C cpalm skrev:
Ja, men det är som sagt inte OK. Du får inte bygga in takdosan.
Ok. Jag antar att el-osäkerheten inte bli större om man bygger in en el-dosa jämfört med om man bara drar en kabel? Eller säger reglementet att båda är lika "fel"... Om det varit mer kontroversiellt att bygga in en eldosa hade det ju varit intressant att förstå varför...
 
Problemet med nya regler är ju att de nya reglerna är det enda säkra och rätta. Allt annat bakom det är osäkert och fel hur bra det än må ha varit i hundra år.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Vill man vara byggnadsvårdare så blir man nog så illa tvungen att gena lite ibland. Jag ansvarar för min anläggning och kopplar jag in en taklampa på det gamla viset på ett bra och säkert sätt så gör jag det. Som tur är så är jag väl så lyckligt lottad att jag har kunskap att göra det själv. Det blir ju värre med dom som måste anlita någon, de kan ju som sagt vägra utföra arbetet.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om jag tolkar dig rätt så har du endast en (1) ledning till denna dosa (med tre ledare) endast avsedd för belysningen?
Då kan du i så fall skippa dosan och bara släppa ut ett rör.
Det ska då vara en installationskabel i detta rör till närmaste kopplingsdosa, t.ex FQQ.
Ja, det är ju ett rör, med tre lösa kablar som leder fram till dosan. Det går väl visserligen att dra om alla till en ledning där de tre är inneslutna, men det blir lite bökigt, är ju ändå 4 lampor det gäller. :thinking:
 
C
TheJesper TheJesper skrev:
Om det varit mer kontroversiellt att bygga in en eldosa hade det ju varit intressant att förstå varför...
Det är helt enkelt uttryckligen otillåtet att bygga in dosor, det handlar inte om att det är mer eller mindre kontroversiellt.
Att bygga in en kabel eller ett rör är tillåtet (med vissa restriktioner).
Så det är ju det man har att förhålla sig till.
Du gör det alldeles för svårt för dig själv. Om det nu finns ett rör där med tre trådar som det gör i 99% av alla lite äldre hus så blir det jättebra. If it ain't broken, don't fix it. Om man är petig byter man trådarna i röret till en mantlad kabel (i röret).

Sen kan det förstås vara intressant att resonera kring varför reglerna är som de är. Där är jag fel person att uttala mig, men för mig känns det ganska självklart att man måste kunna komma åt dosor för att underhålla och inspektera anläggningen. Varför det är tillåtet att bygga in kablar utan rör kan jag däremot tycka är mer kontroversiellt då det ju faktiskt inte går att byta kabeln på ett enkelt sett. I Sverige finns det dock en praxis att undvika att bygga in kablar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Anledningen är att skarvar ska kunna inspekteras och underhållas då de är en felkälla. Även felsökning kan behöva stödas. Det vore synd att behöva knacka sönder rosen om det glappar i dosan. Reglerna tillåter att man bygger in skarvar som anses "felsäkra", svetsade, kontaktpressade etc. Så det handlar inte om att bygga in saker i allmänhet. Där får man göra en egen bedömning ur en praktisk synvinkel.

Jag har fortfarande inte förstått vad TS dosa innehåller här, och huruvida den går att rationalisera bort.
 
S Soltorp40 skrev:
Pello, t.ex., typiskt 40-50 -talet skulle se rätt tokigt ut i en sekelskiftesmiljö.
Pello finns sedan åtminstone 1924.

EDIT: Formen på Pello är för övrigt betydligt mer närbesläktad med sekelskiftsbrytarna än vad Renova är.

image_2014-01-03.jpg
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan även titta på falkn's ide att fräsa in ett infällt DCL-uttag, men då måste rosetten vara demonterbar.
Jag menade att man helt enkelt gör ett runt hål i mitten av rosetten och monterar denna runt takdosan. Då blir även dosan åtkomlig. Koppen på lampan kommer dölja lamputtag. De nya DCL uttagen har dessutom alltid kroken i mitten. Därmed blir kroken centrerad om man centrerar rosetten över dosan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Anledningen är att skarvar ska kunna inspekteras och underhållas då de är en felkälla. Även felsökning kan behöva stödas. Det vore synd att behöva knacka sönder rosen om det glappar i dosan. Reglerna tillåter att man bygger in skarvar som anses "felsäkra", svetsade, kontaktpressade etc. Så det handlar inte om att bygga in saker i allmänhet. Där får man göra en egen bedömning ur en praktisk synvinkel.

Jag har fortfarande inte förstått vad TS dosa innehåller här, och huruvida den går att rationalisera bort.
Helt klart en vetenskap i sig det här :) Hade jag haft evigheter av tid hade jag skurit ut centrum på rosetten och monterat/pusslat ihop på doslocket :p
 
E
Det är nog inte så svårt. Rosetten är gjuten i form, av gips. Bara att sätta en hålsåg i så är det klart.
 
Doslock på plats, kommer fräsa in det i de 2 stora takrosetterna. För de två tunnare kanske jag får ta bort plasten på locket för de ska gå bra. Uppdatering följer...
 
  • Doslock med utstickande kablar monterat på en vit takyta redo för integration i takrosetter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du vunnit på detta jämfört med ett rörutlopp?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad har du vunnit på detta jämfört med ett rörutlopp?
Dosan var redan på plats, pallar 15 kg, så bara att skruva på locket/skenan med kroken och dra ut kabeln så var det klart. Har även satt en redig dragavlastare för kabeln i dosan som pallar lite drag.
 
Det intressanta är, som Bo varit inne på tidigare, om takdosan är ett kopplingsutrymme. I så fall måste det rent formellt vara åtkomligt på ett enkelt sätt. Är det bara kabeln till lampan som går dit så gör det inget om man bygger över den, men då ska övergången från lösa trådar till den mantlade kabeln ske i någon tidigare dosa på vägen.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
TheJesper TheJesper skrev:
Doslock på plats, kommer fräsa in det i de 2 stora takrosetterna. För de två tunnare kanske jag får ta bort plasten på locket för de ska gå bra. Uppdatering följer...
Det ser ut som FQ med slang över, stämmer det? Nog inte det bästa att köra med dragavlastning, jag hade hellre tagit en RQQ 3g1 eller 3g0.75.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det intressanta är, som Bo varit inne på tidigare, om takdosan är ett kopplingsutrymme. I så fall måste det rent formellt vara åtkomligt på ett enkelt sätt. Är det bara kabeln till lampan som går dit så gör det inget om man bygger över den, men då ska övergången från lösa trådar till den mantlade kabeln ske i någon tidigare dosa på vägen.
Ja, jag får se om det hinns med att göra en smart OCH byggnadsvårdsmässigt estetiskt tilltalande lösning där med locket. Var övergången sker vet jag inte för stunden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.