Ja då är det väl egentligen säkert att de lämnar Sverige. Trist för bilägarna.
Det är ju en existentiell fråga för facken så de kommer aldrig ge sig. Och det kommer helt säkert inte Tesla heller nu när de gått all-in med detta uttalande (från Musk om att inga kollektivavtal ska tecknas).
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Finns det några exempel där företag har lämnat Sverige i en liknande situation och finns det några exempel där företag har fått facken att backa?
 
Gick ingen bra för Toys R US.
Sen ska väl Mcdonalds "förlorat" i Danmark men hittar jag inget om det vid snabb googling. Läste det på Reddit. Men de är ju dock kvar i landet.
 
Ah fast toys r us signade väl kollektivavtal tillslut?
 
Jo fast de var ju rökta efter det.

Fast det var ju inte det du efterfråga. Jag passar.
 
  • Haha
Jogöwa
  • Laddar…
Haha, de var ju ändå i Sverige, med kollektivavtal i 20år.. deras fall var på grund av att de hamnade efter på andra fronter..
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det här är ju sjukt, kommer bli spännande att se Tesla stämma PostNord
 
  • Nyhetssajt rapporterar om strejk påverkar Tesla; inga nya registreringsskyltar, företaget kritiserar myndigheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
ajn82 och 8 till
  • Laddar…
Åter till Tesla, läste nu att Postnord planerar att inte dela ut registreringsskyltar till Tesla.

Inga nya bilar, skickas det via danmark/norge eller blir det straff på postnord. Statligt bolag som vägrar utföra sitt uppdrag?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det är ju inte vägran. Det är lagligt att strejka. Arbetsvägran är något annat.
 
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
USA har haft väldigt lite sådana territorium, främst är det Filippinerna, som blev Amerikanskt när Spanien avstod öarna åt USA efter Spansk-amerikanska kriget, det finns några områden till som har Amerikansk styre; Amerikanska Jungfruöarna, Amerikanska Samoa, Guam. USA har inte byggt eller utökat något imperium under 1900-talet (förutom Jungfruöarna som de köpte av Danmark 1916), utan bara avvecklat.
Jag håller med dig i stort, men vill ändå påpeka att du inte nämner Puerto Rico, som väl är det mest uppenbara fallet med ett område som styrs av USA, men som på något underligt sätt inte är en riktig del av USA.
 
Åter igen. Allt detta för något som är frivilligt att ansluta sig till eller att helt enkelt avstå..

Bet my ass.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Fast PostNord har ju ett avtal med Tesla som dom till synes inte klarar av att genomföra. Så visst finns det problem som inte bara går att rycka på axlarna på.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Fast PostNord har ju ett avtal med Tesla som dom till synes inte klarar av att genomföra. Så visst finns det problem som inte bara går att rycka på axlarna på.
Teslas problem i det avseendet är större. Tänk alla bilar de lovat leverera, laga och ladda.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju inte vägran. Det är lagligt att strejka. Arbetsvägran är något annat
Just post är ju särskilt reglerat, det kan man inte bara vägra leverans av.

PostNord har ju dessutom tagit duktigt betalt för att utföra en tjänst som dom nu inte utför.

Nästa steg blir väl att elektrikerna stänger levererans av el, sjukvården vägrar behandling av Teslas personal.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Det säger sig självt. Men min vinkel nu är att PostNord sätter sig i en märklig sitta där en stämning i mina ögon lär ligga och nära.

Bara för att Postnords personal strejkar så tror jag inte Postnord kan se sig helt fria att inte leverera det som är avtalat.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.