Nissens
L Liljeros skrev:
Då blir det som i situationen i Göteborgs hamn, LO facket har tydligen monopol på att skriva kollektivavtal… men den situationen är rörig och visar helt klart på bristerna i den svenska modellen
Du tänker att det är bättre att ha många kollekivavtal på samma arbetsplats? 🙄
 
M
L Liljeros skrev:
Stämmer ganska bra överens med min bild av facket, man saknar helt kompass när det kommer till vilka frågor som är rimliga att driva. Dom fall jag stött på är riktiga lågvattenmärken.
Problemet för facket idag är att de är irrelevanta, alla arbetsgivare förstår att personalen är den viktigaste resursen för att man skall få in några pengar, så att behandla den dåligt är uselt för lönsamheten. Det finns inte många branscher där man enkelt kan ersätta personalen med vem som helst, offentliga sektorn verkar visserligen tro det, men det beror på att den ofta styrs av socialiser som leker brukspatroner då det är så de tror det går till att vara företagsledare för det är vad facket lär ut.

Detta gör att det inte finns mycket konflikter att hugga på, de får då försvara rötäggen och hålla på att driva meningslösa blockader för att visa att de faktiskt gör något och inte bara sliter byxbak för medlemmarnas pengar.
L Liljeros skrev:
Det enda det befäster är ju fackets position att primärt representera dom arbetsskygga och personal med högst tveksamt uppträdande…
Måste kännas fint för arbetskamraterna att deras pengar går till att kämpa för att ha kvar värdelösa personer på arbetsplatserna som alla hatar!

Hade facket haft någon som helst vettig ledning så hade man satsat på att på utveckla medlemmarnas kompetens istället så att de är anställningsbara även i framtiden och så att deras förädlingsvärde ökar. Det är i slutändan bara den nytta man gör som bestämmer lönen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
O
D Dilato skrev:
Din parentes säger allt..visst blir man lite varm och mysig i själen av att alla elbilsägare får sämre laddmöjligheter tack vare facket?
Tesla överlever nog att laddarna inte kommer i drift just nu...och kan väl i princip bara sälja laddarna till en extern part så blir blockaden olaglig???
Jag tror att du misstolkar parentesen. Om jag ska lägga en värdering på att facken förhindrar utbyggnaden av laddstationer så är det något som alla förlorar på, både Tesla, facken och alla elbilsförare.
Alltså ännu ett exempel på där fackens stridsåtgärder drabbar 3:e part, lite som de 20-talet uppsagda arbetarna på fabriken i Vetlanda som jag brukar tjata om.

Men ändå, det här är en åtgärd som jag inte tror att Tesla kan komma runt, jag tror inte att de kommer sälja laddstationerna till en extern part. Superchargers är en för stor del av Teslas ekosystem och deras USP.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tänker att det är bättre att ha många kollekivavtal på samma arbetsplats? 🙄
Transport har väl i princip inga representanter på arbetsplatsen så det är ju minst sagt rörigt…
 
Nissens
L Liljeros skrev:
Transport har väl i princip inga representanter på arbetsplatsen så det är ju minst sagt rörigt…
Trodde min fråga endast kunde ge ett ”ja” eller ”nej” svar…
 
D djac skrev:
Det finns gott om arbetsgivare, exempelvis privata skolor, som gör det mycket svårt för deras anställda att sköta läkare och tandläkare, i de sammanhangen är detta en mycket viktig punkt.

Det är samhällsekonomiskt dåligt om befolkningen missköter hälsa och tandhälsa pga dåliga arbetsvillkor, eventuella konsekvenser fördyrar och försämrar vården för alla.
Det är lika besvärligt på kommunala skolar med kollektivavtal kan jag bekräfta genom närstående som är lärare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte vad du hade hoppats på, men själv tycker jag det känns relevant vad en part i frågan har att säga om saken snarare än någon random VVS-snubbe som blev fackligt aktiv för mindre än sex månader sedan
Jag tycker, till skillnad från dig, att det är relevant vad alla insatta har att säga om saken. Men om du rackar ner på uttalanden från ena sidan får du ju finna dig i att andra rackar ner på uttalanden som du länkar till.

Men jag kan inte tycka att det har varit någon storm och inte heller att något har ändrats på senare tid, så jag kan inte tycka att det Musk säger där är något väsentligt.

