Använd inte Yes Platinum.

Innan vi hade en Mosquito Magnet använde vi då och då diskmedel som blandades med vatten i en vattenkanna och spreds på ytan i fiskdammen för att döda mygglarver som sjunker när ytspänningen försvinner.

I somras fick vi under en period slut på gas och använde då Yes Platinum. Alla fiskar dog. Mitt tips är därför använd inte diskmedlet Yes Paltinum.
 
  • Wow
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Oljan förbrukas inte av förtvålning utan går från att vara bundet till glycerol (en triglycerid) till fria fettsyror. De fria fettsyrorna borde definitivt kunna impregnera och även härda med varandra.
Oljor är ju fettsyror och dom förbrukas i förtvålningsprocessen. Förtvålning är ju en reaktion mellan 2 ingredienser: kaliumlut och fettsyror. Resultat blir fettsyrekaliumsalt som vi kallar såpa + glycerol.
 
Redigerat:
Vill man ha en riktigt tallsåpa så är Hälsingesåpa/Stallsåpa mycket bättre än Grummes, som är oerhört vattning och ineffektiv i jämförelse. Speciellt om man också vill ha den långsiktiga effekten av såpskurning, eller kunna använda den outspädd/svagt spädd.

Ett bra sätt att använda såpa till tuffare rengöring är att först gno in den outspädd på fläcken, sedan ta endast en gnutta vatten och gno för att göra såp-smutsblandningen vattenburen. Först därefter tas en större mängd vatten för att skölja bort alltihopa. Eventuellt låter man den också ligga kvar en stund före sköljning.
Grumme är odugligt till det för att den är för vattnig redan som den säljs i flaskan.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
G gaia skrev:
Oljor är ju fettsyror och dom förbrukas i förtvålningsprocessen. Förtvålning är ju en reaktion mellan 2 ingredienser: kaliumlut och fettsyror. Resultat blir fettsyrekaliumsalt som vi kallar såpa + glycerol.
Nej. Som jag förklarade förbrukas fettsyrorna, olja är inte fettsyror utan just en triglycerid av fettsyror.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Nu börjar det bli lite nördigt här…
Något som förbrukas brukar betyda att det inte finns mer, men tvål och fettsyra är samma sak, fast i två olika skepnader beroende på vilket pH det är. Därmed tycker jag inte man kan säga att fettsyran ’förbrukats’. Tvål blir det vid basisk(högt) pH och fettsyra vid surt (lågt) pH.

Självs förtvålningen görs, som nämnts tidigare med kaliumsalt och triglycerider (som är en ester av glycerol och tre fettsyror) och tvålen blir då kalium-saltet av fettsyran.
Vid surt pH sitter det istället en vätejon på samma plats som kaliumjonen, alltså är själva grundstrukturen i fettsyran intakt.

Olika såpor innehåller olika grader av förtvålning och vattenhalt och borde därmed vara olika effektiva, men valet av skurborste och kraften bakom skurborsten är nog inte obetydlig i sammanhanget när det gäller tvätteffektivitet på trätrall.

Undrar om någon orkat läsa ända hit…?
 
  • Gilla
  • Haha
GreenYoda och 9 till
  • Laddar…
S SusoDus skrev:
Nu börjar det bli lite nördigt här…
Något som förbrukas brukar betyda att det inte finns mer, men tvål och fettsyra är samma sak, fast i två olika skepnader beroende på vilket pH det är. Därmed tycker jag inte man kan säga att fettsyran ’förbrukats’. Tvål blir det vid basisk(högt) pH och fettsyra vid surt (lågt) pH.

Självs förtvålningen görs, som nämnts tidigare med kaliumsalt och triglycerider (som är en ester av glycerol och tre fettsyror) och tvålen blir då kalium-saltet av fettsyran.
Vid surt pH sitter det istället en vätejon på samma plats som kaliumjonen, alltså är själva grundstrukturen i fettsyran intakt.

Olika såpor innehåller olika grader av förtvålning och vattenhalt och borde därmed vara olika effektiva, men valet av skurborste och kraften bakom skurborsten är nog inte obetydlig i sammanhanget när det gäller tvätteffektivitet på trätrall.

