Att rensa ogräs mellan plattorna kan kännas motigt, men det finns mer eller mindre tråkiga och mer eller mindre effektiva metoder du kan använda. Byggahus.se har jämfört och testat 9 metoder för att sedan utse den bästa.

Du kan läsa artikeln här: Test: 9 metoder för att rensa ogräs mellan plattor
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
M
Blanda i cement i sanden som man häller i mellan plattorna, sopa bort överskottet och invänta nästa regn.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…

2. Ta bort ogräset med grästrimmer


Att ange kostnaden för en trimmer som en nackdel känns ju lite krystat! Vilken fastighetsägare har inte redan en trimmer för att hålla efter i trädgården?
 
wildeside
L Lutte skrev:

2. Ta bort ogräset med grästrimmer


Att ange kostnaden för en trimmer som en nackdel känns ju lite krystat! Vilken fastighetsägare har inte redan en trimmer för att hålla efter i trädgården?
Jag har ingen trimmer.
Brukar muta grannungarna när det behöver trimmas😂
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tycker att ni missa en typ av behandling! Nämligen roterande stålborste typ GLORIA MultiBrush speed control. Finns många olika märken och modeller.
 
  • Gilla
magnil och 2 till
  • Laddar…
Har en gammal kökskniv som jag brukar snitta runt med. Sen sopar jag bort skiten som lossnat.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
På nummer 7 så anges gratis motion som negativt?
 
wildeside
W whak skrev:
På nummer 7 så anges gratis motion som negativt?
Japp det är inte en ergonomiskt riktig arbetsställning, tungt, monotånt och smutsigt.😂
 
  • Haha
whak
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Tycker att ni missa en typ av behandling! Nämligen roterande stålborste typ GLORIA MultiBrush speed control. Finns många olika märken och modeller.
Aha, det låter intressant! Den vill jag också testa. Vi får uppdatera testet med denna vid ett senare tillfälle.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
W whak skrev:
På nummer 7 så anges gratis motion som negativt?
Ja där hade det blivit fel, men nu har jag ändrat. Tack för att du sa till!
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi inte några jättestora ytor med plattor/marksten men en vanlig morakniv fungerar bra att skära av ogräs som kommer upp mellan plattorna.
En välskött trädgård med stenbelagd gång, gräsmatta, en stor sten och terrass med utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och går man över med kniven en gång i månaden och tar det lilla som växt upp sen sist så är det inte ens ansträngande.
 
  • Gilla
Hustomtemor och 1 till
  • Laddar…
Jag kör oftast variant nr1. Mycket slit blir det och tyvärr håller det inte särskilt länge.

När jag blir riktigt less så har jag lagt till lite extra motion genom att börja plocka upp plattorna bit för bit för att verkligen kunna plocka bort rötterna mellan och under plattorna.

Efterlyser förresten ett test av hur man bäst får bort mossa och håller den borta från dansk sjöstensplattor. Har rejält ingrodd mossa på mina som högtryckstvätten inte ror på. Går jag på hårdare än vad jag redan gör så resulterar det bara i att jag skjuter bort stenarna från plattorna
 
  • Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Ett litet tips, ånga är också en effektiv ogräsborttagningsmetod
Mer eller mindre lika effektivt som gasol( ni hade dock en klen variant) men med mycket bättre säkerhet när det är eldningsförbud..
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Ogräs ättika fungerat bättre än det lät här. Sprutar först 2 vänder med ca. 1 vecka mellan. Sen räcker det att spruta där det har kommit upp igen, brukar ta 1 månad mellan behandlingarna. Har gått åt 50l i år, men då är detta på en kyrkogård. 30kr/l inte hundra kronor litern som det stod, vad var det för ättika för det priset? Hemma får gräset växa.
 
  • Wow
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.