Tyvärr så har vi nog endast sett början av den mobila dataexplosionen. Trafiken ökar mycket kraftigt i mobilnäten pga alla smartphones och surfplattor med ständigt uppkopplade appar och det finns ingen som anledning att förmoda att trafiken kommer att minska, tvärtom.

Jämför med fasta anslutningar. Så snart riktigt bredband (1 Mbit/s) började bli vanligt kom Youtube, strömmande video, torrents etc. Med än högre kapacitet fick vi TV, osv.

Samma sak gäller givetvis mobila anslutningar. All kapacitet kommer mao att utnyttjas till max hela tiden tills det går så långsamt att ingen kan göra något.

Besök gärna Visby under Almedalsveckan om ni vill prova på framtiden redan i sommar.
 
mexitegel skrev:
På kort sikt så tror jag också 4G kan vara ett alternativ. Timmelstad, du som verkar insatt i 4G. Hur påverkas hastigheten av avståndet till masten. Var går gränsen för att få 50 Mbps stabilt tex.?
Det handlar om några hundra meter men beror ju väldigt mycket på geografi och andra förutsättningar.
 
Japp. Det är ju illustrativt att jämföra med USA där alla operatörer idag har a) begränsad datamängd och b) inte tillåter att du ansluter din dator till din telefon (s.k. tethering). De telefoner som säljs har den funktionen avstängd, man måste hacka dem för att kunna använda mobilt bredband till sin dator via telefonen... Allt för att minska trafiken.

Nu är vi inte riktigt lika mycket U-land här i Sverige, men att det iaf inte kommer att bli *bättre* villkor vad det lider för mobilanvändare det tror jag är en lågoddsare.
 
Det går i princip inte att surfa på sin iPhone i USA i storstadsområdena. Jag har ett AT&T abonnemang där och det är helt kört om man inte hittar en surfzon.

Email och SMS funkar. Tal är sådär, det verkar som om dom komprimerar extra hårt för att spara bandbredd.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
0Man brukar illustrera problemet genom att jämföra exv. en Ferrari med en lastbil. Lastbilen kan bära mycket mer per tidsenhet, men kommer inte fram lika fort. MEN det är en lite missvisande jämförelse i det här fallet eftersom fibern vinner på båda parametrarna. Den har mycket bättre latens (åtminstone en faktor tio rakt av) jämfört med mobilt bredband med den utrustning som är installerad hemma hos folk idag.
Nu avviker jag lite från ämnet, men jag blev först förvånad när jag fick höra att om man vill minimera ping-tiden (latensen) över långa avstånd så är inte fiber det bästa. Ping-tiden blir faktiskt kortare om man bygger en kedja med mikrovågslänkar. Den fördröjning man får i varje länkstation är inte så stor att den uppväger den lägre ljushastigheten i en fiber.

För övrigt håller jag med dem som anser att trådlöst aldrig kan bli ett kostnadseffektivt sätt att ansluta storförbrukare till internet. Man måste inse att operatörerna just nu försöker skaffa sig marknadsandelar genom att erbjuda abonnemangsvillkor som skulle få mobilnäten att kollapsa om alla använde dem fullt ut. Inte ens 4G kan lösa detta på ett ekonomiskt sätt. På sikt blir det mycket billigare att dra fiber till alla fastigheter.

Jag känner personer som räknar på hur man kan förse alla hushåll i ett stort land med några tiotal Megabit per sekund. Det ska räcka för några samtidiga TV-kanaler, och det är inte maximal hastighet utan verklig hastighet om alla använder det samtidigt. Det är inte så lätt att bygga infrastrukturen, men det är en självklarhet för dem att det bästa är en fiber till varje hushåll.
 
Fördröjningar till trots så är det ändå hög bandbredd man behöver, eller snarare, båda har stor betydelse.

Även om min nedladdning skulle begränsas till 20% av fiberns kapacitet pga latenser, så kan ändå de resterande 80% nyttjas för annan trafik. Denna trafik kan vara andra processer i min dator, familjemedlemmars datorer, servrar, TV, telefon etc.
 
b_hasse skrev:
Nu avviker jag lite från ämnet, men jag blev först förvånad när jag fick höra att om man vill minimera ping-tiden (latensen) över långa avstånd så är inte fiber det bästa. Ping-tiden blir faktiskt kortare om man bygger en kedja med mikrovågslänkar. Den fördröjning man får i varje länkstation är inte så stor att den uppväger den lägre ljushastigheten i en fiber.
Ja, det var ett spännande exempel. Som jag aldrig har hört förut. (Och då har jag ändå jobbat i branschen.) Men jag antar att man här menar ren transmissionstid, dvs man gör ingen avkodning i mikrovågslänken utan sänder bara signalen vidare "analogt". Och en mikrovågslänk behöver inte vara lika hårt kodad, vad gäller bits/s/Hz, eftersom den använder riktningskänsligheten och har högre bandbredd (ligger i ett högre frekvensband) till att börja med.

