta om att man ska lita på sin hantverkare men om man i efterhand inser att rörisen tar 1500spänn för något som man själv kan köpa för en tusing så är det klart man känner sig blåst. Det är ju lätt att säga att "det inte är företagets bekymmer att en kund tycker materialet är dyrt när fakturan kommer", men i praktiken så är det ju det. Inte juridiskt, men vem vill lämna en besviken eller missnöjd kund efter sig. Det är inte så lätt för alla kunder att kolla upp att priserna är ok. Jag är säker på att det gäller även dig - att du undviker i möjligaste mån att lämna besvikna kunder efter dig? För att vara extra tydlig påpekar jag igen att jag dock tycker att kunden har ett långtgående ansvar att ta reda på vad han köper och vad det kostar.

Man kan alltid förhandla i efterhand men man ska då inte gå på gnällvarianten om man inte kollat upp priset i förväg. Denna typ av förhandling görs även mellan byggare och UE konstant på olika sätt så det är inget ovanligt fast då handlar det väl mest om att UE använt ett annat material än vad dom satt pris på osv osv. Jag vet faktiskt inget direkt om besvikna kunder på det viset du tänker då jag själv oftast förklarar både priser och arbetsätt före under och efter projektet (beroende på storlek) om det är löpande, men som du säger själv, juridiskt så har ju företaget rätt och kunden (hur elakt det än låter) får skylla sig själv, hantverkaren är ingen konsumentvägledare, kunden måste ju tänka själv också. Att påslagen finns från det egentliga inköpspriset har ju gåtts igenom en massa gånger och har man som mig fasta prislistor med utgång från inköpspriset så är det dels lätt för mig att berätta vad det kostar osv osv. Jag tycker det är konstigt att det finns så många som är besvikna på materialpriserna, det verkar som dom inte tänker på sin egen ekonomi förän det är försent.

5. Sviter efter kris på 90-talet. Om man ser till privatmarknaden för hantverkstjänster så tror jag du är rätt ensam om att tycka att det inte till 100% är en säljarens marknad. Vore det köparens marknad skulle de oseriösa låtsashantverkarna som ingen gillar ha försvunnit för länge sedan.

Jag sa aldrig att det inte är säljarens marknad men timpriset skulle ha varit högre om den inte hade pressats ner så otroligt under och direkt efter den krisen, det lägre priset höll i sig länge, många företag gick med förlust eller i bästa fall + - noll på många projekt och de större med lite buffert klarade sig knappt. Man kan inte sätta en direkt paralell mellan säljarens marknad och timpriset, även om det låter dumt men så är det och den främsta anledningen till att det oseriösa finns är ju att det trycker ner timpriset.....vilket folk stirrar sig blint på.

6. Nej jag har inte sagt att man inte ska jämföra med andra branscher. Jag tycker det vore bra om hantverkarbranschen lyfte blicken en aning.

Jag skulle snarare se det som att konsumenterna skulle släppa skygglapparna för andra brancher och då se att hantverkarbranchen inte är några gangsters inom de ekonomiska förehavandena mot kunder....det är lika överallt.

7. "Jag känner ingen inom de olika branchern i byggsvängen som har dåligt med jobb just nu, t o m konsultföretagena anställer." Just det, det är inte köparens marknad.

Som sagt, jag har inget sagt om köparen eller säljarens marknad. Men konsumenterna kan ju istället för att gny i forum och media ta tag i saken själva istället för att tro att företagen gör något åt det. Jag kan ju inte gärna styra ICA:s mjölkpriser själv och så länge folk handlar så är priset på nuvarande nivå men skulle vi tex vara 100.000 konsumenter som vägrade köpa så skulle det ju hända grejer

8. Påslag: Jag kan bara prata för mig själv och jag tycker att rimliga påslag, typ ditt exemel, är ok. Inget att gnälla om.
Nä, men problemet är ju genom trådar som denna att börjas det gnällas om oskäliga påslag så går debatten vidare till att det inte ska vara påslag överhuvudtaget...ja, du har ju sett själv tidigare.

