Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför tror du att det gäller koncerninformation? Vad jag förstår gäller det just den arbetsplatsen.
För att det är ju det facken ska lämna in stämningen för.
De vill (enl artikeln hos TCO) veta hur koncern neddragningen kommer att påverka det lokala bolaget.
Nu har ju just Uppsala tokvägrat, men oavsett är det ju inte säkert att Uppsala bolaget får veta nått fören det ev kommer en "ni behöver dra ned X% på kostnaderna" från koncernen, och innan dess har ju Uppsala något att lämna ut enl mbl §19.
Eller så är det hur jag har uppfattat vad hela ev kommande stämning går ut på
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nu kan jag inte läsa DI,
Tyvärr kan inte jag det heller. Men jag tror informationen i Arbetsvärlden-artikeln kan räcka till detta avsnitt.
M MrDizzy skrev:
men TCO artikeln missar den ganska viktigt detalj.Det är inte mbl paragraf 19 ... det är paragraf 19a.
Visst det är bara en detalj men ändå
De kanske ser 19a som en del av 19. Oavsett är det faktiskt dåligt av dem att inte skriva rätt.

Men vad som gäller är tydligt oavsett stavfel i tidningsartiklar. Speciellt som man i artikeln citerar hela innehållet i §19a:
Bild av en sektion från Medbestämmandelagen som beskriver arbetsgivarens skyldigheter att informera arbetstagarorganisationer fortlöpande enligt paragraf 19a.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MrDizzy skrev:
Sen har jag läst på domarna som finns på lagen.nu om just paragraf 19
Där ser jag inget som tar upp frågan om en arbetsgivare har skyldighet att lämna ut information till ett fackförbund under pågående konflikt
Skyldigheten är inte begränsad av om det finns en konflikt. Det känns ganska rimligt att informationsbehovet inte är mindre viktigt då. Snarare är det väl tvärt om.
M MrDizzy skrev:
Hade det inte förelegat konflikt, är frågan om de lokala bolagen har skyldighet att delge den information som facken efterfrågat då de lokala bolagen ev inte har den informationen
Oavsett om facken har efterfrågat något eller inte säger lagen att arbetsgivaren
"skall fortlöpande hålla arbetstagarorganisationer som har medlemmar som är arbetstagare hos arbetsgivaren underrättade"

Naturligtvis kan inte facket få information om det inte finns någon. Men det verkar knappast vara fallet här.
M MrDizzy skrev:
Visst informationen är av generell natur som också så avses enl mbl §19 ... men frågan är då om den kommande stämningen är riktat mot rätt nivå inom Teslas Sverige organisation.
Det lär vi få se. Om det kommer någon stämning...
M MrDizzy skrev:
Intressant intressant.
Det finns en poäng att varna om konsekvenser om motparten inte gör som man vill. Det är väl en utmärkt metod om man dessutom anser sig ha lagstöd för sin begäran. Tesla Uppsala lär knappast ha något att förlora på att lämna ut samma info som andra företag gjort/gör. Snarare tvärtom.

Fast det finns ganska många som inte ser vad Tesla skulle förlora på att teckna kollektivavtal. I denna konflikt tas det hela tiden nya grepp. Tesla Uppsala har väl något skäl att vägra kan jag tro. Så vem vet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir nog inte så spännande tyvärr. Jag ser det mer som en taktik från fackens sida
Varför skriver folk "fackens" det är väl bara ett "fack" IF Metall som är inblandat?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
att få uppmärksamhet och smutskasta Tesla.
Fast i detta fallet hävdar IF Metall att det har begåtts ett lagbrott. Som IF Metall har drabbats av. Och tydligen överväger anmäla/driva i domstol för att rätta till. Enl IF Metall alltså.
Att då IF Metall skulle låta bli att anmäla för att undvika uppmärksamhet och undvika att den utpekade brottslingen smutskastas känns väldigt konstigt.
Men visst har du en poäng i att de kanske söker uppmärksamhet.

