• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N
En bensindriven klippare låter mer men om man kör den på alkylatbensin luktar den i stort sett inte alls.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Saknar uppgift om de med drivning är fram eller bakhjulsdrivna.
Avgörande för mig är att en klippare driver med framhjulen.
 
Själv har vi Makitas gräsklippare DLM382z
Den tar 2x18V batterier (jag har 5 Ah versionen)

Funkar bra tycker jag: den tar en relativt torr gräsmatta på ca 400kvm på en laddning, är det mkt fuktigt kan jag behöva mellanladda. Eftersom jag har Makita i övriga verktyg så finns det reservbatterier - och jag tycker det är en bra lösning då batterierna är dyra så att kunna använda dom både för trädgård och verktyg är bra.

38 Cm klippbredd, så en lite mindre än dom i testet. Lätt att dra runt, väger <17kg. Den har en mulcherplugg, som man kan ta bort och ersätta med uppsamlaren om man vill.

Lite svag hjulupphängning (framhjulens har böjt sig när jag råkat köra in i träd tex), men det går att böja tillbaks. Enkelt med spak att ställa klipphöjden.
91 dBa i ljudnivå - behöver inga hörselskydd

Makitas blå och svarta batteridrivna gräsklippare DLM382z för 2x18V batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
debbo och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Saknar uppgift om de med drivning är fram eller bakhjulsdrivna.
Avgörande för mig är att en klippare driver med framhjulen.
Det stod ju i tabellen i testet ?

Självgående framdrivningUtan drivning, gräsklipparen är så lätt, smidig och kraftfull att det inte behövs någon framåtdriftJa, bakhjulstdrift med 5 olika hastigheterJa, bakhjulstdrift med 6 olika hastigheterJa, bakhulsdrift 3,7 km/hJa, bakhjulstrift med olika hastigheter

Vore intressant att veta varför framhjulsdrift är vitkigt ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det stod ju i tabellen i testet ?

Självgående framdrivningUtan drivning, gräsklipparen är så lätt, smidig och kraftfull att det inte behövs någon framåtdriftJa, bakhjulstdrift med 5 olika hastigheterJa, bakhjulstdrift med 6 olika hastigheterJa, bakhulsdrift 3,7 km/hJa, bakhjulstrift med olika hastigheter

Vore intressant att veta varför framhjulsdrift är vitkigt ?
Missade den raden helt 😳🫣
För att slippa dra i spaken till drivningen när man bökar runt buskar mm.
Fick låna en bakhjulsdriven för 22 år sen när min egen gick sönder, en sån vill jag aldrig ha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
Har en sådan här löjlig sak som komplement där roboten inte kommer åt:
Liten elektrisk handgräsklippare, lämplig för trånga utrymmen och underväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väldigt smidig på grund av sin litenhet, lätt att köra in under hängande växter.
Och det går i nödfall att klippa hela gräsmattan med den (men kräver några laddningar) ifall roboten inte funkar som den skall när man tar fram den på våren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Missade den raden helt 😳🫣
För att slippa dra i spaken till drivningen när man bökar runt buskar mm.
Fick låna en bakhjulsdriven för 22 år sen när min egen gick sönder, en sån vill jag aldrig ha.
Ah, du "vippar" den bara på bakhjulen då för att slippa drivningen: Men är det inte lika enkelt, eller tom enklare, om det finns en elektrisk spak eller knapp på handtaget då (vilket kanske inte fanns på gamla klippare då det ofta kopplades in mekaniskt nere på chassiet eller med en "tung" spak?)
 
Tack för ett bra test och tack @klaskarlsson för den kompletterande makitan, det var egentligen det enda testet saknade! 😅
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
N Nalleman64 skrev:
En bensindriven klippare låter mer men om man kör den på alkylatbensin luktar den i stort sett inte alls.
Men om man vänder uppochner på bensinklipparen för att göra rent den från gräsklipp så kommer den att ryka alldeles förfärligt mycket nästa gång man startar den …
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vore intressant att veta varför framhjulsdrift är vitkigt ?
Det är lättare att svänga med framhjulsdrift. Speciellt snäva svängar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
N
P pmd skrev:
Men om man vänder uppochner på bensinklipparen för att göra rent den från gräsklipp så kommer den att ryka alldeles förfärligt mycket nästa gång man startar den …
Om du lyfter den på rätt sätt ryker den inte.
Alltid lyfta den i framkant eller om du lyfter den från sidan alltid lyfta den så att förgasaren är uppåt.

 
Redigerat:
P pmd skrev:
Men om man vänder uppochner på bensinklipparen för att göra rent den från gräsklipp så kommer den att ryka alldeles förfärligt mycket nästa gång man startar den …
Se bara till att tändstiftet är uppåt så slipper du problemet med dom flesta klippare
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.