Jag behöver en tång med tillräcklig kraft (hävstång) för att jag ska kunna klämma åt en aluminiumklämma med en diameter på 2x4 mm och yttre diameter 9 mm. På högkant mäter klämman 14 mm, se bild. Ingen av de tänger jag hade hemma (polygripen t ex) rådde på uppgiften.
 
  • Metallhylsor och vajeröglor, komponenter för att säkra och fästa stålvajer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stålvajer fäst i en svart metallklämma med en röd siffra tre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallvajer med ändhylsa och ögla, förmodligen används för säkring eller upphängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Düsseldorff
Hmm det där brukar funka med vilken tång som helst och med en polygrip borde det inte vara några problem alls.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hmm det där brukar funka med vilken tång som helst och med en polygrip borde det inte vara några problem alls.
Konstigt kunde inte rubba den, och jag är inte en svag person.
 
T Taxture skrev:
[länk]

Kanske kan funka :thinking:
Men om man mäter klämman på högkant är den typ 14 mm och då räcker väl inte den kanske...?
 
Tänk på att kraften är större ju länge in i tången du kommer.
Jag använder ibland en polygrip till sådana hylsor och då kniper jag längst in i gapet, innanför det räfflade rundade gapet. Den ytan är igentligen inte avsedd för uppgiften men funkar bra. Där är kraften uppskattningsvis 7 gånger större än ute i spetsen på gapet.
 
  • Gilla
Esther_R och 2 till
  • Laddar…
Haha, kul att du frågade just denna frågan nu för jag fick hem en ebay leverans för 2 h sen med exakt samma komponenter (vajer diameter 2 mm). Ska klämma ihop mina grejer i morgon. Ska bli spännande att se om jag får ihop de där klämmorna. Tänker att fungerar det inte med polygripen så får jag ta stora rörtången som sista utväg 😅
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Kan man inte knacka ihop den med hammare mot lämpligt mothåll?
 
  • Gilla
FoJjen och 3 till
  • Laddar…
Några slag med hammare och körnare borde funka.

/Höghus
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Eller i ett skruvstycke.

/Höghus
 
  • Gilla
Esther_R och 2 till
  • Laddar…
En skärmbild från Clas Ohlson visar Knipex Cobra polygripstång med rött handtag för 269 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sån brukar jag använda vid liknande saker. Brukar dra isär tången och använder dom inre käftarna, då får man bra med kraft. Sen får man väl känna av lite så man köper rätt storlek på tången. Så man får tillräckligt med kraft.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Tänk på att kraften är större ju länge in i tången du kommer.
Jag använder ibland en polygrip till sådana hylsor och då kniper jag längst in i gapet, innanför det räfflade rundade gapet. Den ytan är igentligen inte avsedd för uppgiften men funkar bra. Där är kraften uppskattningsvis 7 gånger större än ute i spetsen på gapet.
Ska prova! :D
 
T Toye_ skrev:
[bild]
En sån brukar jag använda vid liknande saker. Brukar dra isär tången och använder dom inre käftarna, då får man bra med kraft. Sen får man väl känna av lite så man köper rätt storlek på tången. Så man får tillräckligt med kraft.
Tack det gick men det var jättetungt och jag misstänker att polygripen du har där är större och kraftigare på min står det 87 01 250 så borde jag kanske skaffa en lite kraftigare Polygrip annars var metoden bra förutsatt att det är ok att man klämmer ihop klämman på lågkant alltså inte på högkant som med den andra tången i tråden ovan.
 
  • Knipex-tång, svart och röd, självlåsande mekanism, ligger på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd kabel fastklämd med kabelklämma mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En mejsel, inte vass, mothåll under, tex en spik i spåret mellan trådarna, och klappa till på mejseln i spåret.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.