Jag körde ner mina pannor på transportband. Är det rimmligt att slänga och köpa nytt för att det är för jobbigt att transportera pannorna 4m ner? Ska man bära pannorna en och en på stege blir det ju mycket jobb. Men det behöver man ju inte göra.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Jag körde ner mina pannor på transportband. Är det rimmligt att slänga och köpa nytt för att det är för jobbigt att transportera pannorna 4m ner? Ska man bära pannorna en och en på stege blir det ju mycket jobb. Men det behöver man ju inte göra.
Ska man återanvända själv ändrar såklart förutsättningarna, nu lät det inte som ett alternativ. Transportband var ingen dum idé.
 
Vad skulle ni använt för papp/duk under ytpapp?

Det flacka taket (kanske 7graders lutning) ska jag lägga ytpapp på.
 
Rickard.
Ska du lägga själv? Med klisterkant eller ska det svetsas?
 
Lägga själv var tanken :)
 
Rickard.
Okej använd samma underlag då. Även om jag inte kan rekommendera att lägga själv ;)
 
Du menar samma underlag som för tegelpannorna?

En sådan underlagsduk?
 
Rickard.
Ja
 
Tänker du nyttja Moniers garanti? Isf är det bara material som de godkänt du kan använda.

Beg tegel är det stor marknad på som jag förstått. Tror det var typ halva nypriset för rätt sort. Kolla med en firma som håller på med tegel, kanske kan det gamla finansera delar av jobbet.
 
Rickard.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Okej använd samma underlag då. Även om jag inte kan rekommendera att lägga själv ;)
Citerar mig själv då jag insåg att detta inlägg kan tolkas fel. Jag har självklart ingen aning om din skicklighet och det är inte det jag syftade på.
Det jag menar är helt enkelt att pappen som riktiga tätskiktsmontörer (takläggare i vardagsprat) är betydligt bättre än det man kan köpa hos handlare.
 
Funderade på det här med plåt runt skorstenen.. tänkte ju byta ut den plåten, men funderar på hur jag gör under den med underlagsduken.

Med underlagspapp ska man ju gå upp en bit och limma pappen emot skorstenen med asfaltklister..

Så min fråga: använder man asfaltklister även till underlagsduken? Både när man går upp med den en bit på skorstenen och när duken ska skarvas, och snedskäras (som man gör med papp).
 
Rickard.
Helt rätt!
Förutom infästningen kan du tänka likadant med duken som pappen.
 
Tack för dina svar Rickard!
På vilket sätt skiljer sig infästningen?
 
Rickard.
Duk är lättast att klammra med stifthammare men får såklart spikas med pappnubb men det görs helt dolt. Kolla på produkten du valts montagebeskrivning, brukar också stå på sjäkva duken hur deg ska fästas.

Du bör dock inte vänta så många dagar med ströläkten :)
 
Nä precis, det har jag läst :) men inte läst något om själva skarvandet. Men då får det bli en hink asfaltklister
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.