Har Makita fixat fästet till bladen ? Vi köpte några sågar för drygt 1 år sen och det var skit bladen lossnade så fort det gick tungt skickade in dom på lagning men dom kom tillbaka likadana så dom gick tillbaka till affären tror vi köpte Milwauke och Hilti istället.
 
BigR
smurfen72 skrev:
Har Makita fixat fästet till bladen ? Vi köpte några sågar för drygt 1 år sen och det var skit bladen lossnade så fort det gick tungt skickade in dom på lagning men dom kom tillbaka likadana så dom gick tillbaka till affären tror vi köpte Milwauke och Hilti istället.



vad använde ni för märke på bladen?
 
Har egentligen ingen aning men brukar köra med Dewalt Hilti Lenox samt Bosch så borde vara nån av dom och dom har ju samma fäste och bör funka.
 
BigR
Ja ett sådant problem är en dealbraker och skulle tala för Metabon hur mycket den än vibrerar. Bladen får inte lossna.
 
Dom kanske löst problemet på nyare modeller ? Metabo har jag inte provat däremot Dewalt och det tycker jag har varit en helt ok tigersåg visst känns den lite billig men det är den också.
 
Angående vibrationsspecar, Är det någon som vet under vilka förutsättningar som vibrationerna mäts?

När jag plockade isär min Milwaukee fanns där en motvikt som balanserade ut sågbladets rörelser.
Det var också en rätt intressant konstruktion med axlar som inte var parallella för att översätta motorns rotation till en fram och återgående rörelse.
 
Tigersågar vibrerar grymt om man använder dom till det dom är bra på rivning tror inte skillnaden enligt spec spelar så stor roll vid verklig användning där hela maskinerna ruskar :)
 
BigR
Premiärkörde Makitan på en trädstam idag. Fick såga ur kilar på det tjockaste partierna för att nå igenom med ett 30cm blad.



Tycker sågen funkar bra på alla sätt. Bra kraft och sköna reglage/knappar. Även väskan var vad jag ville ha. Inga problem med blad som lossnade heller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.