Sedan är det ju inte praktiskt av en massa andra skäl, torn (funkar inte på Atlanten :)), strömförsörjning, energiåtgång, väderkänslighet osv. osv. Men ändå. Jag har många vänner inom Minilink på Ericsson som gärna skulle ställa sig bakom uppropet "Mikrovågslänkar åt folket!". :)

b_hasse skrev:
För övrigt håller jag med dem som anser att trådlöst aldrig kan bli ett kostnadseffektivt sätt att ansluta storförbrukare till internet. Man måste inse att operatörerna just nu försöker skaffa sig marknadsandelar genom att erbjuda abonnemangsvillkor som skulle få mobilnäten att kollapsa om alla använde dem fullt ut. Inte ens 4G kan lösa detta på ett ekonomiskt sätt. På sikt blir det mycket billigare att dra fiber till alla fastigheter.
Ja, det är ju viktigt att understryka. Dvs att operatörerna lovar guld och gröna skogar och tolererar högförbrukare just för att locka till sig kunder. Det finns ingen långsiktigt, storskalig ekonomi i det. (Det är iaf inte klart att det finns det.)
 
Det finns ett finanshus i New York som bygger en egen optisk fiber absolut rakaste vägen till Chicago för att kunna handla med pork bellies och andra stapelvaror snabbare än alla andra.

Undrar om dom har tänkt på det här med mikrovågslänkar.. :p whoops..:D
 
mycke_nu skrev:
Även om min nedladdning skulle begränsas till 20% av fiberns kapacitet pga latenser....
Ja, det är en sak. Dvs att högre lager (TCP window size osv.) stryper pga dålig uppfattning om länken. MEN det jag mer var ute efter var att viss användning, t ex FPS-spelande eller (video) telefoni kräver kort latens för att ge en bra upplevelse. Dessa tjänster är dock (idag) inte särskilt bandbreddskrävande. Har man en access med hög latens så finns det dock inget att göra åt det. Att betala mer till sin leverantör, kan ge en mer bandbredd (om denna är artificiellt strypt) men latensen kan man sällan göra något åt utan att byta accessteknologi helt.

Jag kommer själv ihåg hur mitt spelande påverkades negativt (positivt säger min fru... :)) när jag bytte från ISDN till ADSL, way-back-when. Trots att bandbredden ökade med en faktor 10, så ökade också latensen med samma siffra.

Så det är alltså *hög* bandbredd och *låg* latens som man eftersträvar. Och fiber levererar båda dessa. Så det finns inget att inte gilla. :)
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Det finns ett finanshus i New York som bygger en egen optisk fiber absolut rakaste vägen till Chicago för att kunna handla med pork bellies och andra stapelvaror snabbare än alla andra.
Jag förstår faktiskt inte det där. Om det är så viktigt så bör man ju placera datorerna i Chicago och fjärrstyra dem från New York. Den latens man får spelar ju ingen roll för en människa som sitter framför en bildskärm.

Jag vet att det finns företag som hyr ut plats för servrar fysiskt nära en "vanlig" börs.
 
mexitegel skrev:
På kort sikt så tror jag också 4G kan vara ett alternativ. Timmelstad, du som verkar insatt i 4G. Hur påverkas hastigheten av avståndet till masten. Var går gränsen för att få 50 Mbps stabilt tex.?
Det som går att säga i dagsläget är att avstånd och belastning påverkar. Verkliga tester ger vid handen att i de nät i drift som finns idag så får man ut i snitt 20 Mbit ner och 10 Mbit upp med mellan 20-50 ms i svarstid. Sen är det egentligen som med 3G-prestanda. Det hänger på att operatörerna är på tå och skalar sina basstationer så om det blir tungt någonstans pga hög belastning att man bygger ut mer där.

Värt att påpeka är att belastning påverkar mycket mer än avstånd när det gäller 4G.
 
mycke_nu skrev:
En fullt utbyggd tre-sektors 4G basstation behöver en fiberanslutning på 100-200 Mbit/s. Denna delas sedan av alla (hundratals?) abonnenter.

Jämför detta med att ha en egen 100 Mbit/s fiber till huset. För att nu inte tala om 1 Gbit/s som ligger runt hörnet..

För att 4G skall kunna konkurrera med dagens fiber krävs det mao en mast på varje villatomt.

Gbit via radio kommer vi aldrig att få uppleva.
En fiberansluten basstation idag (alla nya är det i stort sett regelmässigt) om det inte är glesbygd har Gb-anslutning som standard. 10Gb-våglängder är snudd på stapelvara på sina håll så att prata om delningen från abonnenterna är lite att missa målet tycker jag.

Sen tror jag ju iofs att de som på sikt överväger 4G istället för fiber ska installera en fast antenn kopplat till sin router för att få stabil bandbredd, så det blir ju ganska jämförbart med vad du säger egentligen... ;)
 
b_hasse skrev:
Jag vet att det finns företag som hyr ut plats för servrar fysiskt nära en "vanlig" börs.
Det är oftast börserna själva som hyr ut den platsen. Jag vet, jag har jobbat där. :cool:
 
mycke_nu skrev:
Det finns ett finanshus i New York som bygger en egen optisk fiber absolut rakaste vägen till Chicago för att kunna handla med pork bellies och andra stapelvaror snabbare än alla andra.

Undrar om dom har tänkt på det här med mikrovågslänkar.. :p whoops..:D
En mikrovågslänk som vem som helst enkelt kan avlyssna ställer förmodligen högre krav på krypteringen, så i slutändan är det kanske så att tiden för kryptering-dekryptering äter upp tidsvinsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.