Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Tack så mycket! Kul att höra att det varit uppskattat.

Vi hade verkligen inte haft plats med något större. Det är en meter trädäck på var kortsida. Det var svårt att få plats med slang till inloppen.

Jag tror inte heller att det går att göra så mycket billigare. Mycket tack vare att vi fick grävning väldigt billigt och lyckades bli av med schaktmassor samt träd, buskar och sten gratis. Det hjälpe också till att stället vi lämnade schakten låg några km bort.

Det enda vi lyxade till det med var mosaikliner som kostade 6000kr extra och LED-lampa för 2000kr men den betalar sig snabbt.

Linern är jag jättenöjd med att. Vi ändrade idag. Det ser verkligen bra ut med mosaik.

Så här ser budgeten ut fram till idag och det borde inte bli så mycket mer i närtid.

Kommer säkert köpa lamelltäcke framöver. Har inte plats till soltak.

Betong väggar 14200
Betong platta. 7000
Pool. 55300
Värmepump. 11500
Gräv. 12000
Makadam 6500
Återfyllnad. 5300
Brunn. 1500
Soltäcke 700
Skyddstäcke. 2500
Trädäck+gjutning 19771
Liner. 6000
Övrigt. 10000
Erfarenheten. Ovärderligt

Totalt 152271
Vad kostar lamelltäcket? Den posten borde ingå i din utgiftsanalys så att den blir komplett för andra som vill förstå vad bygget kan kosta.

Tänker på att det är ett krav från Boverket att poolen säkras så att inga barn ska drutta i och drunkna.

Ett billigare alternativt är ett staket med låsbar grind eller ingen öppning alls. Tanken är att detta även gäller de som befinner sig på tomten, barn får därför inte nå poolen direkt från huset. Staketet ska stå runt poolen, inte din tomt..

Boverket skriver:
  • Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
  • En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.
Vill minnas att det även finns en Fransk standard som många pooltak och pooltäcken refererar till.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad kostar lamelltäcket? Den posten borde ingå i din utgiftsanalys så att den blir komplett för andra som vill förstå vad bygget kan kosta.

Tänker på att det är ett krav från Boverket att poolen säkras så att inga barn ska drutta i och drunkna.

Ett billigare alternativt är ett staket med låsbar grind eller ingen öppning alls. Tanken är att detta även gäller de som befinner sig på tomten, barn får därför inte nå poolen direkt från huset. Staketet ska stå runt poolen, inte din tomt..

Boverket skriver:
  • Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
  • En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.
Vill minnas att det även finns en Fransk standard som många pooltak och pooltäcken refererar till.
Jag tror att ett sånt lamelltäcke med motor och appstyrning kostar närmre 100k.

Idag har har jag staket som är 1.8m högt med låsbar grind samt ett skyddstäcke med aluminiumrör och spännband. Skyddstäcket finns med i budgeten.
 
65k tydligen men detta är ju bara lyx och inte nödvändigt.
 
  • Lyxig pool med öppet skydd och integrerad bänk i trädesign mot naturlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
65k tydligen men detta är ju bara lyx och inte nödvändigt.
Ja, och alla dessa täcken har samma problem. De håller barn och smuts borta, men när du öppnar så ramlar de ner i poolen...

Barn kanske är ok, men inte smutsen:cool:

Du har valt rätt skydd(y)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ja, och alla dessa täcken har samma problem. De håller barn och smuts borta, men när du öppnar så ramlar de ner i poolen...

Barn kanske är ok, men inte smutsen:cool:

Du har valt rätt skydd(y)
Jag märkte direkt idag hur mycket kaos det kommer bli. Två barn kladdiga med glass och en hund som legat och solat i gruset.

Jag kommer bli gråskäggig av dammsugning och alla kemikalier som jag ska mixtra med.
 
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
[länk]
Jag har blivit lovad något "fint till poolen" av VDn på poolgiganten på grund av allt strul så jag ska försöka få en sån
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vet inte vad man ska tro.
[länk]
Den var väldigt fin
 
EvaMLin
Jösses vad du jobbat! Grattis till ett riktigt bra jobb! Nu måste du ta dig tid att njuta av det oxå. (y)
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
EvaMLin EvaMLin skrev:
Jösses vad du jobbat! Grattis till ett riktigt bra jobb! Nu måste du ta dig tid att njuta av det oxå. (y)
De som känner mig vet att jag gärna påbörjar ett nytt projekt direkt men nu ska jag ha semester. Ska bara lägga klart trallen runt poolen och städa garaget som har blivit kaos av poolbygget. Sen har jag en pergola som ska monteras och en parasollfot som ska modifieras. Det verkar även bli en hel del tryckt virke över så då gör jag göra slag i saken och bygga trädäcket på framsidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
muffis och 2 till
  • Laddar…
EvaMLin
Katarsis Katarsis skrev:
De som känner mig vet att jag gärna påbörjar ett nytt projekt direkt men nu ska jag ha semester. Ska bara lägga klart trallen runt poolen och städa garaget som har blivit kaos av poolbygget. Sen har jag en pergola som ska monteras och en parasollfot som ska modifieras. Det verkar även bli en hel del tryckt virke över så då går jag göra slag i saken och bygga trädäcket på framsidan.
Vila verkar ju inte finnas i din vokabulär :crysmile:
 
EvaMLin EvaMLin skrev:
Vila verkar ju inte finnas i din vokabulär :crysmile:
Jag älskar egentligen att vila men har svårt att slappna av när jag vet att det finns saker att fixa. Antingen så tänker jag på det eller så pratar jag med min fru om det tills hon tycker att jag är helt knäpp eller så börjar jag med projektet. Detta var en stor anledning till att vi sålde det förra huset och flyttade till lägenhet. :rofl:
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Det ska vi nog kunna lösa. Tack för hjälpen.

Ojojoj, påsliner?!?

Först är passformen dålig, sen är den för tunn, beställ en riktig liner och svetsa den. Jag har ALDRIG sett en påsliner med perfekt passform från start. Dessvärre kommer den bara att bli sämre. Påsliner skulle jag inte ens överväga, köper man skit så har man skit.
 
S JockeEinarson skrev:
Ojojoj, påsliner?!?

Först är passformen dålig, sen är den för tunn, beställ en riktig liner och svetsa den. Jag har ALDRIG sett en påsliner med perfekt passform från start. Dessvärre kommer den bara att bli sämre. Påsliner skulle jag inte ens överväga, köper man skit så har man skit.
Du har säkert rätt men det skulle du sagt när jag startade tråden. Inte nu när det är för sent. Nu hjälper det inte alls.

Jag använde master dominator i hörnorna så de sitter som en smäck. Det enda som jag kan anmärka på är att det är Radie mot alla hörn men det spelar egentligen ingen roll. Varken estetiskt eller funktionsmässigt.

Vad kostar en svetsad liner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.