Tyvär kan man inte föra en diskution med alla här som man kan med dig där man kan se saker från två håll för tro mig att man som företagare får höra och försöka förstå kundernas situation och vilja till att betala så lite som möjligt dagligen och att företagarna inte skulle bry sig är ju skitsnack, jag tror nog det förhandlas bra mycket mer än vad vi hör om här.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
.

Anledningen till att jag anser att en rabatt inte är gångbar som motivering är att de så kallade ordinarie priserna är satta så högt att de "rabatter" som lämnas gör att priserna entreprenören får hamnar i paritet med priserna på de vanliga byggvaruhusen för vanliga privatpersoner, eller högre. Det hör inte precis till vanligheterna att de priser en entreprenör tar ut för material ligger under byggvaruhusens. Entreprenörens rabatt blir sällan någon "vinst" för kunden. Detta är inte precis någon hemlighet och därför trodde jag inte heller att jag skulle behöva skriva ut det, därav min kommentar med (?).


.
Du skriver som om du hade enorm insyn i branschen och har underlag för hur det är generellt. hade varit bra om du kunde understryka dina påståenden.

Dom hantverkare jag känner till debiterar inte mer än vad kunden själv får betala, dock kan det inte jämföras med priserna på Byggmax
 
orkar inte läsa alla inlägg hit och dit.
Visst i en perfekt värld så vore det ju bäst att alla säljer materialet till inköpspris, byggnationer skulle bli mycket billigare
Har förmig att det var någon artikel om hur mycket dyrare det blir pga påslag osv för några år sen.
Är det så fel att ha en timlön på ca 450:-/h och lägga på 20-30% på material, istället för att ta ut en timlön på 550-600 och inget materialpåslag?

En butik lägger på kanske 100%, en hantis lägger på 20-30% +timlön är det så fel?

Jag förstår inte riktigt varför tex jag inte ska kunna ta ut mtrlpåslag?
säljer jag för inköp och får slänga tex 2-3kg fog då har jag ju gått back (med bibehållen timpeng)
+att jag ligger ute med pengar (räntekostnader)

Ockerpåslag tycker jag är ok, men 20 -30 % är ok tycker jag.
 
Glufsglufs skrev:
....då kan du ju räkna ut själv hur länge företaget ligger ute med pengar för den kunden och hur viktigt det är för hantverkaren att ha en buffert samt att om det är ett kostsamt projekt eller företaget har fler projekt under samma period så har denne också kredit hos grossisterna till en viss gräns. Alltså...man måste dra in mer pengar än att låta företaget gå + - noll varje månad.
Det är därför man har en checkkredit. Eller förekommer inte det inom byggsvängen?
 
Vi blandar ihop två saker här.

Antingen borde vi diskutera själva påslagen, deras vara eller icke vara samt motivationen till dom
ELLER
Så diskuterar vi att påslagen kommer som en överaskning när fakturan dimper ner, det som vissa tycker att hantverkaren är skyldig till medan andra anser att ansvaret ligger på kunden.

Kan vi inte hålla oss till ett av desa två ämnen trots att dom ute i verkligheten till viss del hänger ihop?
 
andersmc skrev:
Det är därför man har en checkkredit. Eller förekommer inte det inom byggsvängen?
har du en aning om hur dyrt det är att nyttja checkkrediten? men du kanske tycker vi ska höja priserna så att räntan på checkkrediten täcks upp?
 
Glufsglufs skrev:
har du en aning om hur dyrt det är att nyttja checkkrediten? men du kanske tycker vi ska höja priserna så att räntan på checkkrediten täcks upp?
Jag har som privatperson mellan 30 och 50 dagars räntefri kredit.

Vad betalar du för din kredit som hantverkare?

