Hej igen

Jag har fått den smarta termostaten jag beställde. Jag har mätt ledningarna som fanns i min gamla termostat. Svart är 236VAC, brun (0VAC) blå (0VAC). Jag har mätt mellan grön gul och andra ledningar. Men jag förstår inte varför det är 0VAC mellan grön-gul och brun. Eftersom jag hade en gammal termostat hade jag inte C- ledning så jag köpte en extern transformator 24 VAC från kjell & co. vilket jag använt att ansluta vid C-terminalen. Jag har anslutit den svarta och blåa ledningarna vid L och N terminaler. Jag anslöt inte gröngul men använde brun i W-terminalen men jag är väldigt osäker .. .Vad tycker ni om den bruna ledningen? De sa att W terminalen borde användas för ledningen från värme... Någon som kan hjälpa mig?
 
Ljus Ljus skrev:
Nu när du mätt och verifierat kan du koppla enligt #4.
En fråga som inte fått sitt svar än är vad den styr. Golvvärmen tycks ju styras via 24V LKstyrning.
Tycker du att golvvärme styrs via LK?
 
Förstår inte riktigt vad du menar.
Kan det vara att jag gjorde ett antagande utifrån bilderna. På en bild visades en rumstermostat från LK. En annan visade golvvärmecentralen med regulatorer på slingorna om jag inte minns fel. Förutsatte då att golvvärmen styrdes av rumsgivaren från LK.
 
tommib
M Mitchel skrev:
Hej igen

Jag har fått den smarta termostaten jag beställde. Jag har mätt ledningarna som fanns i min gamla termostat. Svart är 236VAC, brun (0VAC) blå (0VAC). Jag har mätt mellan grön gul och andra ledningar. Men jag förstår inte varför det är 0VAC mellan grön-gul och brun. Eftersom jag hade en gammal termostat hade jag inte C- ledning så jag köpte en extern transformator 24 VAC från kjell & co. vilket jag använt att ansluta vid C-terminalen. Jag har anslutit den svarta och blåa ledningarna vid L och N terminaler. Jag anslöt inte gröngul men använde brun i W-terminalen men jag är väldigt osäker .. .Vad tycker ni om den bruna ledningen? De sa att W terminalen borde användas för ledningen från värme... Någon som kan hjälpa mig?
Har du kopplat in en exten trafo i din nya termostat? Det verkar inte rätt, enligt anvisningarna du la upp tidigare skulle den gå på 230V.

Kan du ta en bild på vad du har gjort?

Golvvärmen styrs sannolikt via LK rumstermostaterna ja.

Jag tycker att du måste ta reda på vad den där andra termostaten styr. Vart går ledningarna.
 
Kopplingsmässigt kan du efter alla dina utredningar göra som det tidigt var uppe i #4 men sen är det som tommib skriver viktigt att veta vad den gamla termostaten styr.
 
tommib tommib skrev:
Har du kopplat in en exten trafo i din nya termostat? Det verkar inte rätt, enligt anvisningarna du la upp tidigare skulle den gå på 230V.

Kan du ta en bild på vad du har gjort?

Golvvärmen styrs sannolikt via LK rumstermostaterna ja.

Jag tycker att du måste ta reda på vad den där andra termostaten styr. Vart går ledningarna.
Jag är inte hemma nu men jag kommer ladda upp en bild senare.

Jag har kopplat den nya termostaten där jag hade Eberle thermostaten inte på LK rumstermostaten.
Jag har kopplat transformator eftersom den nya termostaten måste styrs av 24VAC vilket min gamla termostaten hade inte. 230VAC som är svart ledning får också kopplat till L terminalen på den nya termostaten. Min fråga är vad är den bruna ledningen då?
 
Lägg upp bilder innan du förstör dina grejer. Det du visade på första bilderna var ju en ersättare som drivs av 230 V dvs ingen trafo där. Är det nu annorlunda får du visa det istället.
 
GK100 GK100 skrev:
Kopplingsmässigt kan du efter alla dina utredningar göra som det tidigt var uppe i #4 men sen är det som tommib skriver viktigt att veta vad den gamla termostaten styr.
Ja, det är vettigt att utreda först vad eberle termostaten styr
 
GK100 GK100 skrev:
Rent utbyte kan du göra genom att koppla svart till L och blå till N sen om det är värme du styr bygel från L till C och brun till W. Vid kylfall ersätt C med C2 och W med Y.

Nu ska du ändå som etompau skrev göra en första koll så du har 230 V mellan svart -blå med brun lossad. Jorden kan du isolera om den inte har någon anslutning i nya.
Jag använde den här instruktionen alltså svart till L , blå till N . Men enligt till termostaten instruktioner, C och W måste också användas ( i mitt fall) och om du kommer ihåg jag hade 4 ledningar dvs svart, blå, brun och gröngul( som jag behöver inte användas i detta fall) det är därför jag använde transformator eftersom c terminalen behöver 24 VAC ledning... Och jag behöver ta reda på vad det är för W terminalen och den brun ledningen...jag hoppas att du förstår vad jag säger
 
Var har du fått det från att C behöver 24 V? För ersättning av gamla ska du lägga en bygel mellan L och C sen kopplar du brun till W. Enda du inte använder är gröngula jorden.

Men som sagt lägg in bilder på nuläget.
 
GK100 GK100 skrev:
Var har du fått det från att C behöver 24 V? För ersättning av gamla ska du lägga en bygel mellan L och C sen kopplar du brun till W. Enda du inte använder är gröngula jorden.

Men som sagt lägg in bilder på nuläget.
Okej, jag laddar bilden upp när jag kommer hem
 
Helt obegripligt vad som menas.
Upprepar ! Vad styrs av detta termostat?
I #16 hade du mätt 236 Vac på svart och 0 Vac på brun, men om du vrider på termostatet så det slår om, bör du få 236 Vac på brun ledare också om lasten ligger efter termostatet. Annars får du 0Vac på båda om lasten ligger för, men det är mer sälsynt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Helt obegripligt vad som menas.
Upprepar ! Vad styrs av detta termostat?
I #16 hade du mätt 236 Vac på svart och 0 Vac på brun, men om du vrider på termostatet så det slår om, bör du få 236 Vac på brun ledare också om lasten ligger efter termostatet. Annars får du 0Vac på båda om lasten ligger för, men det är mer sälsynt.
Intressant!! När jag vrider på termostaten får jag 234VAC mellan gröngul svart och 234VAC mellan gröngul -brun
 
M Mitchel skrev:
Intressant!! När jag vrider på termostaten får jag 234VAC mellan gröngul svart och 234VAC mellan gröngul -brun
Helt normalt, lasten är någonting på 230Vac troligen en cirkulationspump , kan också vara ett värmeelement.
 
GK100 GK100 skrev:
Var har du fått det från att C behöver 24 V? För ersättning av gamla ska du lägga en bygel mellan L och C sen kopplar du brun till W. Enda du inte använder är gröngula jorden.

Men som sagt lägg in bilder på nuläget.
Åh! Jag glömde att nämna att jag är inte elektriker och därför förstår jag inte när du säger att jag behöver lägga en bygel mellan L och C. Hur gör man det? Jag kommer hem snart och ska lägga bilden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.