D djac skrev:
Kanske det men jag ser hellre att folk engagerar sig i det som händer på riktigt, även om man har olika åsikter och gör olika bedömningar, än att man är helt blind och döv i fyra år och sen röstar baserat på några facebookinlägg, oftast instigerade av främmande icke vänligt sinnad makt.
Om media hade skrivit sanningen, varit ärliga och upplyst medborgarna om verkligheten hade det varit ännu bättre.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Undra om dom kommer strejka bort hela kassan innan dom ger sig 😎..
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 1 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om media hade skrivit sanningen, varit ärliga och upplyst medborgarna om verkligheten hade det varit ännu bättre.
Ja, det där var ju ett budskap rakt från Kreml, till exempel.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det där var ju ett budskap rakt från Kreml, till exempel.
Tycker du att media rapporterar högerpopulistiskt?
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tycker du att media rapporterar högerpopulistiskt?
Jag läser så mycket olika att jag inte kan säga så, jag kan också skilja på redaktionsmaterial och tex ledare och insändare, det är ofta där konspirationsteoretiker gör misstag. Det har studerats mycket och granskas löpande ur olika perspektiv så vi vet att svensk media gör ganska lite fel, om man inte tar med liverapporteringar, dvs då man inte hinner granska och bekräfta uppgifterna.

Gillar man alternativa fakta, dvs lögner, så finns det alternativmedia.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Undra om dom kommer strejka bort hela kassan innan dom ger sig 😎..
Problemet är att jag tror inte att if metall kan sluta. Det handlar enbart om prestige nu. När If metalls kassa är slut så kommer Lo börja betala. Börjar Lo's kassa sina och alla fackförbund inte kan betala mer då kommer sossarna rädda dem. Däremot vet jag inte hur envisa tesla är. vilken kassa de har och hur mycket Elon lägger sig i Sveriges problem. De har förvisso sagt att de har massa pengar. Men det kan lika gärna innebära att de inte alls har några problem.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
Undra om dom kommer strejka bort hela kassan innan dom ger sig 😎..
Ingen risk. De får ju in runt 150 miljoner kr i månaden i medlemsavgifter.
De har troligen även värdepapper och annat också som ger intäkter.

Fackförbunden är stabila kolosser.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Problemet är att jag tror inte att if metall kan sluta. Det handlar enbart om prestige nu. När If metalls kassa är slut så kommer Lo börja betala. Börjar Lo's kassa sina och alla fackförbund inte kan betala mer då kommer sossarna rädda dem. Däremot vet jag inte hur envisa tesla är. vilken kassa de har och hur mycket Elon lägger sig i Sveriges problem. De har förvisso sagt att de har massa pengar. Men det kan lika gärna innebära att de inte alls har några problem.
Om du är nyfiken på vad Elon kan tänkas spendera så är väl Twitter ett exempel, den svenska marknaden kommer aldrig bli värd i närheten av vad han betalat för sina principer i det fallet.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ingen risk. De får ju in runt 150 miljoner kr i månaden i medlemsavgifter.
De har troligen även värdepapper och annat också som ger intäkter.

Fackförbunden är stabila kolosser.
Det verkar som att den fackliga verksamheten regelmässigt går minus, men att den finansiella verksamheten räddar resultatet.
De har ett resultat i häraden 1/2 miljard SEK/år för sina fonder och papper.
En nedgång under pandemin, som för alla andra ...

https://www.ifmetall.se/globalasset...hetsberattelse/verksamhetsberattelse-2022.pdf

De skulle nog överväga att skrota den fackliga verksamheten, det vore ju ett sunt affärsmässigt beslut.
De flesta företag avvecklar ju de förlustbringande delarna.
 
  • Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Om du är nyfiken på vad Elon kan tänkas spendera så är väl Twitter ett exempel, den svenska marknaden kommer aldrig bli värd i närheten av vad han betalat för sina principer i det fallet.
Precis, det köpet ger ju en vink om hur den mannen kan tänkas fungera i huvet. :)

Men vad gäller Tesla så är han VD och har blygsamma 12% av aktiekapitalet, så jag tror att det finns andra ägare som ser på detta lite mer affärsmässigt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om media hade skrivit sanningen, varit ärliga och upplyst medborgarna om verkligheten hade det varit ännu bättre.
Du måste ju tänka på profiten!
 
D djac skrev:
Om du är nyfiken på vad Elon kan tänkas spendera så är väl Twitter ett exempel, den svenska marknaden kommer aldrig bli värd i närheten av vad han betalat för sina principer i det fallet.
Jo det är en klassisk affär. Som inte media var helt förtjust i.om jag minns rätt.
Jag tror att man aldrig kan veta hur Elon tänker. Hur mycket makt har han i praktiken? siffrorna säger en sak men ....
 
Det är det här med vem
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo det är en klassisk affär. Som inte media var helt förtjust i.om jag minns rätt.
Jag tror att man aldrig kan veta hur Elon tänker. Hur mycket makt har han i praktiken? siffrorna säger en sak men ....
Teslas största problem heter E.Musk .. varför? jo han twittrar/x:ar??) om nått skit (som han brukar göra) och helt plötsligt har de en PR katastrof på händerna.
Och summorna det rör sig om ... gör att den här konfliktens kostnader hamnar inte ens på dagordningen för Tesla.

Och ang hur mycket makt karln har ... ganska mycket tydligen även om aktieposterna inte motsvarar det.Och kollar vi vad det är för folk Musk har anställt i ledningen för Tesla ... tja låt mig säga så här ... de säker hellre Tesla totalt än låter något fack någonstans i värden få igenom ett KA.
Tyska facket har försökt med och misslyckats och de har inverkan på en betydligt större marknad än lilla Sverige.
Så hur LO/IF Metall resonerade här med att tro att de kan vinna ... tja iofs man KAN vinna 100tusen/mån i 25 år på Triss och det har nog större sannolikhet att hända än att LO/IF Metall får Tesla att skriva KA
 
Det blir spännande och se vad som händer. Facket kan inte sluta så där vet vi vad som händer. Men däremot Tesla är frågetecknet. Herr Musk har sagt nej. Så han kan säkert föreslå att man lämnar Sverige på något. Det är stor chans att facket kommer orsaka ett gäng arbetslösa.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det blir spännande och se vad som händer. Facket kan inte sluta så där vet vi vad som händer. Men däremot Tesla är frågetecknet. Herr Musk har sagt nej. Så han kan säkert föreslå att man lämnar Sverige på något. Det är stor chans att facket kommer orsaka ett gäng arbetslösa.
Nja, inte lämnar de landet. Kanske lägger de alla verkstadsanställda i eget bolag och tecknar avtal där. Annars lär de försöka trötta ut facke,t men de förstår nog inte att Stålmännen aldrig ger upp, de kommer kämpa in i det sista för sin heliga tro...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.