Hej!

men vad betyder allt detta? Bygger nytt hus och vill lösa tfn frågan i god tid.
Vill ha bredband + vanlig tfn anslutning, gärna bibehålla nuvarande nummer.
Vill ha fiber ochinte koppar.

ÄR detta med 3G något för mig och min familj?
Har en "vanlig" tfn offert på G från Telia....vänta vänta

Vad göra härnäst? Svar önskas!
 
Invänta offerten och begrunda, våran var på 80.000:- och innehöll ett förslag på fast GSM istället.... surt, blir antagligen till att byta allt, köra fastmobil som telefon, och 3G som bredband, hej framtiden..... det var bättre förr :(
 
Låter som stadsnät (max 26000 beroende på antal anslutningar i området) och IP-telefoni för vår del om det ska kosta minst 7000 för telefon. :-?
 
Snacka om att man hade tur...

Förra sommaren så kom det en Skanovabil med släp och stannade till utanför vår tomt där vi höll på att spränga för huset.

De klev ur och undrade om vi hade beställt telefon, det hade vi inte gjort men vi skulle ju ha telefon. Då öppnade de locket på släpet och drog fram en massa slang med färdigdragen kabel i som vi själva kunde gräva ner från stolpen till huset.

Dock så krävdes det en de en del samtal till kundtjänst för att de skulle fatta att det inte bara var att skicka ut en tekniker som petade in trådarna i stolpen, det var fortfarande stormskadade stolpar å sånt. Men men, allt gick bra så i december så kom det en kille och drog en kabel från "min nergrävda kabel" genom röret i plattan och in i huset. Han kopplade även in ett telejack.

Gissa vad det kostade.... 495 kr ;D Trodde faktiskt att det skulle komma en större räkning senare... men icke ingenting har kommit...
 
Betalar 15 000:- för vår anslutning och då måste vi även förbinda oss med minst en av Telias tjänster i 12 mån. Utpressning är et tord som ligger nära till hands! >:(

 
Brodén skrev:
Betalar 15 000:- för vår anslutning och då måste vi även förbinda oss med minst en av Telias tjänster i 12 mån. Utpressning är et tord som ligger nära till hands!  >:(


Är detta sant, att man måste binda sig 12 månader i samband med anslutningen?
För jag är du inte ett dugg intresserad att gynna telia med detta.

Är så förbannad på detta företag så jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Senast igår ringde jag ett antal gånger till telia. Först möts man av någon jävla talmeny där man ska "prata in" ärendet man har. Och det är ett helvete att få den förbannade taltdatorn att förstå vad man menar (är från skåne) och när man väl kommit fram och ska bli kopplad till en handläggare så möts man av en röst som säger "Det är många som ringer för tillfället och vi har inte möjlighet att ta emot ditt samtal nu, ring ingen senare" och samtalet kopplas ner.
Och åter igen måste man bråka med den förbannade taldatorn för att åter igen mötas av samma meddelande!!

Så att man vill gå och betala 12 månaders telefonabonemang hos detta företag är helt uteslutet!!

är det så att man måste detta?
 
Kolla det finstilta som står längst ned på den blankett du får för nyanslutningen. Där står det klart och tydligt att man förbinder sig att använda mist en av Telias tjänster i 12 mån. Från det att vi skickade in blankett så slutade vår nummerpresentation att fungera!? Ringde Glocalnet och frågade varför. De svarade att vi inte längre var kunder hos dem för Telia hade "kidnappat" numret till deras tjänster. Var då tvungen att ringa Telia för att koppla på nummerpresentationen igen.

Inte nog med det. Kolla gärna den här tråden med som beskriver Telias logistiska tänkande:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=27254

 
Ja det kanske det står, men är man skyldig att gå med på detta om man vill ha anslutningen?

Dom hävdar ju själv att det är den fria marknaden som gör att dom måste ta ut dessa kostnader för installation och det låter ju inte speciellt fritt att man inte kan välja sin operatör utan mer eller mindre tvingas välja telia i ett år för att dom ska ansluta dig till det fasta telenätet.


