Hejsan alla

Har läst många trådar här om Festool, Hitachi, Metabo etc etc. Men väldigt lite om AEG!
Hur står sig detta märke gentemot andra ?

/Talbo
 
Klart sämre än vissa och klart bättre än andra. Ligger på en mellannivå.
 
Mitt emellan Meec och Festool.
 
Jag skulle nog säga att aeg ligger mellan grön bosch och makita.
 
Ok, tack för svaren!
Var precis på Bauhaus o kände o klämde på en AEG US 900 XE och Makita JR3050T tigersåg.
Vilken av dessa båda skulle ni rekommendera ?
 
Talbo skrev:
Ok, tack för svaren!
Var precis på Bauhaus o kände o klämde på en AEG US 900 XE och Makita JR3050T tigersåg.
Vilken av dessa båda skulle ni rekommendera ?
Jag har testat JR3050 och har själv Makita 3070 (pendel och anvibration). Jag gillar att ha pendel så jag skulle inte köpa Makitan. Hur mycket ska du misshandla den? Nog lättare att få reservdelar osv. till Makita/Dewalt och likn.
 
Av dom båda du listat?
AEG för den har pendling...men vill du ha Makita så kolla priset först...
 
Jag gillar AEG, men det känns som att för varje ny generation av maskiner så blir dom lite plastigare och glappare.
Modellerna som har hängt med sedan dom var blåa tycker jag är bra, dom nyare orange med knottrigt gummi är jag tveksam till. 18v skruvdragaren jag hade av senaste generationen var ett skämt.

Mina AEG prylar med grått gummi (var blåa först men blev sedan orange med grått gummi) är bra, och även bs12c i blått eller orange/grått utförande är bra.

Numera är det Hitachi som gäller för mig.
Om dom inte har rätt modell till vettigt pris så kollar jag på Panasonic, Makita och Kress.
 
Redigerat:
Aha, så JR3050 har inte pendling. Det var därför som den var en hundring billigare än AEG:n. Den kommer att användas till bla annat en rivning av en gammal sommarstuga och sen blir det mest till hemmapul. Har sneglat lite på AEG:s multitool oxå. Den kan man ju köpa lösa verktygshuvuden till, bla tigersåg. Kan den vara nått att ha?
 
  • Gilla
Chris80
  • Laddar…
skalman1 skrev:
Jag gillar AEG, men det känns som att för varje ny generation av maskiner så blir dom lite plastigare och glappare.
Modellerna som har hängt med sedan dom var blåa tycker jag är bra, dom nyare orange med knottrigt gummi är jag tveksam till. 18v skruvdragaren jag hade av senaste generationen var ett skämt.

Mina AEG prylar med grått gummi (var blåa först men blev sedan orange med grått gummi) är bra, och även bs12c i blått eller orange/grått utförande är bra.

Ett Black & Decker syndrom???? ...nästa AEG kanske har gel-kuddar oxå ...;)
 
Remne skrev:
Ett Black & Decker syndrom???? ...nästa AEG kanske har gel-kuddar oxå ...;)
Det är en väldigt bra jämförelse, eftersom jag tycker att Black & Decker var okej när dom var mörkgröna men halkade ner till usla ungefär samtidigt som dom blev orange. :)
 
Talbo skrev:
Aha, så JR3050 har inte pendling. Det var därför som den var en hundring billigare än AEG:n. Den kommer att användas till bla annat en rivning av en gammal sommarstuga och sen blir det mest till hemmapul. Har sneglat lite på AEG:s multitool oxå. Den kan man ju köpa lösa verktygshuvuden till, bla tigersåg. Kan den vara nått att ha?
Du kan inte riva en sommastuga med en multitool....den är finlir
Hur mycket vill/kan du lägga på en Tiger???
 
Nyare AEG-verktyg har inte ingjutit något förtroende hos mig, måste jag tyvärr säga. Jag skulle definitivt inte sätta dem högre än grön Bosch, snarare under. Och inte alls att jämföra med proffsmaskiner som makita etc.

AEG-märket ägs numera av samma koncern som tillverkar Ryobi. Antagligen vill de placera AEG högre på skalan än Ryobi, men för mig känns det som AEG nu är närmare Ryobi-kvalite än någonsin tidigare. När hip-faktor är viktigare än kvalitet och funktion är det fara å färde i verktygssvängen.

För egen del har jag redan valt Makita. Valet stod mellan dem och Hitachi. Att det blev Makita berodde mest på att handlarn där jag köpte mina första makita LXT hade ett stort sortiment sådana och saknade flera av de verktyg jag sökte av hitachi-modell.
 
Redigerat:
Remne

Nånstans mellan 1500 - 2000kr. Där går nog min smärtgräns..
 
Talbo skrev:
Remne

Nånstans mellan 1500 - 2000kr. Där går nog min smärtgräns..
OK, men lägg på 200 o köp en Makita JR3070CT från tex Toolab eller Lindar´n då får du en riktigt fin maskin....
Jag köpte en Makita som heter 3060....den va utgående modell med pendel och till väldigt bra pris.....den har fått slita med både rivning och nerkapning av gamla rör....(y)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.