När kablarna smälter, då använder du för klen ledare
 
Förstår inte alls varför TS skulle behöva någon speciallösning med plast som varken är godkänd ur isolations eller brandhänseende...

Som jag förstår det är inte ens huset byggt än? Då ser jag ingen som helst anledning till att snåla in på dosor. Oerhört mycket mer framtidssäkert än ett par usla rör som sticker ut.
 
  • Gilla
mowgli63 och 1 till
  • Laddar…
obs, mitt inlägg handlade inte om just TS fall, utan att speciallösnignar visst kan vara nödvändiga ibland. I vår garderob valde vi att fälla in VP rör i putsen till takbelysninge pga att annars hade vi fått sätta gång och bila igen och sprida betongdamm i hela lägenheten. Mycket mindre jobb att fälla in ett 16mm VP-rör än en dosa som är rätt djup
 
A
Nepp huset är inte byggt än. Det är bara planering. Klart att jag inte tänker snåla! Men det är så himla bra att nu i ritningarna kunna rita in alla dosor o,s,v. Jag återkommer kanske om några år med en husprojektstråd i stället. Jag är inte så gammal än! Tror jag är överlägset yngst här ;) :D Men i mitt hus blir det inga speciallösningar vad det gäller elen. :D Jag är jättetacksam för alla svar!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Visst kan speciallösningar komma ifråga ibland, ser bara inga signaler till att det skulle behövas i detta fall.

230 V halogen i en stump 32 mm avloppsrör låter spontant big no no dels pga värmeutvecklingen och dels pga isolationen i "kopplingsutrymmet". Det kan mycket väl vara ok men då vore det på plats, för andra läsare, att upplysa om de villkor som tillverkaren anger för denna lampa och andra omständigheter. Är det utanpåliggande armaturer för fast montering du pratar om så är det brukliga ett rörutlopp för då sker inkopplingen i armaturen.

Inputsade rör är en tillåten metod, dock ovanlig i Sverige. Här gäller att vara nog med regeln om att följa rummets kanter eller på annat sätt visa att det finns ett VP-rör väldigt ytligt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Visst kan speciallösningar komma ifråga ibland, ser bara inga signaler till att det skulle behövas i detta fall.

230 V halogen i en stump 32 mm avloppsrör låter spontant big no no dels pga värmeutvecklingen och dels pga isolationen i "kopplingsutrymmet". Det kan mycket väl vara ok men då vore det på plats, för andra läsare, att upplysa om de villkor som tillverkaren anger för denna lampa och andra omständigheter. Är det utanpåliggande armaturer för fast montering du pratar om så är det brukliga ett rörutlopp för då sker inkopplingen i armaturen.

Inputsade rör är en tillåten metod, dock ovanlig i Sverige. Här gäller att vara nog med regeln om att följa rummets kanter eller på annat sätt visa att det finns ett VP-rör väldigt ytligt.
Om "detta fall" innefattar TS så håller jag med, pratar vi om mitt OT-fall så håller jag inte med

Själva lampan sitter ju i armaturen, hänger inte med på vad du menar? Sedan sker all koppling i armaturen, avloppsröret var bara till för att man skulle få plats för att fiska ut ledaren för varje armatur och sedan dra vidare de ledare som skulle till nästa armatur (använder den alltså inte som kopplingsdosa)
 
Redigerat:
Bo, jag tror vi kan anta att Malmgren .dä och .dy har gjort en utsökt lösning både i utförande och allt annat tänkbart för det speciella fallet. :)

Annars är det givetvis som du säger att man ska hålla sig från sånt så långt det går i allmänhet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bara för att illustrera hur jag använde "dosan"

egen-dosa.jpg

Min lilla OT poäng är bara att ibland är speciallösningar helt i sin ordning, om man vet vad man gör
 
GK100 skrev:
Bo, jag tror vi kan anta att Malmgren .dä och .dy har gjort en utsökt lösning både i utförande och allt annat tänkbart för det speciella fallet. :)

Annars är det givetvis som du säger att man ska hålla sig från sånt så långt det går i allmänhet.
hehe, det är den äldre som får hålla i allt som rör el-installation :p
 
Ja det är visserligen ingen ko på isen här med din lösning när den väl blev klarlagd, men den är formellt fel, men det visste du säkert.

Jag tror för övrigt bestämt tråden handlar om TS fall, som har betydligt bättre förutsättningar ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ja det är visserligen ingen ko på isen här med din lösning när den väl blev klarlagd, men den är formellt fel, men det visste du säkert.

Jag tror för övrigt bestämt tråden handlar om TS fall, som har betydligt bättre förutsättningar ;)
Vad jag vet finns det ingen dosa som är max 32mm? Svårt att får dit en armatur som kräver cc 50mm runt en större dosa än så.
 
tommib
Fast med en fast monterad armatur väljer man väl rörutlopp, med separat rör till varje armatur från en taktiskt placerad kopplingsdosa (eller direkt från apparatdosan med brytaren)....

Även om din lösning var elegant så ska man nog inte rekommendera den till vem som helst. Du måste ju ändå koppla över N och PE i armaturerna, om du inte drar separata ledare i ditt rör till varje armatur.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Sant, vi valde denna lösning för att minimera tegelbilning, blivit mycket av den varan ändå, men absolut, ett rör till varje armatur är ju klart mest formellt korrekt

Edit: sorry för OT!
 
Redigerat:
Mikael_L
VikStri skrev:
Så takdosa är ett krav? Enligt regelboken?
Nej, det beror helt på armaturen.

Många fast monterade armaturer är mycket OK att göra med som du skrev i första inlägget.
T.ex. lysrörsarmaturer, porslinsarmaturer a'la toalett m.m.

Men visst är dosa ofta att föredra till alla slags armaturer där dosa fungerar, men alltså inte alltid ett krav.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har aldrig sett en takrosett med annat än rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.