Hej!

har en z-net lite och är det bara jag som har problem att inte händelser fungerar?
känns alldeles som om jag inte har klickat "aktivera" när jag har lagt upp olika scenarier på telldus live.

dom är i aktiverat läge när man klickar på dom.
har testat med en z-wave rörelsevakt som ska trigga en nexa brytare,

sensorn indikerar rörelse och slår till i programmet men den triggar ingen händelse.
får även inte upp händelserna i appen.
har testat fler händelser också, men ingen funkar.

vad fanken har jag gjort för fel?

snälla hjälp mig bullen
 
nilsk skrev:
Hej!

har en z-net lite och är det bara jag som har problem att inte händelser fungerar?
känns alldeles som om jag inte har klickat "aktivera" när jag har lagt upp olika scenarier på telldus live.

dom är i aktiverat läge när man klickar på dom.
har testat med en z-wave rörelsevakt som ska trigga en nexa brytare,

sensorn indikerar rörelse och slår till i programmet men den triggar ingen händelse.
får även inte upp händelserna i appen.
har testat fler händelser också, men ingen funkar.

vad fanken har jag gjort för fel?

snälla hjälp mig bullen
Fungerar det när du startar händelsen i webbläsaren?
Är du säker på att enheterna är rätt tillagda?

Ett annat problem som jag har är att dimmerreglaget i appen inte är "kalibrerad", eller hur man ska uttrycka det. Om jag dimmrar 50% i appen är spotlighten 100%. Dimmrar jag 25% i appen är den 50% i verkligheten. Vad kan det bero på?
 
Har ibland att vissa enheter inte triggas. Då jag vet att räckvidden inte är en bästa, och jag vet att olika väderlek (i alla fall då det har med vanliga radio att göra) och massa annat kan påverka radiovågorna, har jag antagit att det är det.

Upplevde dock då jag skulle sätta upp en prydnadslampa och testa den att det inte funkade. Enheten placerades våningen rakt ovanför Net enheten men fick det inte att funka, tills jag vände på enheten till lampan.

Också viktigt - som snowballtwo skriver - att kolla att dom är rätt tillagda.
Testa att flytta dina enheter närmare varandra och se om det hjälper, och testa att vrida på dom. Det är dom tipps - efter egen erfarenhet - jag har att erbjuda dig.
 
dom är rätt tillagda, jag kan styra dom via appen eller direkt på webben.

en grej jag upptäckt i helgen är att händelser där z-wave sensorer påverkar z-wave enheter funkar klockrent.
men när z-wave ska påverka 433mhz, då skiter det sig.
såg på ett annat forum att det va en som hade samma problem.

jag ska däremot testa att vända på enheten, inte omöjligt att det är en sådan grej,
jag har testat med 3 olika nexa grejer och jag får ingen av dom att trigga igång av en z-wave enhet.

har bara testat snabbt med schemaläggning på ett IP44uttag för motorvärmaren och den gick inte igång,
men jag ska testa lite mera, hann bara lite snabbt igår med IP44an

tack för svar
 
nilsk skrev:
dom är rätt tillagda, jag kan styra dom via appen eller direkt på webben.
Inget fel där alltså. Ett steg närmare en lösning.

nilsk skrev:
......jag ska däremot testa att vända på enheten, inte omöjligt att det är en sådan grej,.....
Tveksamt om det hjälper, om du som du skriver har kontakt med dom och kan styra dom "för hand" via ex. browsern är det nog inte där felet ligger. I mitt fall fick jag ingen kontakt alls.

Har inte själv en Z-Net, utan bara en Net. Har du provat att trigga dina grejer med andra funktioner ? En annan 433-enhet, tiden som finns inbyggd i systemet, eller annat liknade ?
Har du möjlighet att prova om du kan trigga en z-wave enheter med en 433-enheter ?

Tänker om det kan vara något som just gör att just z-wave enheter inte kan trigga 433-enheter.
(Om så är fallet borde en enkel FirmWare uppdatering vara lösningen)
 
det är ju tyvärr som så att 433mhz sensorer funkar inte på znet.
alltså, znet enheten kan inte taemot 433mhz, bara skicka.

när z-net PRO kommer så ska det funka åt båda hållen,
så ja kan inte använda en 433mhz sensor som påverkar en 433 brytare.

jag har någon 433mhz insatspuck, jag ska testa koppla in den också.

jag har ju lagt till att vid en viss tid så skall min IP44 Nexa påverkas, och den drar inte igång så då kan jag inte få det uttaget att trigga något annat.

ska skapa en tråd på telldus egna forum och kolla läget.

jag har magnekontakter och fibaro sensor påväg hem nu så ska testa lägga till dom grejerna så får jag mer svart på vitt att z-wave till z-wave funkar.
för just nu har jag bara 3 z-wave enheter och alla dom funkar åt alla håll och kanter.

jag håller er uppdaterad, om ni vill hehe
 
  • Gilla
Torgny Jonsson
  • Laddar…
sådärja!
snabb uppdate!

hittade ju en länk till snabbfrågor till supporten på telldus
fick detta svar från dem

Hej,

Vi har en fix för just detta som kommer i nästa version av firmware (version 1.0.6).
Den versionen bör komma ut senare i denna veckan.


så då är det ett kännt fel iaf och inte jag som är bakom flötet :)

så då va det löst. hoppas jag
 
  • Gilla
Torgny Jonsson
  • Laddar…
MrPlow skrev:
Har snart en Telldus Net tillsalu billigt :)
MrPlow du får gärna PM:a mig om du är redo att sälja? Kanske redan försent? ;)
 
Vet ni om det finns någon annan (snyggare) ios-app istället för Telldus Live, som funkar?
 
Spännande att Telldus släppt en maskin för båda protokollen, synd att det inte är tvåvägskommunikation på Lite. Har Zipabox DUO med 433-modul stöd för tvåvägskommunikation? Har varit sugen på denna ett bra tag nämligen, men nu kanske man lika gärna ska vänta på Znet Pro.
 
Kanske en dum fråga, men Tellstick Net kan ju ta emot information från t.ex en termometer. Detta kan alltså inte Znet göra? Isf går den ju helt klart bort.

EDIT: Jag har fått svar på frågan.
 
Redigerat:
Någon som använder ios-appen? När jag dimmrar Qubino-dimmern så är det som att den endast fungerar mellan 0-50%. Mellan 50-100% på skjutreglaget är den 100% tänd. Någon mer som upplevt detta?
 
snowballtwo skrev:
Någon som använder ios-appen? När jag dimmrar Qubino-dimmern så är det som att den endast fungerar mellan 0-50%. Mellan 50-100% på skjutreglaget är den 100% tänd. Någon mer som upplevt detta?
Löste det. Jag satte parameter 61 (max dimmer eller vad det stod) från 99 till 60. Då följer den med bättre i både appen och webben.
 
snowballtwo skrev:
Löste det. Jag satte parameter 61 (max dimmer eller vad det stod) från 99 till 60. Då följer den med bättre i både appen och webben.
Jag har samma problem. Ska prova din lösning jag med. Men får du fortfarande ut "max" belysning om du dimmar 100% eller blir det nya 100% då 60%?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.