N Niq skrev:
Klart man inte kan ta på sig att vara språkrör för företaget men man ska ju inte kunna bli stämd för att man rapporterar om fel och brister som påverkar säkerheten för konsumenter eller dom anställda. Ja Seriösa företag förhåller sig naturligtvis till lagar regler o standarder och för dom är det ju inget problem att deras anställda får berätta om brister för dom fixar problemen istället för att dölja dom.
hur vet du att bolaget ska stämma folk och vinna pga detta? Funkar lite olika i Sverige och usa.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
hur vet du att bolaget ska stämma folk och vinna pga detta? Funkar lite olika i Sverige och usa.
Det vet jag inte. Men det verkar ju höra till oseriösa företag att försöka tysta dom anställda. Jag tycker inte att vi bör låta företagen ta med sig dom dåliga sakerna hit. Att tysta alla anställda i alla led är ett steg i fel riktning tycker jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
hur vet du att bolaget ska stämma folk och vinna pga detta? Funkar lite olika i Sverige och usa.
Det stannar nog med en förlikning och ett avtal tidigt i "tvisten" , med tystnadsplikt om avtalets innehåll förstås.

Vet inte om brustna länkarmar är en skandal eller såpass ovanligt att det får passera. Länkarmar brister ju konstigt nog aldrig av under färd, utan efter körning när bilen står stilla.

Räcker det med att ändra i nyproduktion och byta på de bilar som havererar?
Men Tesla vill vårda imagen och statusen även på äldre teslabilar genom att tysta ner.

Vi fick bromsservo/hydraulik utbytt på "kampanj" i samband ned ett annat problem, utan att vi fått reda på att bromsarna kan sluta fungera under färd.
Fransk bil.
 
N Niq skrev:
Det vet jag inte. Men det verkar ju höra till oseriösa företag att försöka tysta dom anställda. Jag tycker inte att vi bör låta företagen ta med sig dom dåliga sakerna hit. Att tysta alla anställda i alla led är ett steg i fel riktning tycker jag.
Se
 
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pudel nr 1 hälsningar IF Metall.
[länk]
Roligast var nog att läsa kommentarsfältet. :D
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Men om man (Tesla) inte åtgärdar utan mörkar kända fel som i beskrivs artikeln ovan, och mekanikern inte får berätta om det till utomstående blir det ju farligt på riktigt.

För övrigt finns det ingen teslaverkastad i Svedala 😉
Tja, nu ska vi väl gärna inse att det är många bilföretag som mörkar sina brister.
VAG-koncernen mörkade väl dieselgate så länge som möjligt.
Och vad gäller VAG så hade ju även de ett otroligt problem med sina länkarmar i flera år i slutet av 90-talet tills de fick till det i början av 2000-talet.

Nä, jag tror inte att Tesla mörkar sina problem mer än andra biltillverkare. Alla mörkar helt enkelt allt de kan, det funkar helt enkelt så.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
F
1a maj firades av många Teslaägare med lättnader av Teslas blockad!
IF Metalls att deras blockad med syfte att få Tesla att teckna kollektivavtal, har istället gynnat ett gäng andra bolag som också saknar kollektivavtal. De har fått mer att göra då de får reparera Teslabilar under tiden som bolag med kollektivavtal ej får göra reparationer och därmed tappat kunder.

Enligt DI så är det nu fritt fram att reparera krock- och plåtskador samt tekniska fel som har dykt upp efter att fabriksgarantin gått ut. Det är denna typ av ärenden som ofta sköts av försäkringsbolag. Rena garantiärenden sköts av Tesla.

– Vi ser alltid över våra olika konfliktåtgärder och vi har märkt att försäkringsbolag lägger ut den här typen av verkstadsjobb på verkstäder som helt saknar kollektivavtal och vi vill ju såklart inte att våra konfliktåtgärder och vår blockad ska gynna sådana verksamheter, säger Jesper Pettersson som är pressansvarig på IF Metall.

https://www.di.se/nyheter/if-metall-lattar-pa-tesla-blockaden-forsta-maj/
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, nu ska vi väl gärna inse att det är många bilföretag som mörkar sina brister.
Absolut. Allt för imagen.
Biltillverkarna till och med byter grejer på din bil utan att varken tala om det i förväg eller ta betalt.
Man kan tex inte gå ut brett och tala om att i sällsynta fall slutar bromsarna fungera. Man byter grejer i tysthet.
Mikael_L Mikael_L skrev:
VAG-koncernen mörkade väl dieselgate så länge som möjligt.
Klart man förnekar att man fuskar så länge det går och sen förnekar att man kände till det. 🤪

Hela grejen var det väl en quick fix för att hålla tidsplanen när VAG lanserade någon ny modell, för det var ju ett onödigt fusk.
Ingenjörerna löste ju problemet till slut bara det fick tid att jobba med mappningen av motrorstyrparametrarna, fast det blev mycket dyrare än om de inte fuskat…i alla fall för bilindustrin som helhet.

