Freddan101 skrev:
Hittade denna länk som är en intervju med Fibaro. Lite längre ner står det om saker som skiljer produkten från konkurrenter. Mest säljsnack? Finns nåt av detta i Vera3?

The major differences of HC2 with competitors are:

  • Extremely efficient hardware architecture = fastest device of the type in the world
  • Ultra low energy consumption
  • Remote access via web page or mobile phone
  • Simple, user friendly interface
  • Fast and simple configuration
  • Geo localization – tracking Your family members
  • SMS notification
  • Manageable users’ rights
  • Various devices’ associations
  • Conditioning scenes depending on weather or other, user-defined variables
  • Advanced recovery system
  • System backup is always saved on attached pendrive, hidden in the casing
  • History of events
1. Japp, det är ju defakto en atom-dator så på punkt ett håller jag med: det är den snabbaste HA controllern. Men vad är det för sakligt argument egentligen? Vera3 är absolut inte trött, och HA i sig kräver inte processor, det är ju rätt långsamma saker som skall göras.
2. För att vara en dator, ja. Vera är mer energisnål.
3. Samma med Vera.
4. Alla hävdar detta. Säger inte att HC2 inte är detta, men jag tycker Vera är enkelt.
5. Se ovan. Med Vera är man igång på några minuter.
6. Har inte Vera, inte ens med plugin. Men är detta HA? Har iaf själv inte något behov av detta.
7. Har Vera.
8. Tror inte att Veras user rights är 'Manageable'. Inget jag använt.
9. Alla har detta. Det är ju det HA centraler ska göra.
10. Vera har detta genom väder plugins, tex google weather, man kan ju även ta väderinfo från egna givare. Vet inte om Vera är bättre än HC2 eller tvärtom här. Beror kanske på ens behov.
11. Veras backup är total, och jag har använt denna när jag uppgraderade från Vera2 till Vera3. Allt sparas. Enkelt att handha. Åter igen, kanske HC2 gör det lika bra.
12. Har även Vera.

Jag kan bara säga en punkt som jag verkligen tycker skiljer HC2 mot Vera, och det är den där Geo localization prylen.

Kanske låter som att jag rackar ner på HC2 - det är absolut inte min mening isf, jag tycker att det är super med lite fler aktörer, Vera är absolut inte perfekt, men personligen gillar jag communityn, alla plugins osv.
Gillar Fibaros moduler, och har ett flertal av dessa, så heja Fibaro! :)


Edit:
Kollade upp user rights på Vera och dom är fasta. Man har tre att välja på:
Administrator: Let this user control and configure my Vera
Guest: This user can control my Vera system, but can't save any configuration changes
Notification only: This user can receive notifications, like security breaches, temperature extremes, etc., but cannot control or configure the system
 
Redigerat:
phl skrev:
Fråga kring Fibaros insatsbrytare (2x1,5kW): Går det att frikoppla ingången från den vanliga strömbrytaren från till/frånslaget på själva Fibarobrytaren? Mer specifikt, går det att använda ingången helt fristående från utgången?

Kom på en fråga till. Vad finns det för alternativ till Fibaros insatsbrytare om man vill uppnå samma funktion (montering bakom befintlig brytare)? Mest nyfiken om man kan komma billigare undan.
Tror inte att man kan använda ingången fritt från utgången. Kan ha fel dock. (Inget jag själv gjort).

Aeons Micro Smart Switch är billigare, dessa finns i två varianter; med och utan effektmätare (det enda som jag saknar i Fibaros moduler). Jag har tre sådana till mina elvärme värmegolv och en el-handuksvärmare på toan.
I och med att man kan mäta effekten så får man ju klartext när termostaterna slår till, vilket är trevligt, eftersom man då kan tweaka värmesystemet så att inte elvärmegolven står för uppvärmningen i rummet oavsiktligt.

Aeon Smart Switch är dock bara enkanalig, och känns lite billigare än Fibaro (vilket de ju &så är). Dock har mina funkat skitbra, inte hickat en enda gång. Dom är lite större men lite tunnare vill jag minnas. Dom får dock inte plats i gamla metalldosor, där en Fibaro kan knös in med mindre våld. (Bor i ett hus från -38).

Tänk på effektmätare när ni tänker ut era behov, det är klart användbart att mäta effekten, tex finns det folk som har kopplat tvättmaskinen / torktumlaren via en plugg med effektgivare för att få mail/sms när tvätten är färdig. Osv osv.
 
carlfredrik skrev:
@emmet
Haha ärligt talat så råkade det bara bli Apple produkter av en slump, är designer så det funkar helt enkelt väldigt smidigt med adobe med mera. Linux är ok :)

Ja datorn står på 24/7 som media central och eftersom det hela är ett rätt litet system kanske det inte spelar någon större roll vad jag väljer. Förutom när de kommer till prislappen...
Då måste jag slå ett slag för att gå på Pien med Domotiga-systemet på. Till den kan du sedan koppla http://www.domotiga.nl/projects/domotiga/wiki/IRTrans
Så då bör du väl kunna trigga allt som går på IR.
Då behövs ju "bara" en dimmer till lyset samt kanske relä om inte duken går på samma IR-sändare..

