BigR
Tigersåg med pendling för primärt kapning av trä; rötter, träd plankor skrot etc. Maxpris runt 2000-2500kr. Jag har varken tiger- eller motorsåg idag.

Min lilla undersökning lämnar två alternativ: Metabo PSE 1200 eller Makita JR 3070 CT?

Dom verkar ganska likvärdiga men är det något som skiljer dom åt? Jag verkar inte hitta dom i någon butik för verklig inspektion.

Och nej, jag orkar inte med dyrare och jag vill gärna köpa nytt från butik.
 
Modellerna du nämner diskuterades en del i de här trådarna:

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/228415-tigersag-aeg-us900xe-nagot-att-ha.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/226168-vilket-marke.html#post1889724

Har svårt att se något vettigt argument för att välja Metabo framför Makita i det här fallet. Varken billigare eller bättre som jag ser det. Metabos såg verkar sakna vibrationsdämpning och det är ju inte helt obetydligt.

Vibrationsvärden:

  • Metabo: 24 / 9,6 m/s^2
  • Makita: 8,5 / 1,5 m/s^2
 
Redigerat:
BigR
Det är väl lite som jag uppfattat det också. Har väl ett gott öga för Metabo generellt efter tidigare erfarenheter. Men Makita verkar ju vara det som rekommenderas mest. Det är också viktigt att prylarna håller. Vill inte ha några spruckna plastkåpor eller lösa knappar/vred. Man ska kunna härja lite med grejerna. Men den kvalitén har väl båda.

Angående Makitan, är det en stadig och nog rymlig väska med? Jag blir galen på verktyg med dåliga väskor som är trånga så man får ägna fem minuter att pussla ner sladden varje gång man ska stänga... Kan man vända bladet på Makitan 180 grader?

Tack för mätvärdena, men jag har inte förstått hur man ska läsa dom? Vad är bra/dåligt i praktiken?
 
Ju lägre siffra, desto bättre, d.v.s. vibrerar mindre.
 
Just tigersåg skulle jag köpa billigast möjligt typ Jula,Biltema eller Clas O.
Tigersågen brukar man ju inte såga något fint med som ska ha precision
Fredrik
 
Man får inte pendling på de billiga sågarna.

Väskan till makitan är helt ok tycker jag. Enkelt att få ner sladden, fack för blad. De längsta bladen, typ 30cm för lättklinker, får inte plats i väskan.

Känner mig osäker på om man kan vrida bladet. Funkar verkligen pendlingen då....?
 
Problemet är att de billiga oftast saknar pendling. Och pendling vill man ha på en tigersåg som skall vara mångsidig.

För övrigt är Metabosågen en Porter-Cable- konstruktion. Metabo har, eller har haft en egen konstruktion på marknaden, men den var vansinnigt dyr när jag kollade marknaden för en massa år sedan när jag letade tigersåg
 
BigR
End skrev:
Ju lägre siffra, desto bättre, d.v.s. vibrerar mindre.
Så långt har jag förstått, men vad är ett bra värde? Går skalan till 1000 kanske skillnaden inte är märkbar. Men avvibrering verkar vara en bra funktion att ha.
 
BigR
MathiasS skrev:
Man får inte pendling på de billiga sågarna.

Väskan till makitan är helt ok tycker jag. Enkelt att få ner sladden, fack för blad. De längsta bladen, typ 30cm för lättklinker, får inte plats i väskan.

Känner mig osäker på om man kan vrida bladet. Funkar verkligen pendlingen då....?

Bra om väskan. Angående vändbart blad så borde väl pendling kunna funka? Metabo har pendling o vändbart blad, jag antar att funktionerna kan kombineras?!
 
BigR
mattiasp skrev:
Problemet är att de billiga oftast saknar pendling. Och pendling vill man ha på en tigersåg som skall vara mångsidig.

För övrigt är Metabosågen en Porter-Cable- konstruktion. Metabo har, eller har haft en egen konstruktion på marknaden, men den var vansinnigt dyr när jag kollade marknaden för en massa år sedan när jag letade tigersåg



Är Porter-Cable en bra konstruktion? Det är ett anrikt företag iaf.
 
Kör själv Makitas 3070 och är mycket nöjd med den sågen - Levererar helt klart det den skall. Bladet går dok inte att vrida 90 grader men det är en funktion jag kan leva utan. Ställbar pendling är bra vid olika material som metall/trä/lättbetong/Leca osv. Fått mycket stryk men håller än och kan inte säga att jag kört någon bättre Tiger.

DeWalten som den ersatte var nog det sämsta skiten jag köpt, gick så varm i skaftet att den knappt gick att hålla, ingen känsla i knappen för driv, ingen vettig pendling, bladet släppte då och då, kullager rasade efter sparsamt användande. Enda fördelen den hade var att man kunde vrida bladet 90 grader... i övrigt skräp.
 
Porter Cable gör bra grejor, eller gjorde i alla fall innan de köptes av B&D. Hur det är just nu vet jag inte. Det är för övrigt P/C som äger varumärket TigerSaw. Det är lite märkligt att den typen av såg har fått det namnet i Sverige, där P/C inte finns representerat.

Man måste stänga av pendlingen om man vänder på bladet, annars går det långsamt.

Avvibrering är något man skall ha på en tigersåg som går på nätspänning. På en batterisåg kan man acceptera att den saknar avvibrering, eftersom den i regel inte används under längre perioder.
 
Antingen köper man en skitsåg på Biltema/Classe etc eller så köper man en riktig så och då finns det ingen anledning att titta på annat än Milwaukee och Makita 3070.
 
BigR
Jag hade nog provat en 500kr skitsåg om det funnits någon sådan med pendling.

Nu har jag iaf beställt en 3070 från Toolab. Det blir lite roligare rot- och skrotsågning till våren, än med mina gamla handsågar :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.