P
Esther_R Esther_R skrev:
Jag behöver en tång med tillräcklig kraft (hävstång) för att jag ska kunna klämma åt en aluminiumklämma med en diameter på 2x4 mm och yttre diameter 9 mm. På högkant mäter klämman 14 mm, se bild. Ingen av de tänger jag hade hemma (polygripen t ex) rådde på uppgiften.
Om wiren inte sitter fast i något, så att du kan ta med den till en affär som säljer båttillbehör, borde de ha tänger till att pressa liknande lås.
Wirelåset brukar kallas Taluritlås.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Tack för alla tips, men jag behöver en tång som funkar här hemma. Använder dessa tvättlinor (med stålvajer inuti) till allt möjligt. Kan en sådana här vara bra att ha hemma och passa för ändamålet tro? Dvs är detta en lite mer kraftfull sak? https://verktygshopen.se/verktyg/handverktyg/tanger/polygrip/polygrip-bigazz-440/
Eller behöver jag köpa en sådan här? https://www.amazon.se/CHANNELLOCK-SPEEDGRIP-käfttunga-Tillverkad-högkolstål/dp/B07R11V4X3/ref=sr_1_1?crid=1HNE8KI2S9PEK&keywords=Channellock+SpeedGrip+Pliers&qid=1688680955&sprefix=channellock+speedgrip+pliers,aps,164&sr=8-1&th=1
 
T tobbbias skrev:
Haha, kul att du frågade just denna frågan nu för jag fick hem en ebay leverans för 2 h sen med exakt samma komponenter (vajer diameter 2 mm). Ska klämma ihop mina grejer i morgon. Ska bli spännande att se om jag får ihop de där klämmorna. Tänker att fungerar det inte med polygripen så får jag ta stora rörtången som sista utväg 😅
Kul, visa gärna med en bild hur det gick? Jag tror jag behöver en kraftigare tång för den jag hade funkade men det var lite väl jobbigt om man ska göra många... Inte helt säker på om man måste klämma ihop klämman på högkant eller inte. Jag klämde ihop den på andra hållet nu och tror det ska hålla...
 
namnbyte
Varför inte köra på duplex vajerlås istället?
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Eller i ett skruvstycke.

/Höghus
Ja, det borde ha funkat men har inget sådant tyvärr.
 
D Dublin skrev:
Kan man inte knacka ihop den med hammare mot lämpligt mothåll?
Jag lyckades inte med det och det blir lite tufft om man ska göra många tror jag.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Varför inte köra på duplex vajerlås istället?
Ja, det ska jag göra nästa gång men har redan 100 sådana där aluminiumklämmor hemma nu så...
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
[länk]
Borde åxå funka om man tycker det är tungt att klämma
Bra tips, en sådan ha jag aldrig provat. Inte så dyr så kanske...
 
Esther_R Esther_R skrev:
Borde vara en sådan här jag ska köpa va?

[länk]
Du får mer kraft med en större polygrip istället för en sådan tror jag..
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Tror knappast man klarar att klämma åt de där med enbart tänger.........De ska heller inte bara plattas till med hammare eller liknande heller utan de ska verkligen pressas så materialet plasticerar och greppar runt varje kardel på ett homogent sätt. Sånt där pressas oftast med speciella tänger (kraftiga-stora) eller så i en maskin.
 
  • Gilla
Strontus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.