Undrar om någon orkat läsa ända hit…?
Fast det stämmer inte heller. Vid vattenlösning "sitter" varken en metalljon eller vätejon på någon specifik plats, utan högst troligen diffunderar vattenmolekyler in och ut och vätebinder till coo- gruppen.

I torrt tillstånd ja, då bildas väl en kristallin massa med hårdare association mellan jonerna.


Oljan (vegetabiliskt eller animaliskt fett) består istället av en triglycerid med en fast (kovalent) bindning mellan fettsyrorna och glycerol.



Trivia: smörjfett, ex litiumfett är en tvål, dvs salt av fettsyror.
 
  • Gilla
Jo1234 och 3 till
  • Laddar…
S SusoDus skrev:
Olika såpor innehåller olika grader av förtvålning och vattenhalt och borde därmed vara olika effektiva, men valet av skurborste och kraften bakom skurborsten är nog inte obetydlig i sammanhanget när det gäller tvätteffektivitet på trätrall.
Just det som man tvättat här är väl något som i hög grad går att åtgärda med just vatten och borste. (vilket väl till stor del kan förklara att skillnaden inte blir så stor mellan produkterna)

Visst är det skillnad på en bättre och en sämre såpa i andra sammanhang. Det lär man dock se mycket bättre i ett annat typ av test.

Jag vill mena att de snarare har testat i vilken utsträckning som ytlig, mekanisk tralltvätt är beroende av valet av tillsatt rengöringsmedel, än vilken såpa som är den bästa.
Och svaret på det är förhållandevis lite.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hapazard skrev:
Oljan förbrukas inte av förtvålning utan går från att vara bundet till glycerol (en triglycerid) till fria fettsyror. De fria fettsyrorna borde definitivt kunna impregnera och även härda med varandra.
Visst gör de det!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Bikarbonat, och Ättika skyndar på förloppet men det är ganska skönt att vanlig såpa fungerar utmärkt. Man måste inte krångla till det.

Bra med infon om att Grumme grönsåpa har parfym och färgämne, det känns klart onödigt så det ska jag nog skippa framöver
 
Claes Sörmland
Har inte all industrisåpa från träindustrin färgämne och parfym? Det är väl mer nischprodukter som t ex linoljesåpa som inte har det.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bikarbonat, och Ättika skyndar på förloppet men det är ganska skönt att vanlig såpa fungerar utmärkt. Man måste inte krångla till det.

Bra med infon om att Grumme grönsåpa har parfym och färgämne, det känns klart onödigt så det ska jag nog skippa framöver
Bikarbonat + ättika är ett annat "mirakelmedel" som sprids i bloggosfären. Men, hur är det tänkt att fungera rent kemiskt? Blanda ett surt och ett basiskt medel för att hamna någonstans mitt emellan? Varför?
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
S SusoDus skrev:
Nu börjar det bli lite nördigt här…
Något som förbrukas brukar betyda att det inte finns mer, men tvål och fettsyra är samma sak, fast i två olika skepnader beroende på vilket pH det är. Därmed tycker jag inte man kan säga att fettsyran ’förbrukats’. Tvål blir det vid basisk(högt) pH och fettsyra vid surt (lågt) pH.

Självs förtvålningen görs, som nämnts tidigare med kaliumsalt och triglycerider (som är en ester av glycerol och tre fettsyror) och tvålen blir då kalium-saltet av fettsyran.
Vid surt pH sitter det istället en vätejon på samma plats som kaliumjonen, alltså är själva grundstrukturen i fettsyran intakt.

Olika såpor innehåller olika grader av förtvålning och vattenhalt och borde därmed vara olika effektiva, men valet av skurborste och kraften bakom skurborsten är nog inte obetydlig i sammanhanget när det gäller tvätteffektivitet på trätrall.

Undrar om någon orkat läsa ända hit…?
H hapazard skrev:
Fast det stämmer inte heller. Vid vattenlösning "sitter" varken en metalljon eller vätejon på någon specifik plats, utan högst troligen diffunderar vattenmolekyler in och ut och vätebinder till coo- gruppen.

I torrt tillstånd ja, då bildas väl en kristallin massa med hårdare association mellan jonerna.


Oljan (vegetabiliskt eller animaliskt fett) består istället av en triglycerid med en fast (kovalent) bindning mellan fettsyrorna och glycerol.



