I träfasader bör fönster sitta i liv med ytterpanelen. Detta både av estetiska och tekniska skäl.
 
Tack!

Jag har funderar på att använda någon av Huntons träfiberprodukter som fasadisolering, men Isovers system är samtidigt smidigt. Huvudsaken jag byggnadsvårdar korrekt, utan risk för husets välmående och karaktär.

Ska läsa tråden du länkade till.
 
H
J justusandersson skrev:
I träfasader bör fönster sitta i liv med ytterpanelen. Detta både av estetiska och tekniska skäl.

vilka är de tekniska skälen du refererar till?
 
J justusandersson skrev:
I träfasader bör fönster sitta i liv med ytterpanelen. Detta både av estetiska och tekniska skäl.
Ja det är snyggt. Ska försöka hålla det så när jag isolerat utsidan.

Någonting att tänka på när man isolerar på utsidan och flyttar ut fönstren?
 
H
S spaxx skrev:
Ja det är snyggt. Ska försöka hålla det så när jag isolerat utsidan.

Någonting att tänka på när man isolerar på utsidan och flyttar ut fönstren?
om du inte ska missa något så är de luftspalten, utan tillräcklig luftspalt så får du samma effekter som vid enstegstätad konstruktion och de är en riskkonstruktion.

sedan gäller de att öppet i nederkant och ovankant så luften kan komma in och ut självklart så man möjliggör största möjliga luftomsättning
 
När du flyttar ut fönstren så är det viktigast att tänka på att få ett lagom stort utrymme för drevning mellan karm och omgivande nya regelverk. Inte mindre än 15 mm. Jag skulle gissa att karmarna sitter ganska tajt i plankväggen idag, kanske t.o.m. utan drevning. Detta är ett väsentligt skäl till att flytta ut fönstren.

Ett annat tekniskt skäl till att sätta fönster i träfasad (och en del andra fasadtyper också) i liv med ytterpanelen är att begränsa risken för vatteninträngning i väggöppningens sidor, men det är mindre viktigt eftersom det finns lösningar på det.

Det estetiska motivet och vikten av att hålla sig till svensk träbyggnadstradition samt ovan nämnda drevningsmöjlighet är väsentliga..
 
H
J justusandersson skrev:
När du flyttar ut fönstren så är det viktigast att tänka på att få ett lagom stort utrymme för drevning mellan karm och omgivande nya regelverk. Inte mindre än 15 mm. Jag skulle gissa att karmarna sitter ganska tajt i plankväggen idag, kanske t.o.m. utan drevning. Detta är ett väsentligt skäl till att flytta ut fönstren.

Ett annat tekniskt skäl till att sätta fönster i träfasad (och en del andra fasadtyper också) i liv med ytterpanelen är att begränsa risken för vatteninträngning i väggöppningens sidor, men det är mindre viktigt eftersom det finns lösningar på det.

Det estetiska motivet och vikten av att hålla sig till svensk träbyggnadstradition samt ovan nämnda drevningsmöjlighet är väsentliga..
Jo men en fördel är att bygger då på fasaden så minskar du takfoten. Detta är väldigt negativt för fönster.
Behåller du dom då en bit in i fasaden så blir de som en extra takfot.

Även bättre ur kondenssynpunkt för fönstren att behålla dom långt in i fasaden
 
Jag håller med om de argumenten, men tycker det är fel lösning. Är taksprånget för litet och det inte går att förlänga det, bör man nog avstå från utvändig tilläggsisolering. Nu saknar det betydelse just i detta fall eftersom TS har för avsikt att bygga ett nytt tak. Men det är viktigt att lyfta fram för- och nackdelar med utvändig tilläggsisolering.
 
H
J justusandersson skrev:
Jag håller med om de argumenten, men tycker det är fel lösning. Är taksprånget för litet och det inte går att förlänga det, bör man nog avstå från utvändig tilläggsisolering. Nu saknar det betydelse just i detta fall eftersom TS har för avsikt att bygga ett nytt tak. Men det är viktigt att lyfta fram för- och nackdelar med utvändig tilläggsisolering.
jo jag hade med flyttat ut fönstren om möjligheten fanns pga att de ser för jäkla tråkigt ut med indragna fönster.
men finns för och nackdelar med allt
 
H hul skrev:
men finns för och nackdelar med allt
Där är vi helt eniga!
 
J justusandersson skrev:
När du flyttar ut fönstren så är det viktigast att tänka på att få ett lagom stort utrymme för drevning mellan karm och omgivande nya regelverk. Inte mindre än 15 mm. Jag skulle gissa att karmarna sitter ganska tajt i plankväggen idag, kanske t.o.m. utan drevning. Detta är ett väsentligt skäl till att flytta ut fönstren.

Ett annat tekniskt skäl till att sätta fönster i träfasad (och en del andra fasadtyper också) i liv med ytterpanelen är att begränsa risken för vatteninträngning i väggöppningens sidor, men det är mindre viktigt eftersom det finns lösningar på det.

Det estetiska motivet och vikten av att hålla sig till svensk träbyggnadstradition samt ovan nämnda drevningsmöjlighet är väsentliga..
Ja rätt tight helt klart. Har lämnat cirka 15mm kvar för drevning, runt om.

Nyinstallerad fönsterkarm som lämnar 15mm utrymme från gamla fönstret för drevning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
S spaxx skrev:
Ja rätt tight helt klart. Har lämnat cirka 15mm kvar för drevning, runt om.

[bild]
är fönstret flyttat i rätt läge nu på bilden?
 
H hul skrev:
är fönstret flyttat i rätt läge nu på bilden?
Nepp, det du ser är så som de suttit för alltid. Reglingen är 45mm träfiber, ångbroms, 45mm träfiber och el.

I framtiden ska fönstren ut i konstruktionen, när fasaden är isolerad.
 
H
S spaxx skrev:
Nepp, det du ser är så som de suttit för alltid. Reglingen är 45mm träfiber, ångbroms, 45mm träfiber och el.

I framtiden ska fönstren ut i konstruktionen, när fasaden är isolerad.
okej, va menar du med 45 mm träfiber?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.