En hantverkare som inte har tillräckligt med rörelsekapital i sin firma för att ligga ute med kostnad för material under en kortare period skulle inte jag vilja anlita, det är ingen solid verksamhet och rätt som det är står man där med en konkursad hanvterkare, inget roligt. I de fall det handlar om stora summor och långa tider är det ju mer eller mindre regel med uppdelning av fakturering och att material faktureras vid leverans, inget konstigt med det. Vad avser ersättning för kreditkostnader har jag kommenterat det också tidigare. En siffra på 10% anses som god avkastning och mer eller mindre en tumregel, på årsbasis. Det motsvarar ett påslag på ca 1%/månad, och jag skrev tidigare att jag tycker att 1-2% påslag i de fall man ligger ute med detta kan vara ok. Å andra sidan är det inga stora pengar det handlar om och ja, jag tycket till skillnad från nino att ersättningen för de kostnader som hantverkaren har bör ligga i timpriset. Och nej, jag förstår inte varför jag först ska betala en hantverkare 500:-/h för att han handlar material åt mig om jag sedan också ska betala 20-30% påslag på materialet. Ska det behövas har han antingen för höga omkostnader eller tar ut en orimligt hög vinst. Jag har fortfarande inte sett några, IMO, rimliga motiveringar för sådana påslag när man redan betalar timpeng.
 
Redigerat:
Inom det B2B område som jag arbetar så har man ett generellt påslag av 10-15% på material, på det VERKLIGA pris som betalas dvs rabatterna som ibland är uppemot 90% på vissa ventiler kommer kunden tillgodo. Sen betalar man naturligtvis timpris för ingenjörsarbetet också. Men då får man ju nöja sig med vanliga dödliga civilingenjörer och inte en guldkantad snickare. :x

Om jag hade fått den typen av saltade räkningar som TS så hade jag tittat på avtalsgrunden och se om jag inte kunde be snickaren och hans gäng att lämna bygget på momangen. Visst skall man ha förståelse för att saker kostar pengar men det måste ju för tusan finnas någon form av förtroende - och det sabbar man helt genom att bete sig på dylikt vis.
 
thomasx skrev:
Jag har som privatperson mellan 30 och 50 dagars räntefri kredit.

Vad betalar du för din kredit som hantverkare?

En hantverkare som inte har tillräckligt med rörelsekapital i sin firma för att ligga ute med kostnad för material under en kortare period skulle inte jag vilja anlita, det är ingen solid verksamhet och rätt som det är står man där med en konkursad hanvterkare, inget roligt. I de fall det handlar om stora summor och långa tider är det ju mer eller mindre regel med uppdelning av fakturering och att material faktureras vid leverans, inget konstigt med det. Vad avser ersättning för kreditkostnader har jag kommenterat det också tidigare. En siffra på 10% anses som god avkastning och mer eller mindre en tumregel, på årsbasis. Det motsvarar ett påslag på ca 1%/månad, och jag skrev tidigare att jag tycker att 1-2% påslag i de fall man ligger ute med detta kan vara ok. Å andra sidan är det inga stora pengar det handlar om och ja, jag tycket till skillnad från nino att ersättningen för de kostnader som hantverkaren har bör ligga i timpriset. Och nej, jag förstår inte varför jag först ska betala en hantverkare 500:-/h för att han handlar material åt mig om jag sedan också ska betala 20-30% påslag på materialet. Ska det behövas har han antingen för höga omkostnader eller tar ut en orimligt hög vinst. Jag har fortfarande inte sett några, IMO, rimliga motiveringar för sådana påslag när man redan betalar timpeng.
En sak är säker...du har inte en susning om vad du talar om....jag borde ju bara avsluta med det men det lär väl inte skaka om något för dig ändå.
Var tror du rörelsekapitalet kommer ifrån? Inte är det genom att sälja material och tjänster till självkostnadspris iaf. Jag själv undviker kostsam kredit, har haft checkkreditkonto men det är onödigt dyrt.
Alla projekt går inte att köra med uppdelad betalning eller fakturering av material vid leverans, att du inte förstår det säger jag inget om men att du försöker påvisa att du har koll om branchen och småföretagande är ju bara bedrövligt.
Dina uträkningar på avkastning kan man inte sätta generellt på alla typer av verksamhet.
I alla andra verksamheter där tjänster och handel ingår så betalar du för den tid säljaren lägger ner på dig samt vinst på det som säljs i material, varor eller liknande, skillnaden är att det du inte ser mår du inte dåligt av. Känna sig blåst av byggbranchen utan att ens tänka på hur det är i andra brancher är ju så naivt, så dumt, att yttrande om saken bara blir patetiskt. Vakna upp nu, både du och andra och förstå hur vår ekonomi i västvärlden fungerer.
Som vanligt så vill du ju inte höra på vad som sägs utan kör på med skygglappar.
När du behöver hantverkare, vänd dig då till NCC, SKANSKA eller PEAB, dom är solida...men vill du betala deras priser?
Om kunder vore villiga att välja mig om jag tar 600 kr i timmen inkl hantering av material samt 0% i påslag så fine.....bara det att konkurenten tar 500 kr timmen med påslag som genererar i genomsnitt 100 kr per timme så tar kunden denne istället. Om inte påslag är nått du vill ha, varför slår du dig inte ihop med en massa folk och lobbar för det istället för att tro att företagarna som känner marknaden ska göra något...

