Hej

Jag bygger en tillbyggnad med låglutande tak, 3 grader,som till hösten skall bekläs med plåt.

Hur gör man anslutning/avslutning mot hängrännan?

Gissar att takfotsplåt inte behövs eftersom plåten löser det?
Skall takpappen sticka ut några mm i väntan på plåtslagare?

K
 
Vad är det för plåt? Bandtäckning? Profilplåt?

Jag skulle nog säga att ska det vara underlagspapp så ska det sättas fotplåt, kan inte komma på någon taktäckning det den slopas.

Tänk på att underlagspapp/duk har en begränsad tålighet mot fri exponering (kolla tillverkarens anvisningar) så du kan nog behöva täcka pappen om det dröjer innan den täcks.
 
Hej

Har frågat plåtslagaren, skippa underlagspsppen men ta en grov papp "2500".., var svaret.
 
Vad är det för plåttak som ska dit?

Lite förvirrad av anvisningen du har fått. Att ta en papp "2500" skulle jag tolka som underlagspapp YEP 2500 men så skulle du inte ha underlagspapp...
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
Den plåtslagaren skulle inte jag anlita som säger så. Det är klart att det skall vara en underlagspapp under ett plåttak, oberoende av typ. Som påpekats kan inte underlagspapp ligga exponerad en längre tid. Om du skall täcka med band eller skivor av plåt som falsas så brukar plåtslagaren sätta en takfotsplåt under pappkanten som sedan täckplåten viks runt. I så fall skall pappen inte klistras eller spikas vid takfoten. Då måste du fundera ut ett sätt att tillfälligt säkra pappen. YAP 2200 med klisterkant är en bra papptyp för ändamålet. Jag kan inte se att en ökning av asfaltmängden skulle kunna vara en lösning på problemet.
 
  • Gilla
Sebastian Courel
  • Laddar…
Språngbleck kallas den plåten man sätter i takfoten vid bandtäckning om du vill googla. Men den säljs vad jag vet inte färdig så plåtslagaren borde ju ta på sig att fixa fram den inför ditt arbete om det är ett sådant tak som ska läggas.

Allt låter lite märkligt och jag undrar om någon missförstår något: du, plåtslagaren eller jag.
 
Nja, det är inget språngbleck eftersom dessa normalt är vikta. Det behövs ett rakt takfotsbleck av samma plåtkvalitet som täckplåten.
 
J justusandersson skrev:
Nja, det är inget språngbleck eftersom dessa normalt är vikta. Det behövs ett rakt takfotsbleck av samma plåtkvalitet som täckplåten.
Det var enligt bild nedan jag menade. Sådant fick jag av plåtslagaren inför pappningen av ett tak som sedan bandtäcktes. Tänkte du på ett annat?

Teknisk ritning av detaljer för takpappning och bandtäckning med måttangivelser.
 
Sådana språngbleck har jag bara sett i samband med gamla plåttak. Har man bara tillräckligt språng så verkar det vara överkurs. Med språngbleck tänkte jag på sådana om man kan köpa på t.ex. Byggmax och som används i samband med enkla papptäckningar. Takfotsbleckets huvudfunktion är ju att hålla fast plåttäckningens nederkant. Kunskapsnivån hos plåtslagare tycker jag varierar kolossalt.
 
J justusandersson skrev:
Sådana språngbleck har jag bara sett i samband med gamla plåttak. Har man bara tillräckligt språng så verkar det vara överkurs. Med språngbleck tänkte jag på sådana om man kan köpa på t.ex. Byggmax och som används i samband med enkla papptäckningar. Takfotsbleckets huvudfunktion är ju att hålla fast plåttäckningens nederkant. Kunskapsnivån hos plåtslagare tycker jag varierar kolossalt.
Aha, ja i mitt fall så gillar jag dels överkurslösningar och så är det ett tak på ett gammalt hus så jag ville ha en sådan plåt redan innan jag kom i kontakt med plåtis, men han förordade dessutom den innan jag hann föreslå den. Tycker det verkar ganska vettigt ur vattensynpunkt utöver att det ser trevligt ut.
 
Taklutning och plåttyp spelar också roll men jag älskar duktiga och ambitiösa plåtslagare!
 
Hej

Det är nog jag som är lite förvirrad.
"2500" kom från plåtslagaren och hans svar på frågan om jag skall lägga 2 lager var att det inte behövs, vilket jsg kanske felaktigt tolkade som att underkagspspp inte behövs.

Eftersom jag inte vet i hur många veckor eller månader det blir utan plåt så har jag köpt följande:
SEP 4100, 3 grader, självhäftande, 7x1m, svart.
Kändes som en OK kompromiss att lägga utan underlagspapp?
Jag kan självklart även peta dit underlagspapp om så krävs.

Har tittat på ett nybyggt versndatak som liknar vårt, ingen takfotsplåt och pappen slutar jämns med rådponten. Plåten nervikt mot hängrännan.
K
 
Lutningen blir ca 3 grader eller ca 15cm på 2,5m

K
 
Jag är inte expert men tycker att det låter som att du är lite fel ute. Pappen du beskriver är ju en ytpapp och känns inte som ett vettigt val att ha under plåt. Det är en yttäckning som ska läggas på en underlagspapp och sen är det färdigt. Jag tycker att det börjar klarna att det plåtslagaren har sagt är att du ska lägga en underlagspapp och att han vill ha den lite kraftigare kvaliteten YEP 2500. Skulle rekommendera dig att stämma av hela underlagsarbetet med plåtis igen.

Det har fortfarande inte framkommit vad det är för typ av plåttak som ska läggas.
 
Här har ni "förlagan", mitt tak blir plattare och med en altan ovanpå.
 
  • Takdetalj med takplåt, snörasskydd och takavvattning mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit villa med lutande tegeltak och inglasad veranda med dekorativa fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.