Risken är att ledningen mellan stolpe och station har använts för en annan kund och då blir det lite mer komplext men har ni lite tur så :)

Nätregistret är onekligen en soppa. De hadde bland annat slarvat bort en mil luftledning häromkring. Tråkigt nog var 6 km av dem matningen till en station. Nätplaneraren som räknade på DSL utbyggnad blev "lite" putt på sina kollegor när han hadde budgeterat för en mil fiber och jag talade om att den redan hängde i stolparna......
 
Vi kopplade i fast mobil telefoni för ett år sen. Telia skulle nämligen ha 46000 kr för koppla in fast telefon. Vi kände att det var alldeles för mycket pengar. Måste säga att vi är nöjd med vårt abbonemang och nu efter en uppdatering har vi t.o.m nummerpresentation;) Det enda som är riktigt tråkigt är den usla internetuppkopplingen. Det går inte snabbt om man så säger...
 
Guldring skrev:
Vi kopplade i fast mobil telefoni för ett år sen. Telia skulle nämligen ha 46000 kr för koppla in fast telefon. Vi kände att det var alldeles för mycket pengar. Måste säga att vi är nöjd med vårt abbonemang och nu efter en uppdatering har vi t.o.m nummerpresentation;) Det enda som är riktigt tråkigt är den usla internetuppkopplingen. Det går inte snabbt om man så säger...
Jag tror ni kan få snabbare hastighet om ni skaffar Telias mobila bredband, tror dom där dosorna ni använder enbart har stöd för edge, 3g/turbo-3g är snabbare, kolla på www.telia.se och deras täckningskartor vad ni kan få. Om turbo-3g är möjligt så får ni ändå en hyfsad hastighet.
 
Ny på forumet.. hej allihopa! Lika bra jag drar till med ett rejält brak i den här tråden då. Jag sitter och drömmer om summor på 7000, 10 000 osv. Hade jag fått 25 000 hade jag hostat upp dem direkt. Men sån tur hade inte vi, jag skickade efter en offert av Telia och efter ett par veckor damp den ner. 60 000 kr. Jag väntade mig ganska högt, men icke sa Nicke, de skulle ha 60 000 tusen för att gräva fram tele till vårt nybyggda hus. Sen tittar jag på avlämningspunkten (den som de drar fram till tomtgränsen) och ser att den är på "fel" sida av tomten, dvs jag har alla ingångar på andra sidan, det skiljer alltså ungefär 16-20 meter.

Ringer Telia och frågar om de kan ta avlämningspunkten lite längre ner, "Inga problem" sa tjejen, jag kollar upp och återkommer. Mycket väl, efter ett par dagar ringer hon mig och säger att det går bra, det kostar 40 000 kr EXTRA. Alltså, de vill, på blodigaste allvar ha 100 000 kr för att dra fram tele till min tomt. Det finns alltså ingen tidigare tele dragen dit, men det är totalt chanslöst att jag betalar den summan. Jag sa till dem att jag knappt använder min telefon, och huvudsyftet var bredband och att jag kan dra en vanlig tråd till ALLA personer jag behöver prata med via vanlig telefon och ändå hålla mig under 100 000, men Telia sa bara "tyvärr.. bla bla bla... Fast Mobil... " osv. Så det får bli Fast Mobil och någon form av Mobilt Bredband (tyvärr verkar Telias bäst på landsbygden)...
 
De återanvänder befintliga gsm master i stor omfattning och på så sätt har de bra täckning till en rimlig kostnad.
Upptäkte till min glädje att de hadde klippt till med 7.2 här ute på landsbyggden för någon vecka sedan.
 
mats_o skrev:
De återanvänder befintliga gsm master i stor omfattning och på så sätt har de bra täckning till en rimlig kostnad.
Upptäkte till min glädje att de hadde klippt till med 7.2 här ute på landsbyggden för någon vecka sedan.
Ja idiotiskt vore väl annars, varför bygga nytt när befintlig infrastruktur finns.
 
det vorde synnerligen idiotiskt :)

I synnerhet med tanke på hur dyr en ny mast är.
Poängen är just att det är tack vare att Telia har befintliga master som vi får såpass bra täckning som vi får på landsbyggden. Och Ja det är ruggig skillnad på mottagningen nu. Telia vinner på knock hos mig
 
Redigerat:
Testade ett av deras mobila bredband (Telia) ute nu istället, med förvånande bra hastighet.
Så det får bli det istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.