Lika frågande som du ställer dig till påslag ställer jag mig till förmågan att inte inse att ett företag vill tjäna pengar. Hantverkaren är just hantverkare, inte konsumentvägledare, inte pedagog inte ekonom. Småföretagaren har ett ansvar att visa vinster, om inte till aktieägare så mot myndigheter, denne ska också se till att företaget överlever så att eventuella anställda inte står på bar backe. Företagaren är också säljare, både av tjänster och material samt i många fall och hantverkaren som genom sitt fysiska yrke vill göra bra jobb och ha kunder som är nöjda med det som är utfört. Företagaren vill tjäna så mycket pengar som möjligt, företagaren är också en kund.
En kund är en kund och vill komma så billigt undan som möjligt, var i denna kombination är det så svårt att förstå?
Jag fattar helt enkelt inte, är det som så att man måste vara företagare för att förstå att ett företag vill tjäna pengar? Går det inte som förvärvsarbetare och kund att förstå det?

Men men, om någon (kanske du) kan komma med något ekonomiskt upplägg som funkar på alla brancher och då i synnerhet inom bygg så kom gärna med det istället för att bara tycka att nuvarande system är dåligt, det är väldigt sällan man ens hör om ett vettigt försök till att försöka förändra, bara klagan på det befintliga.

I övrigt så gjorde jag för några månader sen en ganska bra förklaring med uträkning på varför en hantverkare kostar det den kostar, jag har även länkat till siter där man själv kan sätta in siffror för att se enda ner till vad en timdebitering bör hamna på om man ska ha ett företag levande.....men nej, sådana saker skiter man i, gnälla lite utan relevanta fakta på hur det funkar i riktiga världen är ju betydligt enklare, speciellt om man kan spela med lite siffror och tro att dessa passar in på varje företag inom varje yrkesgrupp inom byggbranchen.

Tänk efter själv...två timmars arbete av elektriker som då inkluderar restid, adm tid för tex fakturering och annat som då kostar kund 475 kr inkl moms plus material som kostar elektrikern 1000 kr i inköp inkl moms plus 1% påslag (800 + 1%) blir då för kund 1960 kr men omsättningen på dessa två timmar för företaget när materialt är betalt blir 479 kr/h och det är långt ifrån de 500 kr som både jag och div ekonomer förespråkar att man bör ha. (undrar du över dessa 500 kr så läs tråden som handlar om det).
 
Glufsglufs skrev:
En sak är säker...du har inte en susning om vad du talar om....
Ja, att du behöver angripa mig personligen istället för att föra en vettig argumentation tycker jag säger det mesta. Om du sen har koll på hur man bedriver näringsverksamhet eller inte tänker jag inte uttala mig om, för det hör inte hit och den typen av argumentation tänker jag inte sänka mig till. Men dina kommentarer om det jag skrivit är anmärkningsvärda med tanke på hur det fungerar i praktiken. Det är också anmärkningsvärt att du drar en massa slutsatser om saker jag inte alls uttalat mig eller om vem jag är och vad jag gör och till sist också säger att jag borde göra något som jag uppenbarligen redan gör. Håll dig till sakfrågan istället.

Och jo, det är just rent generellt man kan räkna med 10% som en god avkastning på kapital, och det är också den siffran som många företagare rent generellt räknar IRR på. Sen varierar det så klart mycket mellan olika branscher men det är ingen som ligger med några 10% på sina bankkonton idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.