Jag kanske skulle nämna att det är Monika Sanders som visade "Akademisk Ridkonst" igår,
bl. a. med pållen Davizin på min förra bild.

https://www.facebook.com/pages/Stall-Haväng/176833155699012?fref=ts

Hustrun, som är hästtokig, är med på bilden nedan, bland åhörarna/åskådarna.
Själv fick jag en sällsynt men välkommen ledig dag :)

Stall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ser man förresten också tydligt hur takets bärläkt är lagd omlott i skarvarna, mitt över takstolarna.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
enSAM skrev:
Om du tar bort en takstol så det blir 2400 mellan stolarna, kan man inte sätta in två stolar på vardera sidan om hålet istället för en, bör ju bli dubbelt så stadigt.
Pratade med Takstolsfabriken om din idé, och du hade helt rätt, det hade gått å göra precis så!
 
Vi har nog bestämt oss för limträ i nock-lösningen. Kan väl knappast bli mer öppet än såhär?! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
chrsal och 1 till
  • Laddar…
S
Bödde skrev:
Vi har nog bestämt oss för limträ i nock-lösningen. Kan väl knappast bli mer öppet än såhär?! [bild]
ryggåstak modellen skulle jag säga
 
Ja så heter den ja...
 
S
Bödde skrev:
Ja så heter den ja...
bar roligt i tidigare inlägg trodde du att pelare skulle va iväg.
trodde du att det krävdes flera än gavlarna? är nyfiken bara :cool:
 
SBH skrev:
bar roligt i tidigare inlägg trodde du att pelare skulle va iväg.
trodde du att det krävdes flera än gavlarna? är nyfiken bara :cool:
Om jag ska vara riktigt ärlig, och det ska man ju vara när det är fredag å allt, så trodde jag du menade sådana ryggåstak som man ofta ser i gamla torp. Därför trodde jag du menade att det skulle byggas på det sättet med tre feta parallellt liggande limträbalkar (alltså en i nock och så en på vardera sidan på halva vägen ner mot tassen). Innan jag postade inlägget googlade jag lite och insåg att det var en sådan konstruktion vi ville ha :p Därför blev mitt svar något kryptiskt...

Vi kommer ha fyra stolpar: två på gavlarna, en på 3.60 och en på 7.20. Stolparna till de två senare kommer i innerväggar. Limträbalken är i två delar för att jag ska kunna handskas med dem: en på 10.8 m och en på 7.20.
 
Det var ju det här jag menade.
 
byggolle skrev:
Det var ju det här jag menade.
Vi har inte fått offerten ännu, men det kommer nog funka alldeles utmärkt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.