Hej,

Vi bygger nytt hus och kommer att flytta in i ett område där det bara finns fiberanslutning via stadsnät. Traditionell koppartråd finns inte. På sin hemsida hänvisar Telia att man skall ha ett "mediaskåp" i groventren med 6 eluttag där alla anslutningar/signalkonvertering sker. Är det någon som har erfarenhet över hur detta skall/kan se ut? Hur får man till en smidig central för både IP-tele, IP-TV och bredbandet (vill ha nätverk i huset)? Vore kul att se lite bilder på era lösningar!

Snubben på Telia sa också att man kan konvertera IP-tele till analogt tele redan i groventren för att slippa adapter till varje telefon. Man kan då köra koppar i hela huset istället för telefonin. Hur funkar det?

Alla tips mottages tacksamt! Måste instruera elektrikern på måndag.
 
Vi har valt att ha fibern in till en klädkammare för då syns den inte. Det blir ganska många burkar till slut. Vi har Telias lösning och då kommer först fibern in till en box, därifrån via LAN-kabel till ett bredbandsmodem med utgångar för tele, TV och data. telen går till en konverter IP->analogt som sedan går till en patchpanel så att vi kan ha upp till 8 telefoner inkopplade om vi vill. Tv'n går till en switch som sedan via patchpanel går till digitalboxrarna vid TV-apparaterna. datan går till en router och därefter via patchpanelen till där datorerna ska vara.
Har tyvärr ingen bild på slutresultatet men hur det hela ska se ut har Telia ganska bra beskrivet på sin hemsida. Men att sätta elektronik i en groventré skulle jag inte göra
 
Hej!

Tack för ditt svar! jag har också för mig att jag hittade en beskrivning på Telias hemsida tidigare med nu hittar jag det inte. Vet du var det finns?
Så du har alltså telefonen konverterad till analogt sedan i huset. Hur ser patchpanelen för detta ut? Vad har du för kontakter till telefonen i rummen? Är det nätverk eller koppar?
 
mats_o skrev:
Förvisso har jag adsl in men ta ändå en titt i nätverksskolan [länk]
Tack. Det här med nätverk har jag rätt bra koll på. Måste bara få klämm på hur hela själva fördelningen av de 3 olika funktionerna skall ske och hur de fördelas ut i huset.

Hittade just bra info på Telias hemsida:
http://www.telia.se/fastighetsagare/installationsguide/
http://www.telia.se/files/pdf/Produktblad_fastighetsagare_070323.pdf

och även här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&st=690&p=1404247&#entry1404247

Nu börjar det klarna!
 
Ok, det här är slutsatserna:
Till fiberomvandlaren ansluter man bredbandsfördelaren som man fick från Telia. Med rj45 ansluter man 1 router för bredbandet och 2 switchar för telefon och IP-TV. Kopplingarna från dessa bör gå till en patchpanel. Innan switchen för telefonin kopplar man teleomvandlaren man fick från Telia.
Mellan switcharna och patchpanelen kör man rj45 och även på andra sidan för TV och brdband. Det jag inte hajar är var den analoga telekabeln skall anslutas. Kan man koppla in denna till patch-panelen?

Nästa sak att ta reda på om man behöver CAT6/Gbit-kompatibla switchar! Behövs det även för IP-tele och TV (HD?)?
 
Teleswitchen blir inte jag heller klok på va det ska vara för nått. Är det analogsignal ut från teleomvandlaren, borde ju vara det tycker man så är det ju bara att vad man vill och koppla ihop telen med, en sockerbit i värsta fall :)

Du behöver inte Gbit kapacitet för något även om jag rekommenderar en liten gbit switch för data. Switch för tv:n ska du bara behöva om du ska ha flera tv-boxar, annars är det raka vägen från fiberboxen via panelen till tv-boxen
 
Gigbaitkapacitet tänkte jag ha på routern till bredbandet. Uttag för IP-tv tänkte jag ha 2 stycken, en på varje våning. Därav tror jag att jag behöver switch. Min digitaltv-box verkar ha stöd för HD, och då kanske man måste ha högre en 100 mbit bandbredd?

Efter teleomvandlaren skall det vara analog signal. Utgångarna ser också ut till att vara den smalare varianten som är standard för analog tele. Kan man skciak sånt vidare vi switch/patch-panel?
 
Jag tror jag fått kläm även på telefonin! Man skickar signalen till telefonomvandlaren för att få analog signal - och sen sätter man bara den till det "första jacket" som man placerar i centralen där all annan teknik finns! På så sätt kan man skippa att dra telefonin via patchpanel och switch. Hoppas att det är rätt - skall fortsätta gräva!
 
Du klarar dig bra med 100Mbit/s även om det blir HDTV sändningar framövar. Om du tar IP-telefoni behöver den ca 100Kbit/s med "normal" codec, däremot så är jag lite osäker på vad som HDTV kan behöva med MPEG4 men har för mig att man hamnar runt 10-15Mbit/s. Och du har väl 100Mbits på utgående mot fiberanslutningen?
 
Jo precis! SVT's första HDTv-sändingar från VM2006 har jag för mig låg på 11-12 Mbit (720p). Med dagens upplägg så bör det ju räcka med 100 mbit, men utvecklingen går fort och snart kanske dom hastigheterna är är passé? Jag behöver i vilket fall inte köra snabbare för telefonin. Om det inte är så mycket dyrare med CAT6 för TV kör jag nog det för att framtidssäkra mig. Switchen kostar 200-300 kr mer och så lite dyrare kablar - det är det nog värt!
 
I fastighetsnätet skulle jag inte dra nått anant än cat6 eller 6a idag men för patchkbalar så duger 5e gott. De klarar gbit de med och är enklare att byta vid behov :)
 
Håller helt med! För nätverket blir det absolut CAT6 :D
 
Hej,
Kablarna som kommer in i huset ska ju kopplas in någonstans.
Någon som har förslag på ett skåp där jag kan ha min kabelindragning och pathpaneler.
Ska vara inbyggt i väggen. (bygger nytt)
 
Googla eller sök hos försäljare av elmaterial, på "infälld normkapsling" så borde du kunna hitta något smidigt.
Alternativt "infälld mediacentral".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.