Alltså HUR ska den vita distansen stå?
Den på bild #75.
Tyckte att den inte gjorde varmvatten och öppnade upp kollade om den satt fast.
Lite trögt men motionerade upp den.
Men, måste ha lyckats sätta den vita distansen fel för när jag startar den går den direkt till höger och gör inget varmvatten.

Jag har den på a nu som på bifogad bild.
 
  • Schematiska illustrationer som visar steg-för-steg montering av en dörrstängare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är det som är problemet med dessa shuntventiler, dom går att snurra runt 180 grader och måste ställas rätt innan motorn sätts på plats. gäller då att motorn står i något ändläge, samma med ventilens läge för helt öppet eller stängd.
 
  • Gilla
Styrtekniker och 1 till
  • Laddar…
U Ulf Peter skrev:
Alltså HUR ska den vita distansen stå?
Den på bild #75.
Tyckte att den inte gjorde varmvatten och öppnade upp kollade om den satt fast.
Lite trögt men motionerade upp den.
Men, måste ha lyckats sätta den vita distansen fel för när jag startar den går den direkt till höger och gör inget varmvatten.

Jag har den på a nu som på bifogad bild.
Tyvärr är bilderna inte logiska. Ventilen är ritad i ett mellan läge som ventilen inte normalt står i. Mycket märkligt.Titta noga bilderna. Och fundera på vilka portar som ställdonet ska gå i mellan. Vilken port som ska vara stängd vid varmvatten respektive vid värme. Fasningen på axeln pekar i mot stoppet. Fasningen ska alltid stå mot en röranslutning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Ställdonet vrider axeln ett kvarts varv och tillbaka
90 grader från öppet till stopp är det väl 🙂 och det ska vara 30 sek för att slå om till VV.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Det är lite knepigt att riktigt veta hur den ska stå när den bara styr HGW:
 
  • Teknisk manualtext om HGW-teknik för varmvattenberedning i Diplomat Optimum G2 värmesystem.
Det sitter säkert en givare i din VVB och den ventilen styrs från VP , är troligen inställd mellan tex 45 och
65 C . Leta efter en tunn kabel som kan sitta nertill på beredaren.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
P
U Ulf Peter skrev:
Alltså HUR ska den vita distansen stå?
Den på bild #75.
Tyckte att den inte gjorde varmvatten och öppnade upp kollade om den satt fast.
Lite trögt men motionerade upp den.
Men, måste ha lyckats sätta den vita distansen fel för när jag startar den går den direkt till höger och gör inget varmvatten.

Jag har den på a nu som på bifogad bild.
Gissar att din ventil sitter som i #78 så har jag för mig att det var så att in är nerifrån, värme upp och varmvatten till höger.
Då borde markeringen sitta snett upp åt höger.. dvs som C
Man ska alltså kunna stänga upp eller höger.
Så när du sätter tillbaka ställdonet så se till att det kommer rätt.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Gissar att din ventil sitter som i #78 så har jag för mig att det var så att in är nerifrån, värme upp och varmvatten till höger.
Då borde markeringen sitta snett upp åt höger.. dvs som C
Man ska alltså kunna stänga upp eller höger.
Så när du sätter tillbaka ställdonet så se till att det kommer rätt.
Ja det verkar rätt att ha den som C.
Om man tittar på den här vid typ 1:29 ser man att knappen är centrerad också, min var längst till höger.
Jag körde den i manuellt mode och centrerade den och stängde av och montereda den.
Jag tror det är default läge ifrån fabrik.
Ska köra ett tag nu och se hur den beter sig.
 
Tittade på ratten nu efter duschen och då producerar den varmvatten och ratten har flyttat sig ifrån höger till max vänster.
Känns rätt..
 
J jonaserik skrev:
90 grader från öppet till stopp är det väl 🙂 och det ska vara 30 sek för att slå om till VV.
90 grader och ett kvarts varv är samma sak.
 
Bättre då att skriva 90 grader, det jag skrev var bara ett förtydligande, talar man kvarts varv, är det lätt att tänka på en klocka, och där är bara räta vinklar som gäller, inte halvvägs på skalan. Du förstår säkert, så ytterligare kommentar är inte på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.