Ja, Jag kommer iaf föreslå följande lösning för min elektriker, som för övrigt är en riktig klippa. Man har så klart förståelse för att de inte vill lämna något undermåligt, som ej är enligt standard, det var väl därför jag ville hitta en "elektrikerförbundet-approved"-lösning : ) I värsta fall får han väl korka kabeln och sätta ett slätt lock på så är det ju iaf by the book! Så löser jag det på eget sätt...

Teckning av en elektrisk installation med dragavlastare och DCL-kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
TheJesper TheJesper skrev:
Ja, Jag kommer iaf föreslå följande lösning för min elektriker, som för övrigt är en riktig klippa.
Då får du, som sagt, finna dig i att man får ta ett hål i rosetten med samma diameter som dosan.

Sen är det önsketänkande med skalan på DCL-honan, den är åtminstone tre gånger så stor som på din ritning :rofl:
 
C
S Soltorp40 skrev:
Pello, t.ex., typiskt 40-50 -talet skulle se rätt tokigt ut i en sekelskiftesmiljö.
Inte pjåkigt alls faktiskt. Finns egentligen inte några vettiga autentiska alternativ, så man får köra på något som passar ihop i stil. Och då kan jag tycka att Renova och vissa andra prylar i retrostil är lite kitschvarning.
 
TheJesper TheJesper skrev:
Ja, han har redan dragit 3 lösa kablar, vet inte om det gör nån skillnad, man kanske kan isolera dem på något fackmannamässigt sätt : ) Ja, jag får föreslå detta så får vi se hur det går...
Det är bara ett rör som sticker ut? Ingen dosa?
Hade dragit om de 3 lösa till en rxq faktiskt, svårt att få till en dragavlasting på ett bra sätt på 3 lösa fq
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Det är bara ett rör som sticker ut? Ingen dosa?
Hade dragit om de 3 lösa till en rxq faktiskt, svårt att få till en dragavlasting på ett bra sätt på 3 lösa fq
Ja det är en dosa i taket som pallar 15 kg, och kablarna går genom ett rör fram till dosan. Men de är 3 separata kablar och inte isolerade tillsammans om man säger så.

/Jesper
 
C cpalm skrev:
Inte pjåkigt alls faktiskt. Finns egentligen inte några vettiga autentiska alternativ, så man får köra på något som passar ihop i stil. Och då kan jag tycka att Renova och vissa andra prylar i retrostil är lite kitschvarning.
Ja, det är ett lite billigt alternativ helt klart men det kommer iaf inte "sticka ut" så mycket, så det är ju bra...
 
C cpalm skrev:
Då får du, som sagt, finna dig i att man får ta ett hål i rosetten med samma diameter som dosan.

Sen är det önsketänkande med skalan på DCL-honan, den är åtminstone tre gånger så stor som på din ritning :rofl:
Jo jag vet hur stor den är, fick en chock på Bauhaus : ) Men tanken är att bara dra genom sladden och kroken genom rosetten...
 
C
TheJesper TheJesper skrev:
Men tanken är att bara dra genom sladden och kroken genom rosetten...
Ja, men det är som sagt inte OK. Du får inte bygga in takdosan.
 
C cpalm skrev:
Ja, men det är som sagt inte OK. Du får inte bygga in takdosan.
Får är snälla djur det.......
Enklast är nog att göra det själv på bästa möjliga vis och sen låtsas att det alltid suttit där...........Dagens regler om allting börjar bli så styltiga att det nästan är lite löjligt. Belysning i taknivå skulle mycket väl kunna ha lindrigare regler utan att det skulle påverka nåt.
 
Sätt upp rosetten efter elektrikern lämnat platsen?
 
E
Om du ändå ska sätta igen takdosan med en rosett så kan du ju lika gärna koppla lampan med öppningsbara wago. Då blir det bara ett litet hål för kroken och tre fq.
 
TheJesper TheJesper skrev:
Ja det är en dosa i taket som pallar 15 kg, och kablarna går genom ett rör fram till dosan. Men de är 3 separata kablar och inte isolerade tillsammans om man säger så.
Huruvida det finns en takdosa med i spelet framgår först i inlägg #20. Och du har alltså en dosa där idag som används för fördelning av gruppen? Den går inte att rationalisera bort?

Denna dosa får i så fall inte byggas igen, oberoende av vad Stefan1972 säger. Dosan måste vara åtkomlig. Om rosetten går att skruva ned eller demontera på något rimligt enkelt sätt så tycker jag den kan anses åtkomlig.
TheJesper TheJesper skrev:
han vill gärna sätta in en takdosa.
Men? Har du en takdosa eller inte?
TheJesper TheJesper skrev:
Dock påpekar min elektriker att detta ej är fackmannamässigt att bara låta en kabel hänga ut med en DCL-hona
Jag ser inga problem med det, men vi pratar alltså mantlad kabel, inte FK/FQ. Men dosan då...
TheJesper TheJesper skrev:
Ja, han har redan dragit 3 lösa kablar, vet inte om det gör nån skillnad, man kanske kan isolera dem på något fackmannamässigt sätt : )
Vad för lösa kablar? Vilka är egentligen dina förutsättningar här som vi ska söka en lösning för?
Om du inte har en takdosa finns inga hinder för att rörutsläpp med en honkontakt. Man kan även titta på falkn's ide att fräsa in ett infällt DCL-uttag, men då måste rosetten vara demonterbar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Huruvida det finns en takdosa med i spelet framgår först i inlägg #20. Och du har alltså en dosa där idag som används för fördelning av gruppen? Den går inte att rationalisera bort?

Denna dosa får i så fall inte byggas igen, oberoende av vad Stefan1972 säger. Dosan måste vara åtkomlig. Om rosetten går att skruva ned eller demontera på något rimligt enkelt sätt så tycker jag den kan anses åtkomlig.

Men? Har du en takdosa eller inte?

Jag ser inga problem med det, men vi pratar alltså mantlad kabel, inte FK/FQ. Men dosan då...

Vad för lösa kablar? Vilka är egentligen dina förutsättningar här som vi ska söka en lösning för?
Om du inte har en takdosa finns inga hinder för att rörutsläpp med en honkontakt. Man kan även titta på falkn's ide att fräsa in ett infällt DCL-uttag, men då måste rosetten vara demonterbar.
Ursäkta min okunnighet inom elektronikens facktermer : )

Det sitter alltså en dosa i taket, dit det är draget tre kablar med el och jord.

Jag benämnde nog även en schneider lamputtag som "dosa" vilket var förvirrande och felaktigt. Det är alltså en sådan som jag inte ville få ditsatt, och funderade på alternativ till...

Takrosetten kommer inte att kunna monteras bort utan att ta fram hammaren och mejseln typ...
 
E Emil_K skrev:
Om du ändå ska sätta igen takdosan med en rosett så kan du ju lika gärna koppla lampan med öppningsbara wago. Då blir det bara ett litet hål för kroken och tre fq.
Ja det kan ju bli så att jag sätter dit en sådan om lampkoppen inte rymmer den gigantiska DCL honan. (y)
 
Om jag tolkar dig rätt så har du endast en (1) ledning till denna dosa (med tre ledare) endast avsedd för belysningen?
Då kan du i så fall skippa dosan och bara släppa ut ett rör.
Det ska då vara en installationskabel i detta rör till närmaste kopplingsdosa, t.ex FQQ.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.