Hej på er. Är ny på sidan. Kallas Camanda, bor i Västra Götaland med man och två barn. Bygger vårt första hus - ett Höner med Älvsbyhus. Huset levereras v.51 så vi väntar med spänning. Har en fråga angående telefonansutning. Jag har fått information av en lite villrådig otrevlig människa på Telia om hur det kan fungera när man ska ansluta en nybyggnation till telenätet. Ni som redan fixat detta och kanske t.o.m. flyttat in - hur har ni gjort?

Camanda
 
Vi har inte flyttat in men är inne i just den processen. Det du måste göra är att ringa telia och be om en offert. Det tar ca 5-7 veckor att få en offert. Sen beror det på var man bor men det kostar från 7000kr upp till i värsta fall flera hundra tusen att få telefon inkopplad från telia. Sen finns det alternativ i form av fast mobiltelefoni från telia, det kostar 2500kr att koppla in men då kan du inte få bredband utan kan bara surfa på samma hastighet som i en mobiltelefon. Så det är inte riktigt någon val om man använder sig av nätet ofta.
 
Har ju spårat ut fullständigt nu när marknaden har blivit fri.
Telia vill inte ansluta nya hus längre.

Något för regeringen att ta tag i
 
Vi bygger på en avstyckad tomt i ett gammalt område. Vi hade nog "tur" :-? - vår offert var på 7 000 kr. Vi tyckte det var svindyrt, men har ju nu i efterhand hört att folk får betala tiotusentals kronor om det t ex inte finns lediga platser i närmaste station.

/Mia
 
Jag instämmer med Miaa...

vi var chockade över 7000:- och förde ett j***a liv med Telia men förstår nu att vi kommit lindrigt undan! :surprised:
 
Vi hade en massa strul med telia när vi skulle ha telefon till vårat nya hus men det slutade med att vi inte betalade en krona.. ingen flytt, ingen teknikeravgift, ingenting. Anledning var att vi fick vänta nästan 2 månader och att vi fick ta ledigt för att vänta på en tekniker som aldrig kom. Det är bara att vara förbannad och påpeka att dom ska kompensera en för förlorad inkomst och allt det dära..

Saken var även den att den fanns kabel nergrävd från skåpet till huset.. allt deras tekniker behövde göra var att koppla i skåpet och i elskåpet på huset, inget invändigt för det var redan klart. Dom sa samma sak till oss som till många andra att det skulle gå på 7-8000:-. Tekniker som var hos oss sa att det var den kostnad man fick betala för nergrävning och framdragning av kabel mellan teleskåp och hus, i vårat fall ca 10 meter men eftersom vi redan hade kabel så är det bara teknikerns avgift för inkopplingen och flytten som kostar.

Var noga med detaljer när ni ringer dom för annars fattar dom inte.. upprepa gärna allt du säger 5 ggr för dom.
Anteckna allt och skriv upp alla namn på alla ni pratar med.
 
Lite snabbare här uppe i norr. Ringde Telia knappt en vecka senare en offert på 7000 kr sedan bara 2-3 veckor efter att offerten skickats in så har man ton i luren. Men 7000 :surprised: dyrt grävningen gör man ju själv dessutom. >:(
 
Hejsan hejsan

Grävningen gör man själv dessutom???

Hur då, om man får ställa sådana dumma frågor..........

mvh

Nora
 
Efter ca 5 veckor fick jag en offert på exakt 10 000 kr. Om jag säger ja tar det ytterligare 5 veckor, men om jag frånsäger mig ångerrätten tar det tre veckor.

Jag väntar nu på att få telefonen inkopplad.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur i he**e Telia tänker. Aldrig i livet att jag har ordet lojal i tankarna. Det absolut första jag ska göra, så fort jag kan är att välja en annan operatör. Tyvärr tjänar Telia på mig ändå, den fasta avgiften blir jag ju inte av med.

De tänker lika långt som näsan räcker. Ett riktigt looserföretag. Klockrent monopol! Jag ringde runt till flera andra aktörer men ingen kan erbjuda mig inkoppling på nätet.

Min kabel är sex meter från telefonstolpen. Det ska Telia ha 10 000 kr för... Både elen och vattnet gick sjukt mycket smidigare och snabbare.

Jag tippar på att Telia genom detta tappar både kunder och anseende.

Fram för ökad konkurrens!

Kaj
 
Det telia numera inte gör är att subventionera inkopplingen (som utförs av skanova) vid bl.a. nybyggnationer. Det tycker jag inte heller att de ska göra med tanke på att de numera bedriver konkurrensutsatt verksamhet.

Däremot har de hanterat den uppkomna situationen olyckligt och har inte haft rutiner på plats för att sköta denna nya verklighet.

Har all förståelse för den frustration många upplever men att bara skrika död åt telia är inte rättvist och löser ingenting.

Infrastruktur kostar, telia vill hellre lägg ut fiber till nyanslutningar än ny koppar, framförallt av tripple-play skäl men det finns andra också.
 
Bryt med omedelbar verkan upp Telia i Operatör/tjänste säljare och nätägare. Sedna får alla hyra av nätägaren på samma vilkor. Sedan skulle jag tro att dessa 7000 skulle vara grymt billigt om man jämför med vad en inkoppling på VA nätet kostar.
 
Nora: Du bästa du kan göra är att skaffa 50 mm orange kabelskyddsslang med dragtråd i. Denna bör du sen gräva ned 30-60 cm.

Den stora fördelen med slang med dragtråd i är att det alltså ligger en ganska kraftig nylontråd i slangen från början så när kabeln ska i så knyter man fast kabeln i tråden i ena ändan och sen drar man igenom kabeln från andra ändan. Ytterligare en fördel med att lägga ned slang är att du kan byta kabeln vid behov utan att behöva gräva upp tex gräsmatta och rabbater i framtiden.

Den oranga slangen kan vara lite svår att få tag i som privatperson men en elfirma ska kunna fixa fram den åt dig. Begär dock pris från flera så att du inte får betala oskäligt mycket. Tidigare fick man slangen av telia men så verkar inte vara fallet längre.
 
Sen behöver rören heller inte vara orange längre sedan kunden själv skall anskaffa material, telia har bara krav på minsta inre diameter.

Det som är kass med Telia är det som händer många nybyggare i år, man kollar under 2005 med Telia för att få koll till prod.kalkylen, och i år när man beställer blir det utan förvarning svindyrt. En del har tjatat sig till den avgift man blev lovad förra året. Själv har jag inte bråkat färdigt men förbereder plan B ifall jag ger upp, då får det bli fast GSM och en ny lap-top med 3G pc-kort för ett någorlunda vettigt bredbandsalternativ. men helst vill jag ha in telefonen på "riktigt", men för vår del är det inte aktuellt att betala tre gånger så mycket som indragning av elen kostade, som bara den kostade flis (bygger i glesbygd)
 
Det finns 3g routers med kortplats så man slipper vara bunden till en laptop med 3g "bredband". När hspda kommer igång så kommer det vara ett viabelt alternativ.
 
De finns och en bekant har en beställd för tillfället. Trådlöst plus vanligt trådat datanät på ena sidan och kortplats för 3G kort i andra änden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.