Förra gången var det Tesla som gick till domstol, nu är det IF Metall. Uppmärksamhet har nog båda sidor fått redan.

Huruvida det är smutskastning eller inte tycker jag ör oklart. Har Tesla Uppsala gjort fel har satt sig själva i skiten utan IF Metalls inblandning. Får Tesla Uppsala rätt i domstol är det väl motsatsen till smutskastning. Då hamnar väl istället skiten på IF Metall.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Varför skriver folk "fackens" det är väl bara ett "fack" IF Metall som är inblandat?

Fast i detta fallet hävdar IF Metall att det har begåtts ett lagbrott. Som IF Metall har drabbats av. Och tydligen överväger anmäla/driva i domstol för att rätta till. Enl IF Metall alltså.
Att då IF Metall skulle låta bli att anmäla för att undvika uppmärksamhet och undvika att den utpekade brottslingen smutskastas känns väldigt konstigt.
Men visst har du en poäng i att de kanske söker uppmärksamhet.

Förra gången var det Tesla som gick till domstol, nu är det IF Metall. Uppmärksamhet har nog båda sidor fått redan.

Huruvida det är smutskastning eller inte tycker jag ör oklart. Har Tesla Uppsala gjort fel har satt sig själva i skiten utan IF Metalls inblandning. Får Tesla Uppsala rätt i domstol är det väl motsatsen till smutskastning. Då hamnar väl istället skiten på IF Metall.
Jag uppmärksammar mer att det hamnar överallt i media, det är nog det facket/facken önskar.

TM blev ju "tvungna" att gå till domstolen gällande bl.a reg.skyltarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är Tesla Uppsala ett eget bolag eller är det bara en del av TM Sweden?

Alltså, om låt oss säga Telia varslar om neddragningar, kommer facket att springa till varje enskild Telia-butik och begära att dom ska veta hur ekonomin i moderbolaget ser ut?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag uppmärksammar mer att det hamnar överallt i media,
Noterar det oxo. Enig.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
det är nog det facket/facken önskar.
Kanske det. Men jag vet inte riktigt vad det spelar för roll för parterna vad utomstående tycker i denna konflikt. Som jag förstått saken är parterna väldigt fokuserade på vad de själva vill. Och i ganska liten grad på vad utomstående tycker. De behöver nog inte bry sig.

Den som säljer sin bil eller går ur facket på grund av konflikten har nog redan fattat sitt beslut. Och det är nog så få att varken Tesla eller IF Metall påverkas. Så jag noterar samma sak som du. Men jag är inte så säker på att just IF Metall vill att saken skall synas i media.

Vad TCO och tidningen Arbetsvärlden anser i stort om konflikten vet vi ju inte. Men man kan ju gissa.😇
Naturligtvis är de minst lika intresserade av hur det går som vi på forumet är. Att Arbetsvärlden skriver om saken är väl ganska naturligt. Det är ju liksom deras bransch, även om TCO och IF Metall är ganska olika. Övriga media tycker jag har tappat intresset ganska rejält.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
TM blev ju "tvungna" att gå till domstolen gällande bl.a reg.skyltarna.
Jo det brukar ju heta så. IF Metall är säker "tvungna" att gå till domstol om man frågar dem.🙄
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Noterar det oxo. Enig.

Kanske det. Men jag vet inte riktigt vad det spelar för roll för parterna vad utomstående tycker i denna konflikt. Som jag förstått saken är parterna väldigt fokuserade på vad de själva vill. Och i ganska liten grad på vad utomstående tycker. De behöver nog inte bry sig.

Den som säljer sin bil eller går ur facket på grund av konflikten har nog redan fattat sitt beslut. Och det är nog så få att varken Tesla eller IF Metall påverkas. Så jag noterar samma sak som du. Men jag är inte så säker på att just IF Metall vill att saken skall synas i media.