Telia gräver sin egen grav, för jag har ingen som helst lust att gynna detta företag mer än nödvändigt!
 
Nej, man kan ju lugnt säga att de motsäger sig själva genom att prata om fri marknad när de har monopol på nyanslutningsbiten! >:(
 
Hej.

Vi har rivit en sommastuga och byggt en ny permanent villa på samma plats.
Sommarstugan hade telefonanslutning via en luftledning till en stolpe som står vid tomtgränsen.
När vi rev stugan så lossade vi kabeln vid huset och rullade ihop den till stolpen.

Det verkar på Telia som att det är en nyanslutning för 10.000 kr som gäller i alla fall.
I princip borde vi väl själva kunna gräva ner kabeln till huset, ansluta den och bara göra en flyttanmälan till Telia?
Allt är ju inkopplat och klart i stolpen redan.

Vattenfall har redan försökt lura oss på 18.000 kr för "nyanslutning" trots att det fanns el i sommarstugan, men detta redde vi upp.
Jag tänker inte gå på Telias rånarfasoner också.

Någon som varit med om något liknande?

- Mvh Håkan
 
Ring Telia och felanmäl nedriven kabel...
 
Funkar det verkligen?
Är det inte ganska uppenbart att vi byggt ett nytt hus på samma gång :)

- Håkan
 
En chansning, det enda Telia vet om är att förbindelsen har fungerat innan.
Vet nån som som gjort det och visst ser teknikern att det står ett nytt hus där, men han sket ju i det. Han får ju ändå betalt av Telia... Men sen finns det ju paragraf ryttare.

Hänger ju även självklart på vad teknikern behöver göra i huset. Men är allt klart i huset och ledningen finns där, felanmäl.
 
Redigerat:
haeh skrev:
Hej.

Vi har rivit en sommastuga och byggt en ny permanent villa på samma plats.
Sommarstugan hade telefonanslutning via en luftledning till en stolpe som står vid tomtgränsen.
När vi rev stugan så lossade vi kabeln vid huset och rullade ihop den till stolpen.

Det verkar på Telia som att det är en nyanslutning för 10.000 kr som gäller i alla fall.
I princip borde vi väl själva kunna gräva ner kabeln till huset, ansluta den och bara göra en flyttanmälan till Telia?
Allt är ju inkopplat och klart i stolpen redan.

Vattenfall har redan försökt lura oss på 18.000 kr för "nyanslutning" trots att det fanns el i sommarstugan, men detta redde vi upp.
Jag tänker inte gå på Telias rånarfasoner också.

Någon som varit med om något liknande?

- Mvh Håkan
Det är ointressant om det fanns en kabel där innan, vad som är intressant, hade ni ett abonnemang aktivt i det gamla huset? Om fastighetsbeteckningen/adressen är den samma kan ni försöka med att ringa kundtjänsten och köra en fuling, klaga på, ja vi har haft abonnemang och fast telefoni där innan och uppge det gamla telefonnummret, även om ni sa upp det för 100 år sedan.

Telias nätregister är en salig röra, ibland kan en hel gatas nummer samlas under en slaskadress, och det finns ingen koll i de vanliga verktygen att kolla när nummret senast sades upp, enbart på vilken adress nummret låg.

En hel gatas nummer kan samlas under en adress och så vidare. Men, allt är beroende på vilken person du hamnar hos, och om han/hon orkar börja leta.
 
Vi har inte haft något abonnemang här, men de som ägde tomten innan oss hade det, inkopplat i sommarstugan som vi rev.

Jag tror jag chansar att själv gräva ner kabeln och koppla in den i huset och sedan bara gör en vanlig flyttanmälan.

Det jag vet är att förra ägaren var välbesökt av Herr Kronofogde och fick bl.a. elen avstängd (hela elmätaren var bortplockad när vi köpte huset). Så förmodligen har även telefonen kopplats ur, men det borde ju fortfarande finnas kontakt i ledningarna.

- Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.