E Elki62 skrev:
[bild]
Kan du höra om rasslade kommer från själva ställdonet eller från ventilhuset?
 
V växelventil skrev:
Kan du höra om rasslade kommer från själva ställdonet eller från ventilhuset?
Från ställdonet
 
E Elki62 skrev:
Från ställdonet
Räcker då med ställdonet och så slipper du tappa systemet 👍
 
P
V växelventil skrev:
Räcker då med ställdonet och så slipper du tappa systemet 👍
Varför skulle man behöva tappa systemet?
Om man byter ventil?
Stäng de manuella ventiler som förhoppningsvis finns utanför maskinen så kommer inte vattnet tömmas.
 
P PappasHammare skrev:
Varför skulle man behöva tappa systemet?
Har du avstängning på fram/retur slipper du det men oftast sitter det inga då måste du tappa annars Räcker det att släppa på sävventilen.
 
Jag vill nog gärna byta ventilen också då den känns onödigt trög.
 
E Elki62 skrev:
Jag vill nog gärna byta ventilen också då den känns onödigt trög.
Ja vi byter hela när vi byter för det finns lite skit i dom men inte alltid men dumt att chansa.
 
Trots att jag ställde om från Auto till enbart Varmvatten går pannan konstant och elementen blir varma. Nu stänger jag av med huvudströmbrytaren och slår på bara när varmvattnet tar slut. Beställer delar på måndag.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Har du avstängning på fram/retur slipper du det men oftast sitter det inga då måste du tappa annars Räcker det att släppa på sävventilen.
På mina två Thermia installationer så har vi haft det. De satt inte helt intill varandra men de fanns

E Elki62 skrev:
Trots att jag ställde om från Auto till enbart Varmvatten går pannan konstant och elementen blir varma. Nu stänger jag av med huvudströmbrytaren och slår på bara när varmvattnet tar slut. Beställer delar på måndag.
Har du provat att ställa på enbart varmvatten, ta bort styrdonet och ställt ventilen manuellt till varmvatten..
Får du då varma element så låter det konstigt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
På mina två Thermia installationer så har vi haft det. De satt inte helt intill varandra men de fanns


Har du provat att ställa på enbart varmvatten, ta bort styrdonet och ställt ventilen manuellt till varmvatten..
Får du då varma element så låter det konstigt
Har provat nu och elementen blir ändå varma, inte glödheta men varma.
 
P
Men hur kommer vattnet dit?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Elki62 skrev:
Har provat nu och elementen blir ändå varma, inte glödheta men varma.
Men man ser ju inte hur axeln rör sig även fast ratten rör sig.När du visade utetemperaturen 15 grader stämmer det med verkligenheten?
 
V växelventil skrev:
Men man ser ju inte hur axeln rör sig även fast ratten rör sig.När du visade utetemperaturen 15 grader stämmer det med verkligenheten?
Ja, utetemperaturen stämmer.
 
P PappasHammare skrev:
Men hur kommer vattnet dit?
Jag kommer byta ventilen till veckan, ska bli intressant att se hur den ser ut inuti. Klart är att den läcker.
P PappasHammare skrev:
Men hur kommer vattnet dit?
 
Fick lov att stilla min nyfikenhet.
I mina oerfarna VVS-ögon ser det alltför repigt ut för att hålla tätt?
 
  • Mässingsventil med vit plastdel inuti, svart ring med text utanpå, gängad anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-komponent, vattenventil, reglerande flöde, manuell ratt, mässing och plast, industriell eller hushållsanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Messing T-rör med gängade anslutningar, svart insida, vit bakgrund. VVS-komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsfärgad T-formad rörkoppling med invändiga och utvändiga gängor, troligen för VVS-användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk, rund komponent troligtvis för mekaniskt bruk, slitage synligt, mörk bakgrund, detaljer och spår av användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.