När ska man sluta fuska om man väl börjat fuska?
Man lade väl helt enkelt hellre pengar på nya bilmodeller än motorutveckling.

Att dieselgate blev så stort berodde inte bara på VAGs fusk.
Det var ingen hemlighet att den gamla mätstandarden stämde dåligt med utsläppen vid verklig körning.
Dieselgate förändrade världen.
Utan Dieselgate kanske vi forfarande kört dieselbilar. Kanske Dieselgate var bra för elbilsutvecklingen?

Tesla hade inte haft så stor konkurrens och sluppit säga upp folk nu pga konkurrensen hårdnar.
 
JanneJanne123
Skärmdump av en nyhetsartikel om tjänstemannafacket Unionens varsel i en konflikt med Tesla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Att de orkar
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
O
Minns ni IF Metalls förbundsjurist som fick sparken för ett tag sen? Alltså han som körde Tesla, han som IF Metall betalat lön till under två års studier då han knappt tog några högskolepoäng samt han som hade en del tveksamma sidoverksamheter som stod i konflikt hans anställning.

Iallafall, en ersättare ska rekryteras och nu har IF Metall som krav att personen ska ha juristexamen:
https://da.se/2024/04/if-metall-soker-ny-forbundsjurist-kravet-juristexamen/
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Förutsättningarna att klara sig ekonomiskt i Sverige har varit goda, även om arbetsmarknaden har haft kollektivavtal.

[bild]
Det intressanta är att detta var då de flesta damer var hemmafruar, uppfostrade barnen, gängkriminalitet bar noll och knogjärn och kungfu, serietidningar var det det värsta vi hade. Tack snälla sossar som jagade ut alla i arbetslivet, lämnade barnen till nyskapade dagis, fritids och helt rubbade saker som plötsligt behövdes -fritidsgårdar och symptombehandlig på början till det helvete vi ser idag. 60 talet var bäst, allt var lagom.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
H hemix skrev:
Det intressanta är att detta var då de flesta damer var hemmafruar, uppfostrade barnen, gängkriminalitet bar noll och knogjärn och kungfu, serietidningar var det det värsta vi hade. Tack snälla sossar som jagade ut alla i arbetslivet, lämnade barnen till nyskapade dagis, fritids och helt rubbade saker som plötsligt behövdes -fritidsgårdar och symptombehandlig på början till det helvete vi ser idag. 60 talet var bäst, allt var lagom.
Ja, alla får tycka som man vill men låt oss bara säga att du har faktamässigt fel, sen skulle du kunna kika lite på omvärlden också för att ha lite referenspunkter.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Även om jag nånstans är helt emot konflikten som helhet så måste jag ändå säga att IF metall tagit ett kliv framåt i rimlighet då man faktiskt nu får laga sin Tesla på en verkstad med kollektivavtal, tidigare var det ju primärt Teslas utan som fanns att tillgå. Man slår dessutom nu mot själva verkstadsverksamheten primärt och inte kunderna. Sen kan det ju få tid innan detta får genomslag och Tesla har väl troligtvis då funnit en väg runt det. Är det bara Dekra som är ackrediterade för lyftbesiktningar i Sverige ?
 
L Liljeros skrev:
Även om jag nånstans är helt emot konflikten som helhet så måste jag ändå säga att IF metall tagit ett kliv framåt i rimlighet då man faktiskt nu får laga sin Tesla på en verkstad med kollektivavtal, tidigare var det ju primärt Teslas utan som fanns att tillgå. Man slår dessutom nu mot själva verkstadsverksamheten primärt och inte kunderna. Sen kan det ju få tid innan detta får genomslag och Tesla har väl troligtvis då funnit en väg runt det. Är det bara Dekra som är ackrediterade för lyftbesiktningar i Sverige ?
Kiwa, Dematek gör det oxå, alla som besiktar lyftanordningar.

Visste ni att billyft kräver körtillstånd? Finns ingen regelrätt utbildning eller licensiering men då det är en lyftanordning måste de anställda få genomgång och körtillstånd för varje modell av lyft de har i sina lokaler.
 
  • Gilla
hemix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.