Sen kan du allt om detta när jag är klar med mina nuvarande projekt och redo att börja med såna här roligheter :)
 
vespaman skrev:
Tror inte att man kan använda ingången fritt från utgången. Kan ha fel dock. (Inget jag själv gjort).

Aeons Micro Smart Switch är billigare, dessa finns i två varianter; med och utan effektmätare (det enda som jag saknar i Fibaros moduler). Jag har tre sådana till mina elvärme värmegolv och en el-handuksvärmare på toan.
I och med att man kan mäta effekten så får man ju klartext när termostaterna slår till, vilket är trevligt, eftersom man då kan tweaka värmesystemet så att inte elvärmegolven står för uppvärmningen i rummet oavsiktligt.

Aeon Smart Switch är dock bara enkanalig, och känns lite billigare än Fibaro (vilket de ju &så är). Dock har mina funkat skitbra, inte hickat en enda gång. Dom är lite större men lite tunnare vill jag minnas. Dom får dock inte plats i gamla metalldosor, där en Fibaro kan knös in med mindre våld. (Bor i ett hus från -38).
Tack för svaren! Blev lite sugen på att beställa en Vera Lite och några Fibaro-moduler för att testa lite. Ska bara arbeta upp acceptansen för ytterligare trådlösa prylar i hemmet. Lite tråkigt att alla aktuatorer är så pass dyra som de är, hade de kostat någon hundralapp mindre hade jag redan beställt.

Som jag förstår det är enda skillnaden mellan Vera 3 och Lite att Lite "saknar" router/AP-funktionalitet samt har halva mängden RAM. För mig är det ett plus, har redan servrar och AP:s. Det mindre minnet gissar jag inte påverkar användarupplevelsen/prestandan nämnvärt då jag misstänker att det mer är till för att hålle uppe prestandan på hostapd.
 
vespaman skrev:
1. Japp, det är ju defakto en atom-dator så på punkt ett håller jag med: det är den snabbaste HA controllern. Men vad är det för sakligt argument egentligen? Vera3 är absolut inte trött, och HA i sig kräver inte processor, det är ju rätt långsamma saker som skall göras.
2. För att vara en dator, ja. Vera är mer energisnål.
3. Samma med Vera.
4. Alla hävdar detta. Säger inte att HC2 inte är detta, men jag tycker Vera är enkelt.
5. Se ovan. Med Vera är man igång på några minuter.
6. Har inte Vera, inte ens med plugin. Men är detta HA? Har iaf själv inte något behov av detta.
7. Har Vera.
8. Tror inte att Veras user rights är 'Manageable'. Inget jag använt.
9. Alla har detta. Det är ju det HA centraler ska göra.
10. Vera har detta genom väder plugins, tex google weather, man kan ju även ta väderinfo från egna givare. Vet inte om Vera är bättre än HC2 eller tvärtom här. Beror kanske på ens behov.
11. Veras backup är total, och jag har använt denna när jag uppgraderade från Vera2 till Vera3. Allt sparas. Enkelt att handha. Åter igen, kanske HC2 gör det lika bra.
12. Har även Vera.

Jag kan bara säga en punkt som jag verkligen tycker skiljer HC2 mot Vera, och det är den där Geo localization prylen.

Kanske låter som att jag rackar ner på HC2 - det är absolut inte min mening isf, jag tycker att det är super med lite fler aktörer, Vera är absolut inte perfekt, men personligen gillar jag communityn, alla plugins osv.
Gillar Fibaros moduler, och har ett flertal av dessa, så heja Fibaro! :)


Edit:
Kollade upp user rights på Vera och dom är fasta. Man har tre att välja på:
Administrator: Let this user control and configure my Vera
Guest: This user can control my Vera system, but can't save any configuration changes
Notification only: This user can receive notifications, like security breaches, temperature extremes, etc., but cannot control or configure the system
Tack för genomgången. Misstänkte att det inte skiljde så mycket i funktion. Alla leverantörer vill ju gärna att ens egen produkt framstår som så unik som möjligt. Det där med geo skulle man kanske kunna använda för att trigga events när en person närmar sig huset ex.

Vad gäller Vera, klarar man sig utan det extra minnet och kan gå på Lite-varianten? Jag behöver inte en router till.

Prio 1 för mig när jag kommer välja central är funktionerna och communityn men strax därefter kommer användarinterfacet. Såg att Fibaro har sin egna app och en variant till iPad är på väg. Kunde inte hitta nån app från företaget bakom Vera. Är man hänvisad till 3e part? Tänkte köra med iPads på väggarna för att styra och då får det gärna se lite snyggt ut och viktigt så klart att det också är användarvänligt.
 
Hei.

Nå har jeg lest hele denne tråden, og det er mye interessant å lese.
Jeg har selv noen nexa moduler, rfxtrx433 og tellstick duo, og har brukt blandt annet SwitchKing og Eventghost til å styre dette.Jeg har testet dette en stund og må si at jeg syns det fungerer litt dårlig.

