Ja, men det kan nog bero på vilken modul man har. Fibaro moduler kan man ställa in dimmer min på, så att man inte kan dimma under lampans gräns. Sedan kan man (om man vill) ändra associeringen i Vera (lite onödigt pyssligt dock), förmodligen i HC2 &så. Då får man inte något dragreglage i användargränssnitten.

Den drivs, precis som dimmers osv av det lilla spänningsfall som lämnas kvar av dimmern. Dvs en dimmer ger aldrig 100% spänning till lampan, utan sparar några få volt till sig själv så att säga.
 
audunv skrev:
Hei.

Nå har jeg lest hele denne tråden, og det er mye interessant å lese.
Jeg har selv noen nexa moduler, rfxtrx433 og tellstick duo, og har brukt blandt annet SwitchKing og Eventghost til å styre dette.Jeg har testet dette en stund og må si at jeg syns det fungerer litt dårlig.

Jeg har derfor bestemt meg for å prøve z-wave i steden da dette virker mye bedre og mer stabilt.
Jeg har lest litt om Vera og Fibaro og prøver å bestemmer meg for hva jeg skal velge.
Jeg hadde først lyst på Fibaro, men nå er jeg litt usikker og lurer på om jeg heller skal velge Vera.

Det virker som mange klager på supporten hos Fibaro og at de ikke svarer på spørsmål fra kundene, lover ting som skal komme snart men som ikke kommer.
Fibaro har ingen Android app, og de har sagt at den skulle være ferdig for snart 6 mnd siden, men den er fremdeles ikke ferdig. App til iPad er også forsinket flere mnd.
Det virker ikke som Fibaro har støtte for energimålere slik at man kan måle totalt strømforbruk.
Her kan dere se mange ting som Vera støtter med som Fibaro ikke støtter. Må bruke google translate til å oversette hvis dere ikke kan Polsk. :) [länk]
Men jeg må si at jeg liker GUI til Fibaro veldig godt.
Her er en test av Fibaro HC2 som ble publisert på mandag: [länk]

Jeg tror ikke Vera har sin egen app sånn som Fibaro har, men her er en liste over noen apper som støtter Vera.
IOS: SquareConnectHD - Automater.app - iVera

Android: HomeBuddy - AutoHTN Vera - AutHomation - ZHOUSE HomeControl
Ska kolla på dom IOS-appar du hittat. Ska se om jag hittar några fler också. Min initiala känsla är att apparna för Vera till Android är bättre/snyggare,

Har läst en hel del och även tittat i forumen för HC och Vera. Som redan nämnts har Vera funnits längre, har fler användare och plugins. Däremot tycker jag fortfarande att Fibaros GUI/app är snyggast och ser det som en fördel att Fibar Group själva utvecklar en app samtidigt som det finns möjlighet för 3e part.

Dock är fortande priset på HC2 för jäkla högt i jämföresle mot Vera3 Lite.
 
hek skrev:
Finns det någon verde-plugin för tellstick? Isåfall kan man ju köra lite z-wave prylar för de "viktigaste" funktionerna i huset och nexa-/oregon temperaturmätare etc för mindre viktiga saker.
Hade helt klart varit schysst att kunna utnyttja sina befintliga Nexa-prylar tillsammans med Z-Wave. Samla ihop allt på ett ställe.
 
Ok. Jag skulle också vilja köpa ett antal komponenter (ca 5 puckar bakom brytare + ett antal plugin dimmers/brytare). Kanske läge att gå samman och göra ett större inköp någonstans ifrån? Tycker priserna är lite väl höga i Sverige... Var finns det billiga faberogrejer utomlands?
 
hek skrev:
Var finns det billiga faberogrejer utomlands?
Jag sitter parallellt och letar efter larm. Där kan man köpa två larm till priset av ett i UK. För Z-wave är det inte lika bra. Priserna verkar ligga marginellt högre (!) utomlands. Lägg därtill bättre möjlighter att returnera, garantiåtgärder etc i Sverige så verkar det inte finnas någon möjlighet att göra en bra deal utomlands.

Ska du köpa utomlands och ska ha väggpluggar så är du ju dessutom begränsad till att köpa från länder med Schuko-uttag.
 
per_nordlund skrev:
I reviewn av HC2 som hänvisades så nämndes också Fibaros på/av puck, och att den kräver tre-tråd, dvs även nollan. De flesta av oss har väl inte nollan bakom våra existerande tryckknappar, och då krävs det dragning av en elektriker.
Det har du rätt i. Samtidigt är det ju oftast en rätt enkel operation om man har ett vägguttag under knappen (som de flesta har).
 
Jo. Jag köpte mitt Powemaxlarm i England för ett par år sedan. Med lite trixade verkar man kunna få in larm/deckarinformation i Veran via en plugin (powermax->propeitär serieport->usb adapter->vera).

Skumt att priserna på z-wave grejer är så höra även i england... Någon som orkar ringa runt till de befintliga ÅF i Sverige och pressa priset för en gemensam större order?

http://www.fibaro.com/se/where-to-buy
 
Jag skulle också vara intresserad av att köpa ett gäng puckar och en "station" Vera3, Veralite eller HC2.
 
Kul, ju fler vi är desto större möjlighet borde vi ha att pressa priset.
Jag lutar åt Vera3 Lite också... känns som den har en större community (för tillfället iallafall),
 
Hur är det med kompatibilitet mellan systemen? Funkar Fibaros puckar bra med Veras kontroller eller ska man förvänta sig problem där?
 
I denne butikken i Danmark http://www.etotal.eu/ er det vel litt billigere.
Fibaromodulene koster 51 Euro og Vera Lite 162 Euro.
 
I denne butikken i Danmark [länk] er det vel litt billigere.
Fibaromodulene koster 51 Euro og Vera Lite 162 Euro.
Är det med moms (VAT). verkar ju annars kanon.
440kr för fibaro switchen och 1400kr för veralite.

Hur gör man föresten med el-uttag. kör man med fibaro switch bakom dem? får de plats?! Vi har dubbla uttag överallt, och de z-wave jag hittat har bara enkel?! Tänker jag del..stoppar man dem i kopplingsdosan som brukar vara högt uppe i väggen?

/Andreas
 
Nyfniken skrev:
Går det i att i mjukvaran ställa in en dimmermodul så att den bara kan slå på/av?

Och jag fattar fortfarande inte. En modul utan nolla, vad drivs den av? Den måste ju någonstans få spänning för att driva radiomottagaren.
Man åker snålskjuts på kretsen. Vad man gör är att man alltid låter det gå en liten liten ström genom lasten. Då har man en sluten krets, men all spänning ligger över modulen vilket driver radion/logiken. Denna ström är så liten att en vanlig lampa inte tänds.

När laster slår till låter man det ligga en del spänning kvar över modulen som då driver den vidare.

Det kan dock bli problem med laster som inte är rent resistiva. Då blir det lite som att skjuta i mörkret, man vet aldrig hur bra det blir. En del puckar har en finstil text med "fungerar bara på rent resistiva laster", eller liknande.

Lite klurigt dock att göra puckar med 2 eller flera dimrar.
 
Dessutom tror jag dom funkar dåligt med små laster som nya ledlampor på typ 3W. Dom kan tom lysa lite "avstängda",

Nä... att dra fram nolla är nog att föredra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.