Emil_K skrev:
Cujo, det är ju bara i storstäderna som trängseln beskattas, eftersom det bara är där som trängsel förekommer....
Jag citerar mig själv:
Cujo skrev:
...Den "trängsel" som vi har idag. Beror enbart på att våra politker inte har byggt ut vår infrastruktur, i takt med vår högst blygsamma befolkningsökning....



Emil_K skrev:
...Men trängselskatten handlar ju i första hand om att man vill försöka minska på biltrafiken och på så sätt minska utsläpp av växthusgaser(CO2 m.fl).
Knappast, det handlar enbart om att pungslå folk ytterligare, trots att dom redan är panka. "Miljön" är bara den ursäkt som råkar vara pk just nu. Citerar mig själv igen:

Cujo skrev:
...Så nu får vi betala igen. Vi som redan betalar 80 miljarder i fordonsrelaterade skatter om året. Varav mindre än 20 miljader(!) går tillbaks till våra vägar. [bild] [bild]
 
  • Gilla
Herc och 2 till
  • Laddar…
Cujo skrev:
Jag citerar mig själv:…
...Knappast, det handlar enbart om att pungslå folk ytterligare, trots att dom redan är panka. "Miljön" är bara den ursäkt som råkar vara pk just nu. Citerar mig själv igen:
Fortsätt så. Vi som som vill utveckla regionen tar ingen notis. Du får gärna slänga dubbelt så mycket pengar till slarviga EU-länder. Miljöaspekten är redan i kraft. Det räddade kvar pengarna i Göteborg.
 
Johan Gunverth skrev:
Fortsätt så. Vi som som vill utveckla regionen tar ingen notis. Du får gärna slänga dubbelt så mycket pengar till slarviga EU-länder. Miljöaspekten är redan i kraft. Det räddade kvar pengarna i Göteborg.
Utveckla regionen?!

Då skulle Gbg haft en ny älvförbindelse och en förbifart/ringled för 20 år sedan. Istället så koncentrerar man en stor del av den nord/syd-gående lokaltrafiken, och all övrig trafik (E6, E45, E20 och Rv 40) som passerar genom Gbg, till en vägsträcka på nån kilometer ifrån Tingstadstunneln till Kallebäcksmotet. Där måste alla knö, oavsett destination. (Kanske kan vara därför man har så stora problem med luftkvalitéten...) Sedan inför man trängselskatt... Utveckla regionen!? Tjurskit, på ren svenska!
 
  • Gilla
Abuquir och 3 till
  • Laddar…
Cujo skrev:
Utveckla regionen?!

Då skulle Gbg haft en ny älvförbindelse och en förbifart/ringled för 20 år sedan. Istället så koncentrerar man en stor del av den nord/syd-gående lokaltrafiken, och all övrig trafik (E6, E45, E20 och Rv 40) som passerar genom Gbg, till en vägsträcka på nån kilometer ifrån Tingstadstunneln till Kallebäcksmotet. Där måste alla knö, oavsett destination. (Kanske kan vara därför man har så stora problem med luftkvalitéten...) Sedan inför man trängselskatt... Utveckla regionen!? Tjurskit, på ren svenska!
Utveckla regionen, ja. Kollektivtrafik, arbetstillfällen, boende längre bort från staden. Se på hur få som kör bil från Ale sedan pendeln kom igång. Folk är ju lyriska över den. Biltrafikproblemen löser man med att färre kör bil. Det kanske svider, men det är den enda hållbara utvecklingen.

/Johan, miljöpartist.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Det där är nog ett problem som inte är unikt för Göteborg. Att bygga spårbunden kollektivtrafik är tyvärr mycket dyrt och tar väldigt lång tid, och att tänka i förväg och bygga ut den till närområden som knappt ens är byggda än finns väl inte ens på kartan.
Att bygga hus är tvärtom relativt snabbt gjort, och eftersom ingen vettig kollektivtrafik finns så skaffar de som flyttar dit bilar istället.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
LäsLus skrev:
Hejsan!

Fick en faktura på 8 kr för trängselskatt efter en liten biltur genom Göteborg. Denna faktura glömde jag självklart bort och fick en ny men den låg istället på 508 kr. Då jag uppenbart gjort fel som inte betalat min faktura i tid så betalade jag den nya och ser detta som läropeng att ha bättre koll på fakturorna hemma.

Men är åndå lite nyfiken om man verkligen får lägga på ett så stort belopp på en faktura som bara är på 8 kr.
Mina damer & Herrar, Vill bara påminna om TS fråga.

Oavsett det kallas skatt eller avgift, om det är debiterat från en myndighet eller från privat företag. Lagligt eller ej

Om man debiterar 500:- för en skuld på 8:- kallar jag det för ocker.... lite sunt förnuft är väl inte för mycket begärt eller ...?
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Själv tar jag den nya fina motorvägen bredvid. Tack SAAB och GM.
Biltrafikproblem löser man med att bygga fina vägar. Det finns inget principiellt ohållbart i resande i eget fordon. Fossila bränslen är inte framtiden men det är inte avgörande för hur resandet sker.
 
  • Gilla
Cujo och 1 till
  • Laddar…
nilsc skrev:
Själv tar jag den nya fina motorvägen bredvid. Tack SAAB och GM.
Biltrafikproblem löser man med att bygga fina vägar. Det finns inget principiellt ohållbart i resande i eget fordon. Fossila bränslen är inte framtiden men det är inte avgörande för hur resandet sker.
Du menar förstås tack skattebetalarna för dom 13,6 miljarderna.
Mer information: SAABs motorväg
 
frean98 skrev:
Du menar förstås tack skattebetalarna för dom 13,6 miljarderna.
Mer information: SAABs motorväg
Ja, det är väl toppen när väg- och bränsleskatterna går till bra vägar (y)
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Lika toppen som om skatten på mitt arbete gick till mig! (y)
 
Nyfniken skrev:
Locke skrev:
Folkviljan finns inte. De flesta människor röstar på känslomässiga grunder i harmoni med vad de tror är riktigt i andra människors ögon.

Ytterst få människor är kapabla att söka fakta, att värdera dessa utan känslomässiga skygglappar och därefter agera efter vad som är rätt.
Eller så är det helt enkelt så att de inte tycker som du.
Nu gjorde du det väldigt lätt för dig. Du skulle kunnat leda i bevis att folk i allmänhet tar reda på fakta, är väl pålästa om den demokratiska beslutsprocessen och inte agerar känslomässigt efter påverkan av massmedia ... men det hade nog varit svårt för dig. :)
 
Eller så kunde du leda i bevis din tes. Om du orkar. ;)
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Fick 3 underbara räkningar idag ifrån Transportstyrelsen... 21 kr på den första Audi Q3:an, 84 på den andra Hyundai Santa fee:n och 311 på den tredje Kia ceed:en och det är ungarna som kör den tredje! Alla tre är betalda med beloppet + 2 kr så får vi se ifall vi får tillbaka dessa 2 kr per faktura! :)
 
Abuquir skrev:
Fick 3 underbara räkningar idag ifrån Transportstyrelsen... 21 kr på den första Audi Q3:an, 84 på den andra Hyundai Santa fee:n och 311 på den tredje Kia ceed:en och det är ungarna som kör den tredje! Alla tre är betalda med beloppet + 2 kr så får vi se ifall vi får tillbaka dessa 2 kr per faktura! :)
Tror du inte att du tjänar mer på att fakturera ungarna för Kian? :p
 
  • Gilla
Abuquir och 2 till
  • Laddar…
Jodå, men det är inte det som är poängen! :)
:wow:
 
  • Gilla
Henrik A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.