Jeg har derfor bestemt meg for å prøve z-wave i steden da dette virker mye bedre og mer stabilt.
Jeg har lest litt om Vera og Fibaro og prøver å bestemmer meg for hva jeg skal velge.
Jeg hadde først lyst på Fibaro, men nå er jeg litt usikker og lurer på om jeg heller skal velge Vera.

Det virker som mange klager på supporten hos Fibaro og at de ikke svarer på spørsmål fra kundene, lover ting som skal komme snart men som ikke kommer.
Fibaro har ingen Android app, og de har sagt at den skulle være ferdig for snart 6 mnd siden, men den er fremdeles ikke ferdig. App til iPad er også forsinket flere mnd.
Det virker ikke som Fibaro har støtte for energimålere slik at man kan måle totalt strømforbruk.
Her kan dere se mange ting som Vera støtter med som Fibaro ikke støtter. Må bruke google translate til å oversette hvis dere ikke kan Polsk. :) http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=562
Men jeg må si at jeg liker GUI til Fibaro veldig godt.
Her er en test av Fibaro HC2 som ble publisert på mandag: http://www.automatedhome.co.uk/reviews/fibaro-z-wave-home-center-2-mega-review.html

Jeg tror ikke Vera har sin egen app sånn som Fibaro har, men her er en liste over noen apper som støtter Vera.
IOS: SquareConnectHD - Automater.app - iVera

Android: HomeBuddy - AutoHTN Vera - AutHomation - ZHOUSE HomeControl
 
Allmänt vad gäller Vera, så om man inte vet att man tänker skaffa stora nät (med många noder), och inte har behov av wifi, så borde Vera 3 Lite vara ett bättre val än Vera 3.
Ju fler noder, ju fler skript och plugins vilket suger mer minne.
Det är ju alltid svårt att säga var det tar vägen, men jag skulle i era fall köra med Lite. När/om ni kör i väggen senare, kanske ni hellre vill hoppa till någon annan (läs Fibaro :) alt. nyare Vera alt. någon ny spelares ) controller. Det händer ju rätt mycket (äntligen) på denna front.
'Lite' har, om jag inte minns fel, dubbelt så mycket minne som Vera2, och den funkade bra hemma hos mig (fast det var på håret).
 
Freddan101 skrev:
Tack för genomgången.
Det där med geo skulle man kanske kunna använda för att trigga events när en person närmar sig huset ex.

Prio 1 för mig när jag kommer välja central är funktionerna och communityn men strax därefter kommer användarinterfacet. Såg att Fibaro har sin egna app och en variant till iPad är på väg. Kunde inte hitta nån app från företaget bakom Vera. Är man hänvisad till 3e part? Tänkte köra med iPads på väggarna för att styra och då får det gärna se lite snyggt ut och viktigt så klart att det också är användarvänligt.
Ja, du är hänvisad till 3:dje parts app. Vet ärligt talat inte hur dom är på i* eftersom jag kör android, men jag tycker iaf att AutHomation till Android är guldbra/snygg/funkis.

Ang. att göra 'något' när man närmar sig hemmet är superenkelt om man har androidlur (åter igen, vet inte hur det är med ios), men iofs det är ju enklare att administrera många lurar genom geo-funktionen (stor familj tex).
 
Var hittar jag bilder/video på veras appar? Fibaros är ju grymt snygg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag kanske har missat något, men de här puckarna som man monterar utan nolledare. Vad drivs de av? Batteri?
 
Finns det någon verde-plugin för tellstick? Isåfall kan man ju köra lite z-wave prylar för de "viktigaste" funktionerna i huset och nexa-/oregon temperaturmätare etc för mindre viktiga saker.
 
Med tanke på trådens titel och nyfnikens fundering nyss. I reviewn av HC2 som hänvisades så nämndes också Fibaros på/av puck, och att den kräver tre-tråd, dvs även nollan. De flesta av oss har väl inte nollan bakom våra existerande tryckknappar, och då krävs det dragning av en elektriker. Det var ju en stor nackdel för z-wave. Men det kanske finns andra micromoduler som inte kräver tretråd?
 
Detta med tre-tråd (både nolla och fas) är inte något som är specifikt för z-wave, det finns inga lösningar med relä som klarar sig på enbart live, eftersom det blir noll spänning över reläet när det är draget=ingen spänning till elektroniken.

Däremot klarar de flesta triac styrda puckar (tex Fibaros dimmermodul) - så om man ska koppla sig bakom en strömbrytare använder man såklart denna. Så slipper man höra det klickande reläet (och kan även dimma en del lampor).

Relämodulerna använder man i regel för apparatstyrning (tex min golvvärme), cirkpumpar och när man behöver öppna reläkontakter tex.
 
Går det i att i mjukvaran ställa in en dimmermodul så att den bara kan slå på/av?

Och jag fattar fortfarande inte. En modul utan nolla, vad drivs den av? Den måste ju någonstans få spänning för att driva radiomottagaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.