Nu kan jag inte läsa själva debattartikeln länge men det står i alla fall inte att Lars Jonsson blev fackligt aktiv i höstas utan att han började jobba på Byggnads då, fackligt aktiv kan han ju ha varit mycket länge och är väl snarast normalt för de som börjar jobba på facket centralt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
L Liljeros skrev:
Blir väl som vanligt med alla sympatiåtgärder, dom som primärt drabbas är 3e eller 4e man utan möjlighet att utöva påtryckningar på Tesla.
Naturligtvis kan alla elbilsägare utöva påtryckningar på Tesla. Det är bara att sätta igång och skriva debattartiklar, demonstrera, framträda i media osv. Alla företag påverkas av massiv kritik från deras presumtiva kunder.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mnils skrev:
Problemet för facket idag är att de är irrelevanta, alla arbetsgivare förstår att personalen är den viktigaste resursen för att man skall få in några pengar, så att behandla den dåligt är uselt för lönsamheten. Det finns inte många branscher där man enkelt kan ersätta personalen med vem som helst, offentliga sektorn verkar visserligen tro det, men det beror på att den ofta styrs av socialiser som leker brukspatroner då det är så de tror det går till att vara företagsledare för det är vad facket lär ut.
Nej, alla arbetsgivare inom det privata näringslivet förstår verkligen inte att personalen är den viktigaste resursen utan anser att det lätt går ersätta personalen med andra personer. För om det vore som du skriver så hade det inte förekommit trafficking och exploaterande av anställda på byggen, inom städning, bärplockning osv. För det är av den anledningen det finns en aktuell tråd i forumet om byggarbetare som sover i kundens dyra soffa, använder kundens badhanddukar som täcke och äter kundens mat, allt utan lov.
M mnils skrev:
Hade facket haft någon som helst vettig ledning så hade man satsat på att på utveckla medlemmarnas kompetens istället så att de är anställningsbara även i framtiden och så att deras förädlingsvärde ökar. Det är i slutändan bara den nytta man gör som bestämmer lönen.
Men facket gör ju just det.
Om din arbetsplats har kollektivavtal ökar dina möjligheter att regelbundet uppgradera din kompetens. I det så kallade utvecklingsavtalet, som finns som en del av de flesta kollektivavtal, framgår att det är viktigt att de anställda ges möjligheter till vidareutveckling av sina yrkeskunskaper.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-kompetensutveckling
Bestämmelser om vidareutbildning kan dock finnas i kollektivavtal. Till exempel skorstensfejare har efter grundutbildning möjlighet att läsa en vidareutbildning till teknikerexamen. Själva grundutbildningen är ett krav för att få arbeta som sotare och regleras i såväl lag som kollektivavtal. Vidareutbildningen är ett krav för dem som vill arbeta med brandskyddskontroll.
Även optiker har enligt kollektivavtal rätt till vidareutbildning, en rätt som enligt Optikerförbundet inte utnyttjas allt för ofta.
Företaget ska utforma en plan för kompetensutveckling i samråd med fackklubben och följa upp den kontinuerligt. Det ska också fungera som ett strategiskt verktyg för arbetsgivaren med syfte att utveckla verksamheten och stärka företagets konkurrenskraft.
https://alltomarbetsmiljo.se/guiden/vem-far-utbilda-sig-vidare
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis kan alla elbilsägare utöva påtryckningar på Tesla. Det är bara att sätta igång och skriva debattartiklar, demonstrera, framträda i media osv. Alla företag påverkas av massiv kritik från deras presumtiva kunder.
Men av någon konstig? anledning så verkar de inte göra det i någon vidare omfattning. Varför tror du?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Du tänker att det är bättre att ha många kollekivavtal på samma arbetsplats? 🙄
Naturligtvis finns det flera kollektivavtal på samma arbetsplats. Hur kan man inte förstå det?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Men av någon konstig? anledning så verkar de inte göra det i någon vidare omfattning. Varför tror du?
Håller du med mig eller Liljeros om det är möjligt resp. omöjligt för 3:e och 4:e man som drabbas att utöva påtryckningar på Tesla?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Håller du med mig eller Liljeros om det är möjligt resp. omöjligt för 3:e och 4:e man som drabbas att utöva påtryckningar på Tesla?
Jag har inte reflekterat alls i den frågan. Mer observerat att intresset från t.ex. Teslaägare ( och elbilsägare generellt) att stötta IF Metall verkar väldigt svagt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker, till skillnad från dig, att det är relevant vad alla insatta har att säga om saken. Men om du rackar ner på uttalanden från ena sidan får du ju finna dig i att andra rackar ner på uttalanden som du länkar till.

Men jag kan inte tycka att det har varit någon storm och inte heller att något har ändrats på senare tid, så jag kan inte tycka att det Musk säger där är något väsentligt.

Nu kan jag inte läsa själva debattartikeln länge men det står i alla fall inte att Lars Jonsson blev fackligt aktiv i höstas utan att han började jobba på Byggnads då, fackligt aktiv kan han ju ha varit mycket länge och är väl snarast normalt för de som börjar jobba på facket centralt.
Att Lars skulle vara insatt får stå för dig, av det jag läste i hans ”debattartikel” var det bara en massa fackliga plattityder och rena påhitt.

Att få Elon Musks bild håller jag fortsatt högre. Uppenbarligen är inte problemen större för Tesla i nuläget än att man i den högsta ledningen inte märker av det. Men givetvis skulle det sitta långt inne för Elon att erkänna att det sved, så man får ju ta den informationen med en rejäl skopa salt oavsett.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis kan alla elbilsägare utöva påtryckningar på Tesla. Det är bara att sätta igång och skriva debattartiklar, demonstrera, framträda i media osv. Alla företag påverkas av massiv kritik från deras presumtiva kunder.
Hur många tror du tycker det är välinvesterad tid, även om man skulle råka vara extremt vänligt inställd till LO?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.