S
Bödde skrev:
Ok, som jag trodde då, men då kvarstår problemet för oss - att få någon som kan räkna på dimensioneringen av takstolarna.
kolla med en konstruktör. man kan räkna hur mycket man vill men sedan är konstruktionen viktig.
 
SBH skrev:
kolla med en konstruktör. man kan räkna hur mycket man vill men sedan är konstruktionen viktig.
Ok, tack, jag ska kolla upp var jag kan hitta en konstruktör.
 
Bödde skrev:
Ok, tack, jag ska kolla upp var jag kan hitta en konstruktör.
Kanske du kunde fråga Nässjö takstolsfabrik och be om tips.
De borde kunna hjälpa dig att hitta en byggnadsingenjör.
Du bor ju i närheten, och jag har uppfattat dem som hjälpsamma.
(Har själv takstolar till ett garage och ett liiitet stall därifrån)


Bödde skrev:
...
Det blir någon form av "klassisk" öppning på ena kortsidan, kanske ett kors. Hoppas svalorna hittar in!
Du kan nog vara lugn, de hittar!
De hittade in på vinden i mitt lilla stall genom en gavellucka som var 1x1,5 meter.

(Lägg en gammal tidning under där de bygger bo. Det blir rätt så skitigt)
 
Bra idé, jag ska höra med dem. Jag pratade med säljaren Karl-Erik, mycket trevlig och mycket hjälpsam, så om man kopplar ihop en kondtruktör med dem så borde det finnas möjlighet till lösning!

Då ska jag börja samla tidningar 😄
 
Bödde skrev:
Vi vill ha rymdkänslan, så det är en estetisk fråga helt enkelt...
Då kanske du ska välja en Polonceau-takstol. Massor av luft och fri sikt upp till undersida tak …

Polonceau.jpg
 
Varför är det så svårt att beräkna? Du måste väl ange vikten på ditt tak i beräkningsptogrammet? Skriv att det väger dubbelt så mycket som det gör i verkligheten.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
fahlis skrev:
Då kanske du ska välja en Polonceau-takstol. Massor av luft och fri sikt upp till undersida tak …

[bild]
Har aldrig hört namnet förut, men det ser intressant ut. Men bygger man denna typen även i trä? Vad jag förstod efter lite googlande var att de fra a byggs i metall för riktigt stora spännvidder.
 
andersmc skrev:
Varför är det så svårt att beräkna? Du måste väl ange vikten på ditt tak i beräkningsptogrammet? Skriv att det väger dubbelt så mycket som det gör i verkligheten.
Jag vill inte räkna på bärigheten själv utan överlåter det till proffsen. Varför de inte var pigga på å räkna på det cc-måttet vet jag inte. Jag ska kontakta dem på måndag och köra Knock on woods förslag angående att blanda in en annan konstruktör. Det kan ju oxå vara så att jag varit otydlig i mina önskemål, fast jag tyckte jag påtalade det så tydligt jag kunde.
Fortsättning följer...
 
Bödde skrev:
Men bygger man denna typen även i trä? Vad jag förstod efter lite googlande var att de fra a byggs i metall för riktigt stora spännvidder.
Ursprungligen (mitten av 1800-talet) byggdes den med trä i överramen och metall i stöttorna och dragstagen.

den här sidan finns en bild av en trä–metall-konstruktion.

Kanske rätt ur estetisk synpunkt också?
 
Redigerat:
Här är ett bra exempel på ett tak i din stil :)

haväng.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Stall Haväng i Tvååker)

Material i takstolarna vet jag inte, ser ut som stål.
 
  • Gilla
Bödde och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Material i takstolarna vet jag inte, ser ut som stål.
Ser ut som svetsade stålramar.
 
Om du tar bort en takstol så det blir 2400 mellan stolarna, kan man inte sätta in två stolar på vardera sidan om hålet istället för en, bör ju bli dubbelt så stadigt.
 
KnockOnWood skrev:
Här är ett bra exempel på ett tak i din stil :)

[bild]

(Stall Haväng i Tvååker)

Material i takstolarna vet jag inte, ser ut som stål.

Det ser ju strålande ut, det var bara det där med pengarna. känns som en ståltakstol kostar lika mycket som alla de 16 jag fått offert på 😃
 
fahlis skrev:
Ursprungligen (mitten av 1800-talet) byggdes den med trä i överramen och metall i stöttorna och dragstagen.

På den här sidan finns en bild av en trä–metall-konstruktion.

Kanske rätt ur estetisk synpunkt också?
Det ser jättefint ut! Tack för tipset!
 
enSAM skrev:
Om du tar bort en takstol så det blir 2400 mellan stolarna, kan man inte sätta in två stolar på vardera sidan om hålet istället för en, bör ju bli dubbelt så stadigt.
Jo absolut, men jag vet inte om man kan räkna på det sättet - hur logiskt det än låter... Jag vill helt enkelt att någon garanterar att mina takstolar är dimensionerade enligt konstens alla regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.