Trivia: smörjfett, ex litiumfett är en tvål, dvs salt av fettsyror.
Jag kan inte säga att jag hänger med i detaljerna, men det jag undrar över är om det finns fog för att säga att en viss såpa är fetare än en annan? Finns det fog för att anta att en fet såpa kan fungera som träskyddsmedel jämförbart med olja?

Att ett högre ph-värde ger starkare rengöringseffekt och att såpor kan skilja sig åt på den punkten, det är jag med på. Men allt snack om skillnad i fetthalt och att det går att impregnera bort vädrets påverkan på trä med hjälp av såpa, det ställer jag mig frågande till och skulle gärna vilja ha en vetenskaplig förklaring till hur det funkar!
 
  • Gilla
Jo1234 och 1 till
  • Laddar…
Jag har också undrat över det här med fetthalt i olika såpor och hade tänkt ta med uppgifter om det, men det verkar vara höljt i dunkel. Tror inte tillverkarna själva vet hur mycket fett den innehåller.

Mailade t ex till Västerbottensåpa som säger att deras såpa är överfettad:

"Byggahus.se håller på att testa olika typer av såpa för trallrengöring. Jag ska skriva om er Västerbottensåpa som ni säger är överfettad. Vad betyder det att den är överfettad? Har ni uppgifter om fetthalt i såpan? Hur får ni den att bli överfettad?

Fick till svar:

"Hej! Så roligt att du hör av dig till oss ang såpor. Det är så att alla såpor och äkta tvålar baseras på någon sorts fett eller en blandning av olika fetter. Såpa kemiskt sett ett fettsyresalt och har en kemisk struktur som gör att den både är fet och vattenlöslig. Hur mycket fett som blir kvar efter förtvålningen beror på vilken typ av fett man använder. Olika fetter ger olika överfettning. Linoljesåpa och Västerbottenssåpa(raps) är överfettade såpor."
 
  • Gilla
fullhouse och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det beror på vad man menar med "fetare". Ett sätt att se det är att "fetare" betyder att fettsyrorna är mer mättade och längre i fettet som man gör såpa på. Sådan såpa blir fastare än om man kokar den på mindre mättat fett. Den kan t ex göras på djurfett som är fetare och historiskt gjorde man det genom att koka vedaska och djurfett till en sorts fast såpa, nästan som en tvål. Men sen när mindre mättat fett blev tillgängligt, ofta vegetabiliskt sådant så tog det över i den industriella såpaproduktionen.

Ett annat sätt att se termen "fetare" på är att det finns icke hydrolyserad fett (triglycerid) kvar som rest i såpan. Alltså att man har tillsatt mindre lut än vad som krävs för att allt fett ska förtvålas. Det kan också uppnås genom att man häller i fett i såpan efter produktion. Jag tror att det är detta man menar med "överfet såpa".

Nästa aspekt är om oljorna som man har kokat såpa på är torkande oljor eller inte, d v s om de har dubbelbindingar och därmed är omättade. T ex linolja är ju en torkande olja p g a triglyceriderna innehåller multipla dubbelbindningar (fleromättat fett) som korslänkar så att linoljan bildar en fernissa i närvaro av syre. Det kommer även att vara en egenskap för en såpa kokad på linolja. Medan ett djurfett (eller t ex kokosolja) som består av mättat fett till övervägande delen inte kommer att bilda en fernissa och dess såpa kommer heller inte att torka.

Gjorde en bild för att illustrera såpakokningens kemi:

Schematisk bild som visar kemisk omvandling från triglycerid till såpa med exempel på fettsyror.
 
  • Gilla
Pen och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dagens experiment:

Här är 0,5 dl (50 ml) Grumme såpa (gul):

Transparent vätska med små bubblor i ett genomskinligt glas ovanpå rutigt tyg, efter blandning av såpa och linolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här samma såpa två minuter senare med 1 msk (15 ml) rå linolja inblandad så att den ar blivit kraftigt överfet. Den bildar samma vita emulsion som jag med tiden får i min linoljesåpaflaska):

Vitaktig emulsion av såpa blandad med linolja, med synliga bubblor, i ett transparent kärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är den senare bättre för en trätrall eftersom den är överfet? Ingen aning men den fettar in mina händer snarare än torkar ut dem när jag testar.
 
  • Gilla
jarlh och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.