Polygrip, hammare, skruvstycke, platta tänger mm funkar om kraven inte är så höga. De plattar ut hylsan , dvs klämmer man åt åt ett håll så sväller hylsan ut åt andra hållet. Man får försöka klämma lite runt om tills hela hylsan krympt. Men mosar man på för länge så spricker hylsan.
Ska man klämma många hylsor som ska hålla bra och se snygga ut så köper man avsedd crimptång just till den hylsa man köpt. Då får man ett verktyg som klämmer hylsan från flera håll så den inte plattas ut.
Ska man klämma större hylsor som ska bli bra men man kanske bara ska klämma nån enstaka och inte vill kosta på en stor dyr specialtång så funkar verktyg typ biltemas kabelskopress upp till en viss storlek och inte för hårda material.
Ska man pressa riktigt stor hylsa utan specialtång så kan man skära ur en skåra med U-form ur en järnbit . Lägg hylsan med vajern i U-skåran och banka ihop med en passande järnbit som slipats till lagom c-form. Blir som kabelskopressen fast stadigare. Man slår med slägga om det behövs.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Esther_R Esther_R skrev:
Ja, det borde ha funkat men har inget sådant tyvärr.
Om man inte har ett skruvstycke, tycker jag att man ska fundera på att skaffa ett. Det kan man ha stor nytta av, i många situationer.

Ett bra skruvstycke är dyrt, men ett billigt skruvstycke är väldigt mycket bättre än inget alls.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Om man inte har ett skruvstycke, tycker jag att man ska fundera på att skaffa ett. Det kan man ha stor nytta av, i många situationer.

Ett bra skruvstycke är dyrt, men ett billigt skruvstycke är väldigt mycket bättre än inget alls.
Skulle du kunna länka ett vettigt (inte alltför dyrt men ok kvalitet)?
 
B Bjober skrev:
Polygrip, hammare, skruvstycke, platta tänger mm funkar om kraven inte är så höga. De plattar ut hylsan , dvs klämmer man åt åt ett håll så sväller hylsan ut åt andra hållet. Man får försöka klämma lite runt om tills hela hylsan krympt. Men mosar man på för länge så spricker hylsan.
Ska man klämma många hylsor som ska hålla bra och se snygga ut så köper man avsedd crimptång just till den hylsa man köpt. Då får man ett verktyg som klämmer hylsan från flera håll så den inte plattas ut.
Ska man klämma större hylsor som ska bli bra men man kanske bara ska klämma nån enstaka och inte vill kosta på en stor dyr specialtång så funkar verktyg typ biltemas kabelskopress upp till en viss storlek och inte för hårda material.
Ska man pressa riktigt stor hylsa utan specialtång så kan man skära ur en skåra med U-form ur en järnbit . Lägg hylsan med vajern i U-skåran och banka ihop med en passande järnbit som slipats till lagom c-form. Blir som kabelskopressen fast stadigare. Man slår med slägga om det behövs.
Ja, kraven är inte jättehöga direkt. Det handlar om tvätt och gardiner som ska hållas uppe, inte någon viktig last på en båt så jag får klara mig med något tillräckligt bra.
 
Höghus Höghus skrev:
[länk]

En dedikerad tång hade varit billigare.

/Höghus
Den klarar bara upp till 2 mm, det tror jag inte räcker för de klamrar jag har va...?
 
Esther_R Esther_R skrev:
Skulle du kunna länka ett vettigt (inte alltför dyrt men ok kvalitet)?
Jag har inte varit spekulant på ett skruvstycke (jag har ärvt ett som kommer att överleva mig), så jag har tyvärr inte koll på marknaden. Förhoppningsvis har någon annan här koll och kan tipsa bättre.

För att stuka dina vajerlås, och hålla saker du vill kapa eller fila på eller liknande, skulle jag tro att ett för några hundralappar från Jula duger:

https://www.jula.se/search/?query=skruvstycke

Om jag skulle behöva köpa ett idag, skulle jag botanisera på till exempel den här sidan;

https://duab.se/maskiner-verktyg/handverktyg/tvingar-skruvstad/skruvstad

Edit: Det verkar som att de flesta skruvstycken jag länkat till har släta käftar. Mitt har spår, både vertikala och horisontala. Det uppskattar jag mycket, det underlättar när vill hålla fast stänger eller rör och sånt.

Såna här spår menar jag:

https://duab.se/maskiner-verktyg/ha...retan-med-horisontella-och-vertikala-spar-par
 
Redigerat:
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag har inte varit spekulant på ett skruvstycke (jag har ärvt ett som kommer att överleva mig), så jag har tyvärr inte koll på marknaden. Förhoppningsvis har någon annan här koll och kan tipsa bättre.

För att stuka dina vajerlås, och hålla saker du vill kapa eller fila på eller liknande, skulle jag tro att ett för några hundralappar från Jula duger:

[länk]

Om jag skulle behöva köpa ett idag, skulle jag botanisera på till exempel den här sidan;

[länk]

Edit: Det verkar som att de flesta skruvstycken jag länkat till har släta käftar. Mitt har spår, både vertikala och horisontala. Det uppskattar jag mycket, det underlättar när vill hålla fast stänger eller rör och sånt.

Såna här spår menar jag:

[länk]
Tack för hjälpen ska absolut titta på att köpa ett skruvstycke.
 
Tokslut Tokslut skrev:
En såhär tång kanske

[länk]

[bild]​

Toppen! Ser ut att vara en sådan jag behöver! :D
 
Tången Tokslut visar är inte bra till dina hylsor det blir nog bättre tom i ett skruvstycke eller polygrip osv som var uppe tidigare. Hade du inte redan haft dubbelhylsorna hade tången gått fint om du använder vanliga oisolerade skarvhylsor för kopparkablar.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
P
Tokslut Tokslut skrev:
En såhär tång kanske

[länk]

[bild]​

Kabelskor ansluter normalt bara en ledare(wire) och denna tången är för kabelskor, inte för att pressa två ledare i en ögla som TS önskar.
 
P Peter787 skrev:
Kabelskor ansluter normalt bara en ledare(wire) och denna tången är för kabelskor, inte för att pressa två ledare i en ögla som TS önskar.
Säger inte emot dig, men kollar man tex. Amazons crimpertool så gör den väl typ samma som den jag länka till 🤷‍♂️ Och förstår mycket väl att man inte skall använda Amazon som facit! Men de fanns i tråden

https://www.amazon.se/krimpning-fis...litstark/dp/B07XPT9Z7S/ref=asc_df_B07XPT9Z7S/

om detta är före och efterbild

Verktyg för klippning och krimping av vajer med aluminiumhylsor visas på digital bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.