Vad TCO och tidningen Arbetsvärlden anser i stort om konflikten vet vi ju inte. Men man kan ju gissa.😇
Naturligtvis är de minst lika intresserade av hur det går som vi på forumet är. Att Arbetsvärlden skriver om saken är väl ganska naturligt. Det är ju liksom deras bransch, även om TCO och IF Metall är ganska olika. Övriga media tycker jag har tappat intresset ganska rejält.

Jo det brukar ju heta så. IF Metall är säker "tvungna" att gå till domstol om man frågar dem.🙄
Facken använder media delvis för att mobilisera och för att locka nya medlemmar. Tesla har ju utmålats som fackens fiende nr 1 och påstås kunna ”hota” hela den svenska modellen.

I övrigt är det ganska lugnt i konflikten just nu. Tesla vägrar ge med sig och facken kommer aldrig ge upp…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är Tesla Uppsala ett eget bolag eller är det bara en del av TM Sweden?
Vet ej.
D Dilato skrev:
Alltså, om låt oss säga Telia varslar om neddragningar, kommer facket att springa till varje enskild Telia-butik och begära att dom ska veta hur ekonomin i moderbolaget ser ut?
Normalt informeras facken enl §19 mm vid regelbundna möten på olika nivåer inom företaget/koncernen.

Telia fungerar på det normala sättet. Telia har (ett antal) kollektivavtal sedan mycket länge. De har rutiner för hur fackklubbarna informeras. Det blir väldigt mycket enklare och mindre arbete att på eget initiativ informera periodiskt och vid behov än att svara på frågor. För övrigt sitter tre arbetstagarrepresentanter i Telias styrelse.

Dvs Telia informerar alla inblandade fack i så god tid att de inte behöver springa och fråga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
O O skrev:
Tyvärr kan inte jag det heller. Men jag tror informationen i Arbetsvärlden-artikeln kan räcka till detta avsnitt.

De kanske ser 19a som en del av 19. Oavsett är det faktiskt dåligt av dem att inte skriva rätt.

Men vad som gäller är tydligt oavsett stavfel i tidningsartiklar. Speciellt som man i artikeln citerar hela innehållet i §19a:
[bild]
Av det kan vi sluta oss till att det finns anställda hos Teslaverkstaden i Uppsala som är medlemmar i Metallarbetarförbundet, antar jag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
O O skrev:
Varför skriver folk "fackens" det är väl bara ett "fack" IF Metall som är inblandat?
Åtminstone Elektrikerförbundet har blandat sig i också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hade det varit något annat område hade det kallats mobbing eller utpressning, men i Sverige kallas det "den Svenska modellen".
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
O O skrev:
Vet ej.

Normalt informeras facken enl §19 mm vid regelbundna möten på olika nivåer inom företaget/koncernen.

Telia fungerar på det normala sättet. Telia har (ett antal) kollektivavtal sedan mycket länge. De har rutiner för hur fackklubbarna informeras. Det blir väldigt mycket enklare och mindre arbete att på eget initiativ informera periodiskt och vid behov än att svara på frågor. För övrigt sitter tre arbetstagarrepresentanter i Telias styrelse.

Dvs Telia informerar alla inblandade fack i så god tid att de inte behöver springa och fråga.
Men om bolaget inte har några planer på neddragningar finns ju inget att rapportera som rör deras medlemmar. Det är kanske svaret facket får av TM!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Åtminstone Elektrikerförbundet har blandat sig i också.
Inte i IF Metalls eventuella stämning, som saken gällde, vad jag vet. Eller har du mer info?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men om bolaget inte har några planer på neddragningar finns ju inget att rapportera som rör deras medlemmar. Det är kanske svaret facket får av TM!
Så som du skriver är det inte formulerat i lagen.
Det som skall informeras om är företagets verksamhet och personalpolitik. Lagstiftaren ansåg antagligen att detta rörde medlemmarna. Men oavsett hur det är med den saken är det vad lagen kräver.
Utklipp av text från lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL), paragraf 19a, som beskriver arbetsgivares skyldigheter att informera arbetstagarorganisationer om verksamheten och personalpolitiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.