Installation av termostat med vita ledningar i C-terminalen och 24VAC adapterkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är bilden till den nya termostaten

Och de vita ledningarna i c terminalen är från 24VAC adapter
Termostat med teknisk informationsetikett och en bakomliggande 24VAC adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Ta bort trafon och ledningarna mot den det är inget du ska ha där. De övriga tre trådarna svart-blå-brun sitter rätt det enda som saknas är "bygeln" dvs en bit tråd som du kopplar mellan L och C1. Det blir alltså två under samma plint vid L och andra änden till C1.

Samtidigt kan du fixa till det lite mer hantverksmässigt också vid anslutningarna. Det ska inte sticka ut så mycket synlig koppar vid plintarna korta längden efter plintarnas djup.

Sen finns det en annan regel på forumet Bo mfl gillar inte att du tvinnar ändarna, bättre att du ordnar till dem efter skalning och ev klipp så de går in ändå. :)
 
  • Gilla
Slugge och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ta bort trafon och ledningarna mot den det är inget du ska ha där. De övriga tre trådarna svart-blå-brun sitter rätt det enda som saknas är "bygeln" dvs en bit tråd som du kopplar mellan L och C1. Det blir alltså två under samma plint vid L och andra änden till C1.


Samtidigt kan du fixa till det lite mer hantverksmässigt också vid anslutningarna. Det ska inte sticka ut så mycket synlig koppar vid plintarna korta längden efter plintarnas djup.


Sen finns det en annan regel på forumet Bo mfl gillar inte att du tvinnar ändarna, bättre att du ordnar till dem efter skalning och ev klipp så de går in ändå. :)
Men hur kopplar man bygeln mellan L och C1?

Okej, jag kommer fixa dem

Okej, det är bra att veta. Men om man tvinnar ändarna kan det påverka ledningarna på ett visst sätt?
 
Redigerat:
Tack alla, ni har varit duktiga och jag är mycket tacksam för era olika åsikter och jag har lärt mig mycket.
 
Men fortfarande har forumet inte fått reda på vad som regaleras med termostaten !

I så gott som alla villor med oljeeldning satt en sådan här i hallen. Den var för energibesparing och temperatur reglering av huset.
Den styrde cirkulationspumpen OnOff så man inte slösade med värme i framledningen när det inte behövdes som på sommaren. På vintern gick pumpen intermittent med en pendling av tempen i hallen med ± 1ºC

Har den samma uppgift i denna installation ??
 
Leif TS har angett byggår 1997 så knappast någon oljeeldning och inte heller den typen reglering av värmen. Här verkar ju dessutom finnas LK system med rumstermostater och ventiler.
 
GK100 GK100 skrev:
Leif TS har angett byggår 1997 så knappast någon oljeeldning och inte heller den typen reglering av värmen. Här verkar ju dessutom finnas LK system med rumstermostater och ventiler.
Då är det fortfarande konstig vad den styr.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Här är jävligt mycket oklart. Var tar ledarna vägen som är anslutna till termostaten (detta måste klargöras)? Varför ska du byta den? Vad har du för värmekälla i huset? LK termostaterna styr ju temperaturen i rummen, har du haft problem med värmen?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Såg nu att du har en Nibe F370. Den har inte suttit där sen huset byggdes, utan du har haft en annan värmekälla tidigare. Troligen har den här termostaten ingen funktion längre, men det går inte att säga utan att veta var den är ansluten i andra änden.
Kan ha varit en gammal on/off reglering till en cirkulationspump, gissningsvis.
 
L lordi skrev:
Såg nu att du har en Nibe F370. Den har inte suttit där sen huset byggdes, utan du har haft en annan värmekälla tidigare. Troligen har den här termostaten ingen funktion längre, men det går inte att säga utan att veta var den är ansluten i andra änden.
Kan ha varit en gammal on/off reglering till en cirkulationspump, gissningsvis.
Jag är inte säker men jag kommer kanske ringa elektriker för att komma hit och utreda vad den gamla termostaten styrdes.

Uppdatering: Den nya termostaten funkar ju bra att mäta rumstemperatur men jag är inte säker om det kan styras värme .....Jag kommer uppdatera era efter jag har fått mer information från elektriker. En modern termostat visar 20,5 grader på en upplyst skärm monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då har du ju åtminstone lyckats med vad som var trådens tema, vad den ev styr var ju trots allt lika oklart före som efter bytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.